Turbo: Denne bildelen må du regne med å bytte ut

Et turboaggregat er utsatt for blant annet svært høy varme og at det må skiftes er ikke uvanlig.
Et turboaggregat er utsatt for blant annet svært høy varme og at det må skiftes er ikke uvanlig.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Du skjønner kanskje hvorfor?

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Benny Christensen er Brooms bilekspert.

I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei. Jeg har en BMW X1, 2014-modell, som har gått 110.000 kilometer. Fikk opp symbol for motorfeil . Fikk beskjed av merkeverksted at turbo må byttes. De ga en pris på kr 35.000!

Har i den forbindelse noen spørsmål:

Bør ikke en turbo kunne leve hele bilens levetid, såfremt det ikke er en svakhet fra produksjonens side?

Hvis ja på dette, vil det da være en mulighet for at noe av dette kan dekkes av leverandør selv, om garantitiden på 5 år er ute?

Benny svarer:

Heisann!

Dette er kjedelig. Jeg har ingen problemer med å se at en uforutsett utgift på 35.000 kroner ikke er det helt optimale. Men det er dessverre slik det ofte er. Det passer jo sjelden at bilen går i stykker.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Så til spørsmålet ditt. Et turboaggregat er en del som er utsatt for mekanisk slitasje, da den har et skovlhjul som drives av eksosen. Dette roterer med en enorm hastighet og lagrene her kan slites.

Dessuten er en turbo utsatt for svært store temperatursvingninger. Den kan lett bli så varm at den er rødglødende under belastning og på litt eldre turboer var både smøring og kjøling utfordrende.

Utviklingen har gått fort også her og turboene blir stadig bedre. Men havarier, slik som du har opplevd, forekommer fortsatt og slik vil det nok være i overskuelig framtid, er jeg redd.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Jeg vil ikke si at en turbo er en slitedel på lik linje med bremseklosser etc. men det er likevel en del som man må påregne at man må skifte innimellom. Selv om den ideelt sett burde vare bilen ut og ikke har noen fast skiftintervall.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Jeg har derfor ingen tro på at du vil kunne reklamere på denne komponenten etter at garantien har utløpt. Rett og slett for at den er utsatt for belastningene jeg nevnte. Unnataket er jo om den har en produksjonsfeil, eller at det er noe form for kampanje på denne delen. Det var den dårlige nyheten.

Når det gjelder litt bedre nyheter, vil jeg anbefale deg å sjekke litt rundt hos ulike aktører – hva de vil ta for denne jobben på din bil. Jeg er ganske sikker på at du ved en ringerunde vil kunne redusere beløpet med flere tusen kroner.

Pass bare på at du bruker en seriøs aktør som kan dette. Jeg har hørt nok av skrekkhistorier om folk som har "spart" på seg både betydelige ekstrautgifter og store frustrasjoner med en bil som ikke ble helt i orden likevel, ved kun gå etter pris og fagre løfter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Håper dette var oppklarende og ønsker både deg og bilen lykke til og fin sommer!

Les også: Fikk DAB-radio i bilen – da startet problemene

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene i Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Les også: Du kan ta ut baksetet – men får ikke igjen noen penger

Denne saken ble først publisert på Broom.no.