Bilutleie-giganten er i store problemer – risikerer konkurs

Det er stille hos bilutleiefirmaer over hele verden nå. Det gjør at mange sliter tungt, for Hertz er det nå full krise.
Det er stille hos bilutleiefirmaer over hele verden nå. Det gjør at mange sliter tungt, for Hertz er det nå full krise. Foto: Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men påvirker ikke driften i Norge.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Reiselivsbedriftene er blant dem som så langt har vært hardest rammet av korona-krisen. Her har det vært bråstopp for veldig mange.

Men mens flyselskaper over hele verden nå får krisepakker, må bilutleieselskapene klare seg selv. Og det er ingen enkel sak.

Også her har det nemlig vært en dramatisk nedgang i omsetningen. Nesten ingen leier bil lenger, men store deler av kostnadene løper likevel.

En av dem som nå har store problemer, er bilutleie-giganten Hertz i USA. De slet allerede før korona-epidemien snudde verden på hodet. Nå kjemper de for å unngå konkurs.

Frist til 22. mai

Hertz har 12.400 kontorer verden over og sitter på en gedigen flåte av biler.

Allerede i mars begynte de å si opp ansatte for å kutte kostnader. Men det var ikke nok. 29. april erklærte Hertz at de ikke lenger klarte å betjene gjelden sin.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå har selskapet fått frist på seg til 22. mai for å finne en løsning. I praksis vil det si at de må skaffe friske penger, hvis ikke risikerer de at det vil ende i konkurs.

Leiebil-felle kan koste deg dyrt

Krisen rammer dobbelt

I første omgang skal det være snakk om rundt 4 milliarder kroner som må tilbakebetales, i USA.

Hertz har over 750.000 biler i sin flåte. Disse er alt fra noen uker – til 18 måneder gamle.

Her ligger det naturligvis også betydelige verdier, men korona-krisen rammer selskapet dobbelt, bilene er betydelig mindre verdt nå enn før krisen.

En ting MÅ du huske når du leier bil

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Saken fortsetter under bildet

Hertz hadde problemer også før corona-krisen. Nå kjemper de for å overleve.
Hertz hadde problemer også før corona-krisen. Nå kjemper de for å overleve.

Gjelder ikke Norge

I USA blir det anslått av et "krise-salg" av bilene til Hertz vil kunne skape en stor ubalanse i bruktbilmarkedet. Flere hundre tusen nyere bruktbiler ut på markedet samtidig, vil presse prisene ytterligere nedover. Det er naturligvis ikke bra for hverken selskapet eller kreditorene deres.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg vil understreke at vår virksomhet i Norge ikke blir påvirket av hendelsene som skjer i USA. I Norge kan kundene våre være sikre på å fortsette å bestille og få leiebil hos oss. Våre franchise-rettigheter påvirkes ikke av utviklingen i USA, og vårt fokus er, akkurat som før, å parere korona-pandemien og å ivareta våre kunder og ansatte på en god og trygg måte, sier administrerende direktør Trygve Simonsen, i Hertz Norge, i en pressemelding.

– Internasjonale og nasjonale reiser har falt dramatisk, men trenden viser at kundene våre i større grad leier biler i lengre perioder og bruker vårt langsiktige produkt, noe som er positivt. Vi ser også at kundene våre bestiller korttidsutleie av en bil med kortere forhåndsvarsel enn tidligere, og at de avventer ytterligere anbefalinger fra for eksempel Folkehelseinstituttet før de bestiller bil. Vi ser at reservasjonsinngangen går i riktig retning de kommende ukene, sier Simonsen

Mange ender opp med unødvendige forsikringer

Artikkelen er først publisert av broom.no.