– Dette er på grensen til galskap

Basert på Mercedes-AMG G63, har det tyske tuningselskapet Manhart skremt opp toppmodellen til nye høyder. Dette er G700 Inferno.
Basert på Mercedes-AMG G63, har det tyske tuningselskapet Manhart skremt opp toppmodellen til nye høyder. Dette er G700 Inferno.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Toppmodellen til Mercedes får 700 hk.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Med en startpris på 1,8 millioner kroner er Geländewagen en av de dyreste Mercedes-modellene du får kjøpt i dag.

G-Klasse som den nå egentlig heter, er svært ettertraktet i Norge, enn etter at siste generasjon ble lansert tilbake i 2018.

Norske kunder står regelrett i kø for å sikre seg et eksemplar. Og det er topputgaven fra AMG som selger aller best. Det vil si AMG G63 med V8, 585 hk og 850 Nm.

Selv om nye G-Klasse har blitt langt bedre å kjøre enn forgjengeren, kan vi alle være enige om at den røslige SUV-en ikke er spesielt sportslig. Derfor er det mildt sagt spenstig å plassere nesten 600 hestekrefter under panseret her.

Ny utgave med over 700 hk

AMG klinker som regel til med maks motorkraft i de store og tunge modellene. Men på G63 har de faktisk holdt litt igjen på motoren. I motsetning til både E63 S og GT 63 S, som har henholdsvis 612 og 639 hk – yter altså motoren i G-Klasse 585 hk.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det handler nok om at bilen rett og slett ikke har «behov» for noe særlig mer i forhold til kjøreegenskapene. Akkurat det er derimot det tyske tuningselskapet Manhart uenig i.

De har nemlig lansert sin egen versjon av G63 – og kaller nykommeren G 700 Inferno. Tallene hinter til effekten – som er spinnville 712 hk!

Mercedes G-Klasse: Nordmenn står i kø

Designendringene er forsiktig på Manhart sin versjon.
Designendringene er forsiktig på Manhart sin versjon.

Hard core

Den markante effektøkningen er takket være to nye turboer, større luftinntak, intercooler og en software-oppdatering på toppen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Resultatet er altså en effektøkning på 127 hk. Dreiemomentet er dessuten løftet fra 850 til 1.030 Nm.

Interiøret er i utgangspunktet helt standard, men kan tilpasses etter ønsker fra kunde.
Interiøret er i utgangspunktet helt standard, men kan tilpasses etter ønsker fra kunde.

– G63 er jo en vill maskin i seg selv. Å servere over 700 hk og 1.000 Nm i en bil som dette er på grensen til galskap, kommenterer Broom-Benny, men innrømmer at det høres fristende ut å teste likevel.

For å skjerpe kjøreegenskapene noe, har Manhart montert nye dempere og fjærer fra H&R. I tillegg til å gjøre understellet stivere, senkes også bilen for å sikre et lavere tyngdepunkt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi snakker dermed om en skikkelig hard core-bil, som neppe trives like godt i terrenget. Rett frem i lyskryssene langs Barecode i Oslo, gjør den nok heller en bedre figur.

Kun 10 i verden – se hva de gjør med verdens raskeste SUV

Mercedes G-Klasse er utvilsomt en legende. Selv 2020-modellen deler hovedtrekkene med de første eksemplarene fra 70-tallet.
Mercedes G-Klasse er utvilsomt en legende. Selv 2020-modellen deler hovedtrekkene med de første eksemplarene fra 70-tallet.

Ikke alene

Tyske Manhart er lagt fra alene om å bygge ekstreme versjoner av Mercedes G-Klasse. Her finnes det en rekke alternativer, blant annet fra Brabus. De har sin G900 – som leverer nettopp 900 hestekrefter og solide 1.500 Nm.

Kraftkilden her er en V12-motor, med doble turboer, på 6,3 liter.

Bilen ble presentert under fjorårets bilutstilling i Frankfurt, og skal kun lages i 10 eksemplarer.

Slik ser det ut når Brabus har gjort sin del av jobben.
Slik ser det ut når Brabus har gjort sin del av jobben.

Saken ble først publisert på Broom.no