Fikk DAB-radio i bilen – da startet problemene

Volvo-eieren må lade batteriet sitt ofte, for at det ikke skal bli tappet helt ned. Nå miistenker han at et DAB-adapter kan være synderen.
Volvo-eieren må lade batteriet sitt ofte, for at det ikke skal bli tappet helt ned. Nå miistenker han at et DAB-adapter kan være synderen.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå tappes bilen hele tiden for strøm.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Benny Christensen er Brooms bilekspert.

I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei,

Jeg har en 2013-modell Volvo XC60 som tappes for strøm. Sommer som vinter... Jeg må etterlade innen tre-fire dager, hvis ikke får jeg ikke startet. Batteriet skiftet jeg for ett år siden, og trodde det skulle hjelpe, men neida.

Kan det ha noe med ettermontering av DAB-radio-adapter å gjøre? For problemet startet rett etter det.

Monteringen ble utført av en kyndig bilreparatør og han var påpasselig med å koble på der strømmen ble brutt med tenningsnøkkelen. Har du noe anelse om dette «mysteriet».

Hilsen Alf

Benny svarer:

Hei, Alf. Dette høres ikke bra ut. At batteriet konstant tappes for strøm er både kjedelig og slitsomt i lengden. Det skal absolutt ikke være slik.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er naturligvis ingen holdbar løsning at du må lade innen tre-fire dager heller. Det blir mye lading i løpet av ett år, det!

Umiddelbart høres det jo ganske nærliggende ut at dette kan ha noe med DAB-adapteret å gjøre, når du sier at problemet oppsto etter at dette ble montert. Det er nå en gang slik at alt som ettermonteres i en moderne bil, kan gi problemer. Gjerne i form av følge-feil, som man kanskje ikke tar høyde for i utgangspunktet. Eller det kan være helt banalt, at man har koblet noe feil. Det kan skje den beste.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Jeg tenker det enkleste her vil være å koble ut DAB-adapteret en stund og se om det hjelper. Hvis batteriet da ikke tappes for strøm – ja, da har du fått et svar.

Eventuelt om du tar turen innom verkstedet, forteller om din mistanke og ser om de er villige til å ta en titt på det. Rett og slett få dem til å måle utladningen – og kanskje sjekke at dynamoen lader som den skal i samme slengen. Det tar fire minutter med et multimeter. Det fikser de helt sikkert for deg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Derfor virker ikke bilradioen på langtur

(Saken fortsetter under)

Hvis bilen ikke kommer med DAB-radio fra fabrikk, er et adapter som dette mye brukt for å kunne fortsette å høre på radio. Heldigvis fungerer det som regel helt som det skal, men noen ganger lager disse problemer.
Hvis bilen ikke kommer med DAB-radio fra fabrikk, er et adapter som dette mye brukt for å kunne fortsette å høre på radio. Heldigvis fungerer det som regel helt som det skal, men noen ganger lager disse problemer.

Må komme til bunns i det

Hvis du får sjekket ut DAB-adapteret og det ikke er «synderen», er det bare å gå videre. Om du ikke er kyndig selv eller ikke har nødvendig utstyr til å måle ut dette, vil jeg anbefale at du får et verksted til å se på saken.

Det skumle med feilsøking er at det kan ta mye tid og dermed også bli dyrt. Men heldigvis er det ofte ganske enkelt å finne ut av ting som dette. Fagfolk som kjenner til din bilmodell, vet gjerne hvor de bør begynne å lete. Dermed bør de kunne finne et svar, uten at det ruinerer deg.

Uansett må du komme til bunns i dette. Det er aldri hyggelig å gå rundt og lure på om du får start på bilen eller ikke neste gang du skal bruke den og å lade to ganger i uka er slett ikke noen varig løsning.

Les også: Forsikringsselskap advarer mot DAB-adapter

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no