Aston Martin må si opp flere hundre ansatte

Rundt 500 Aston Martin-ansatte sies opp, samtidig er optimismen for deres nye SUV stor.
Rundt 500 Aston Martin-ansatte sies opp, samtidig er optimismen for deres nye SUV stor.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er tunge tider for Aston Martin om dagen. Nå skal rundt 500 ansatte sies opp, samtidig er optimismen for deres nye SUV er stor.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

De har produsert biler i over 100 år – og er et av de mest legendariske bilmerkene vi har i dag.

Aston Martin har ikke bare laget en rekke anerkjente sportsbiler, men også gjort det sterkt innenfor motorsport.

Linken til James Bond har naturligvis heller ikke skadet. Men tross dette, har den britiske sportsbilprodusenten mange tunge år bak seg. Bare de første ni månedene i fjor noterte de et tap på rundt én milliard kroner.

Koronasituasjonen den siste tiden har heller ikke bidratt i positiv retning. Nå må Aston Martin rett og slett ta grep – i krisesituasjonen de er midt oppe i.

(Saken fortsetter under)

Nye DBS Superleggera er blant toppmodellene til Aston Martin i dag. Det understrekes av motoren i bilen, en 5,2 liters V12er med doble turboer. Beistet yter ikke mindre enn 725 hk og 900 Nm!
Nye DBS Superleggera er blant toppmodellene til Aston Martin i dag. Det understrekes av motoren i bilen, en 5,2 liters V12er med doble turboer. Beistet yter ikke mindre enn 725 hk og 900 Nm!

Sier opp 500 ansatte

Derfor planlegges det nå at hele 500 ansatte må sies opp. Denne beskjeden kommer bare én uke etter at Aston Martin bekreftet at Tobias Moers (i dag sjef for Mercedes-AMG), vil bli ny toppsjef i selskapet fra 1. august i år.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Et kutt på 500 ansatte tilsvarer omlag 20 prosent reduksjon av alle ansatte.

Aston Martin sier at dette, sammen med andre kostnadsbesparende kutt i organisasjonen, vil kunne gi en årlig besparelse på 38 millioner pund. Det tilsvarer om lag 450 millioner kroner.

Les også: Bentley vil kvitte seg med hver fjerde ansatte

(Saken fortsetter under)

Hvem skulle tro at en høyreist SUV skulle være redningen til en legendrisk sportsbilprodusent?
Hvem skulle tro at en høyreist SUV skulle være redningen til en legendrisk sportsbilprodusent?

SUV kan bli redningen

Som følge av de solide kuttene, vil produksjonskapasiteten naturligvis reduseres noe. Samtidig er det slik at Aston Martins nye SUV, DBX, pekes på som «redningen» for selskapet.

Det er denne som er nøkkelen for å appellere til nye kunder. De første leveringene skal etter planen starte i løpet av sommeren. Og det er ingen tvil om at nye DBX må bli en suksess – det er Aston Martin helt avhengig av nå.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I likhet med andre sportsbilprodusenter, som de siste årene har lansert SUV i dette segmentet, lover også Aston Martin at nye DBX skal by på lekne og sportslige kjøreegenskaper.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Målet er å tilby en av de mest kjøreglade bilene i klassen.

Les også: Nå er det slutt for verdens eldste V8-motor

(Saken fortsetter under)

Slik ser det ut på innsiden i nye DBX.
Slik ser det ut på innsiden i nye DBX.

Doble salget

Under panseret finner vi en motor som i alle fall skal sørge for riktige ytelser i en bil som kommer fra Aston Martin. Mercedes-AMG leverer V8-eren, med dobbel turbo og 550 hestekrefter.

Motoren har Aston Martin hentet fra Mercedes-AMG.
Motoren har Aston Martin hentet fra Mercedes-AMG.

0-100 km/t går på 4,5 sekunder, toppfarten er på 295 km/t. Kreftene går via en 9-trinns girkasse, til alle fire hjul.

Prisen skal starte på 158.000 pund hjemme i Storbritannia. Med dagens kurs tilsvarer det rundt 1,8 millioner kroner, før norske avgifter. Det betyr nok at vi fort er et stykke over 3 millioner for en DBX på norske skilter.

Det kan også bli betydelig mer.

Mens Aston Martin i fjor solgte rundt 6.500 biler totalt sett, skal den kommende SUV-en etter planen doble dette antallet. Produksjonsmålet ligger nemlig på 5.000 biler årlig, med muligheter for å øke dette hvis etterspørselen tilsier det.

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no