Oslo vil ha bort alle bensin- og dieselbiler: – Dette kan bli kaos!

Bystyret i Oslo har vedtatt at alle personbiler og varebiler på Oslos veier skal være utslippsfrie i 2030. Det vil gi store konsekvenser fremover. Foto: Scanpix
Bystyret i Oslo har vedtatt at alle personbiler og varebiler på Oslos veier skal være utslippsfrie i 2030. Det vil gi store konsekvenser fremover. Foto: Scanpix

I 2030 skal alle personbiler være utslippsfrie.

Norske politikere har lenge jobbet med å få ned utslippene fra bilparken. Elbilpolitikken har vært spydspissen her. Gjennom å gi elbilene en rekke økonomiske og praktiske fordeler, har man lagt til rette for rekordhøyt salg.

Nå ligger elbilandelen av nybilsalget på rundt 50 prosent. Og mer skal det bli. Målsetningen er at vi fra 2025 kun skal kjøpe personbiler med nullutslipp.

Oslo kommune har også markert seg med mange tiltak her, og denne uken tar de dette et godt skritt lenger.

Bystyret i Oslo har nemlig vedtatt at alle personbiler og varebiler på Oslos veier skal være utslippsfrie i 2030.

Denne nyheten har vakt stor oppsikt. For her er det neppe tvil om at det vil bli nødvendig å bruke pisk, i tillegg til økonomiske gulrøtter.

Trer beslutninger over hodet på folk

En av dem som reagerer, er Brooms bilekspert Benny Christensen. Han mener dette kan føre til kaos i bilmarkedet fremover.

– Ja, når Oslo vedtar at alle fossibiler skal være borte fra veiene om drøye ni år, er det noe som naturligvis vil få store konsekvenser. Her snakker vi om å tre svært viktige beslutninger over hodet på folk. Dette er et skikkelig skremmeskudd for alle som skal kjøpe bil. Og for bilbransjen vil det kunne gi stor grad av usikkerhet, sier Benny.

– Hva legger du i det?

– For bilkjøperne: Først og fremst at Oslos politikere nå helt klart og tydelig sier "Nei, du skal ikke kjøpe bensin- eller dieselbil". Tidligere har det vært snakk om incentiver og å legge til rette for at bilkjøperne skal ønske å kjøpe elektrisk. Dette som kommer nå er et fremtidig forbud mot bensin- og dieselbiler. Og da blir det ganske annerledes.

Les også: Slik så Oslo-luften ut på dieselforbud-dagen

(Saken fortsetter under bildet)

Elbilene står nå for rundt halvparten av nybilsalget i Norge. Det betyr samtidig at 50 prosent ikke er elektriske... Foto: Scanpix.
Elbilene står nå for rundt halvparten av nybilsalget i Norge. Det betyr samtidig at 50 prosent ikke er elektriske... Foto: Scanpix.

Kaotisk marked

– For bilbransjen kan det bety at noen importører og forhandlere vil komme i en nesten umulig situasjon. Det er fortsatt flere bilmerker som ikke kan tilby elektriske biler. Hva skal de gjøre nå? Jeg synes det er viktig å minne om at vi her snakker om en stor bransje, med veldig mange arbeidsplasser. De er avhengig av forutsigbarhet og å kunne konkurrere på like vilkår. Mange går nå svært krevende tider i møte, mener Benny.

Han mener vedtakene i Oslo vil få store konsekvenser, både for nybilsalg og bruktbilmarked.

– For nybiler vil dette sannsynligvis bety at elbilene tar større markedsandeler, raskere enn vi hadde ventet. Det er det forsåvidt ikke så mye dramatikk i. Men hva skjer med alle de brukte bensin- og dieselbilene som nå må ut av Oslo? Jeg tror det kan gi et veldig kaotisk marked. For Norge under ett er det neppe gunstig heller. Vi risikerer at Oslo her kommer i en særstilling i forhold til resten av landet.

Les også: Trøndere vil ha dieselbil, Oslo-folk noe helt annet

(Saken fortsetter under bildet)

Det kan bli krevende å bli kvitt bensin- og dieselbiler i Oslo de kommende årene.
Det kan bli krevende å bli kvitt bensin- og dieselbiler i Oslo de kommende årene.

Allerede et etterslep

En av dem som har uttalt seg i denne saken er Ola Wolff Elvevold i SV. Til NRK sier han følgende:

– Oslo-folk tar en betydelig risiko hvis de kjøper ny fossilbil.

Broom-Benny mener det er all grunn til å merke seg det sitatet:

– Det jeg er veldig spent på, er om politikerne kommer til å følge opp dette med å legge tilstrekkelig til rette for at alle i Oslo faktisk kan ha elbil og få det til å fungere i det daglige. Vi ser allerede at det er mangel på ladestasjoner. Det er langt fra alle som har mulighet til å lade hjemme. Her er det allerede et betydelig etterslep. Med det politikerne nå legger opp til, risikerer vi at etterslepet blir mye større. Mange av dagens ladestasjoner er også svært kostbare å bruke. Har politikerne tenkt på dette? Det er jeg slett ikke så sikker på.

Les også: Det har blitt tyngre å selge brukt elbil

(Saken fortsetter under bildet)

Det bygges stadig nye ladestasjoner i Norge, men ikke nok til å holde tritt med veksten i antall elbiler.
Det bygges stadig nye ladestasjoner i Norge, men ikke nok til å holde tritt med veksten i antall elbiler.

Hva med gjennomgangstrafikken?

Noe annet som ikke kommer frem så langt, er hva politikerne tenker om gjennomgangstrafikken.

– Jeg kan ikke skjønne annet enn at det må bli en stort problem. Veldig mye trafikk går i dag gjennom Oslo, enten man skal nordover, sørover, vestover eller østover. Å nekte fossilbiler å kjøre gjennom byen, vil gi enorme konsekvenser. Jeg føler det er veldig mange ting rundt disse vedtakene som ikke er tydeliggjort, dermed spør jeg meg også hvor gjennomtenkt dette er. Det er fortsatt en stund til 2030. Kanskje gjør det også at det kan bli endringer i denne politikken, før vi kommer så langt, avslutter Benny.

Saken ble først publisert på Broom.no

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden
Populært