– Dette er på grensen til galskap
Toppmodellen til Mercedes får 700 hk.
Med en startpris på 1,8 millioner kroner er Geländewagen en av de dyreste Mercedes-modellene du får kjøpt i dag.
G-Klasse som den nå egentlig heter, er svært ettertraktet i Norge, enn etter at siste generasjon ble lansert tilbake i 2018.
Norske kunder står regelrett i kø for å sikre seg et eksemplar. Og det er topputgaven fra AMG som selger aller best. Det vil si AMG G63 med V8, 585 hk og 850 Nm.
Selv om nye G-Klasse har blitt langt bedre å kjøre enn forgjengeren, kan vi alle være enige om at den røslige SUV-en ikke er spesielt sportslig. Derfor er det mildt sagt spenstig å plassere nesten 600 hestekrefter under panseret her.
Ny utgave med over 700 hk
AMG klinker som regel til med maks motorkraft i de store og tunge modellene. Men på G63 har de faktisk holdt litt igjen på motoren. I motsetning til både E63 S og GT 63 S, som har henholdsvis 612 og 639 hk – yter altså motoren i G-Klasse 585 hk.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDet handler nok om at bilen rett og slett ikke har «behov» for noe særlig mer i forhold til kjøreegenskapene. Akkurat det er derimot det tyske tuningselskapet Manhart uenig i.
De har nemlig lansert sin egen versjon av G63 – og kaller nykommeren G 700 Inferno. Tallene hinter til effekten – som er spinnville 712 hk!
Mercedes G-Klasse: Nordmenn står i kø
Hard core
Den markante effektøkningen er takket være to nye turboer, større luftinntak, intercooler og en software-oppdatering på toppen.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenResultatet er altså en effektøkning på 127 hk. Dreiemomentet er dessuten løftet fra 850 til 1.030 Nm.
– G63 er jo en vill maskin i seg selv. Å servere over 700 hk og 1.000 Nm i en bil som dette er på grensen til galskap, kommenterer Broom-Benny, men innrømmer at det høres fristende ut å teste likevel.
For å skjerpe kjøreegenskapene noe, har Manhart montert nye dempere og fjærer fra H&R. I tillegg til å gjøre understellet stivere, senkes også bilen for å sikre et lavere tyngdepunkt.
Artikkelen fortsetter under annonsenVi snakker dermed om en skikkelig hard core-bil, som neppe trives like godt i terrenget. Rett frem i lyskryssene langs Barecode i Oslo, gjør den nok heller en bedre figur.
Kun 10 i verden – se hva de gjør med verdens raskeste SUV
Ikke alene
Tyske Manhart er lagt fra alene om å bygge ekstreme versjoner av Mercedes G-Klasse. Her finnes det en rekke alternativer, blant annet fra Brabus. De har sin G900 – som leverer nettopp 900 hestekrefter og solide 1.500 Nm.
Kraftkilden her er en V12-motor, med doble turboer, på 6,3 liter.
Bilen ble presentert under fjorårets bilutstilling i Frankfurt, og skal kun lages i 10 eksemplarer.
Saken ble først publisert på Broom.no