Maxus Euniq blir en liten prisbombe i Norge

Maxus har en stund solgt varebiler i Norge. Nå er det også klart for stor familiebil med syv seter.
Maxus har en stund solgt varebiler i Norge. Nå er det også klart for stor familiebil med syv seter.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Maxus kommer med elektrisk syvseter. Vi snakker rommelig syvseter med mange praktiske løsninger.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Noen er her allerede, flere er på gang. De kinesiske bilprodusentene er på full fart inn i det norske bilmarkedet. Ikke overraskende handler det om elbiler.

Merker som MG og X-Peng er tidlig ute her. Men de ble slått av et annet merke som så langt har satset på varebiler i Norge, nemlig Maxus.

Nå går de også inn i personbilmarkedet og det gjør de med en bil som i alle fall i starten ikke har noen reelle konkurrenter. Dessuten fremstår den som svært prisgunstig.

Vi snakker rommelig syvseter med mange praktiske løsninger. Maxus Euniq MPV har også mulighet for takstativ og hengerfeste, sistnevnte kan du trekke inntil 400 kilo med. Det betyr i praksis en liten hagehenger, eller du kan bruke det til å feste sykkelstativ på.

Prisen? Rett under 400.000 kroner!

Dette er Maxus Euniq

  • Pris: Fra 399.900 kroner
  • Rekkevidde opp mot 325 kilometer
  • Ladetid AC: 8 timer
  • Ladetid DC: 30 minutter
  • Lengde: 4,8 meter
  • Bredde: 1,8 meter
  • Vekt: 1810 kg
  • Nyttelast: 525 kg
  • Antall seter: 7
  • Batteri: 52,5 kWh
  • Motoreffekt: 177 hester og 310 Nm

(Saken fortsetter under)

Med lengde på 4,83 meter er dette en velvoksen familiebil, med syv seter.
Med lengde på 4,83 meter er dette en velvoksen familiebil, med syv seter.

325 kilometer rekkevidde

– Dette er den første elektriske familiebilen på det norske markedet i et fornuftig prissegment, sier merkeansvarlig for Maxus i Norge, Espen Kristoffersen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Maxus Euniq MPV har syv seter. Den er 483 cm lang, 183 cm bred og 178 cm høy. Dette er mål som vitner om en svært rommelig bil.

Batteripakken er på 52,5 kWt. Det er ikke veldig stort til denne klassen å være, noe som gjenspeiles av rekkevidden. Den er oppgitt til ganske moderate 325 kilometer, etter den nye og strengere WLTP-målemetoden.

Maksimal ladekapasitet er for øvrig på 60 kW.

Les også: Nytt bilmerke til Norge: Dette skrev vi da Maxus ble lansert her hjemme

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken fortsetter under)

VIDEO: Utvalget av elbiler øker stadig. Maxus melder seg på med en modell som absolutt er aggressivt priset. Ta en nærmere titt på bilen her:

Høyt utstyrsnivå

Bilen kommer med et interiør som inkluderer skinnseter og praktiske vippebord på forseteryggene, stort panoramasoltak, trådløs mobillading og et multimediasystem med stor, integrert skjerm.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Utstyrsnivået er høyt. Blant funksjonene finner vi nødbremsassistent (EBA), bakkestartassistent, blindsoneovervåking, 360° parkeringskamera, elektrisk parkeringsbrems, parkeringssensorer foran og bak, cruise control, Apple Carplay og Android Auto.

Les også: Denne koster bare halvparten av konkurrentene

(Saken fortsetter under)

Slik ser det ut på førerplass, ikke overraskende med en stor skjerm på toppen av midtkonsollen.
Slik ser det ut på førerplass, ikke overraskende med en stor skjerm på toppen av midtkonsollen.

Får biler i stort antall

Bak Maxus står SAIC – en av verdens største bilprodusenter. De eier for øvrig også MG. Bilen kan bestilles i sommer, og leveres fra oktober.

Selv om Kristoffersen forventer stor pågang, kan han love at du slipper å stå på en venteliste:

– Vi har god tilgjengelighet og kan levere biler i stort antall. Det er ingen begrensninger i produksjonen.

Les også: Har du hørt om BYD? Snart får du se denne på norske veier

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no