Turbo: Denne bildelen må du regne med å bytte ut

<p>Et turboaggregat er utsatt for blant annet svært høy varme og at det må skiftes er ikke uvanlig.</p><p></p>
Et turboaggregat er utsatt for blant annet svært høy varme og at det må skiftes er ikke uvanlig.

Du skjønner kanskje hvorfor?

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Benny Christensen er Brooms bilekspert.

I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei. Jeg har en BMW X1, 2014-modell, som har gått 110.000 kilometer. Fikk opp symbol for motorfeil . Fikk beskjed av merkeverksted at turbo må byttes. De ga en pris på kr 35.000!

Har i den forbindelse noen spørsmål:

Bør ikke en turbo kunne leve hele bilens levetid, såfremt det ikke er en svakhet fra produksjonens side?

Hvis ja på dette, vil det da være en mulighet for at noe av dette kan dekkes av leverandør selv, om garantitiden på 5 år er ute?

Benny svarer:

Heisann!

Dette er kjedelig. Jeg har ingen problemer med å se at en uforutsett utgift på 35.000 kroner ikke er det helt optimale. Men det er dessverre slik det ofte er. Det passer jo sjelden at bilen går i stykker.

Så til spørsmålet ditt. Et turboaggregat er en del som er utsatt for mekanisk slitasje, da den har et skovlhjul som drives av eksosen. Dette roterer med en enorm hastighet og lagrene her kan slites.

Dessuten er en turbo utsatt for svært store temperatursvingninger. Den kan lett bli så varm at den er rødglødende under belastning og på litt eldre turboer var både smøring og kjø