En ting gjør denne elbilen helt unik

Mye tyder på at dette kan bli den første, elektriske stasjonsvognen på det norske markedet. MG 5 er ikke langt unna.
Mye tyder på at dette kan bli den første, elektriske stasjonsvognen på det norske markedet. MG 5 er ikke langt unna.

Kan bli svært interessant bil i Norge.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Utvalget av elbiler har økt kraftig det siste året, samtidig er mange nye biler på vei. Her snakker vi modeller i en rekke bilklasser. Alt fra småbiler, til dyre SUV-er.

Selv om det i dag er ganske mye å velge mellom på elbilfronten, mangler vi faktisk helt en biltype som tradisjonelt har vært svært etterspurt: Nemlig stasjonsvogn.

Bilprodusentene har i stedet valgt å satse på kompakte biler, sedaner – og ikke minst SUV-er.

Men nå er det ikke lenge til den første elektriske stasjonsvognen kommer til Europa. MG er allerede på plass i vår verdensdel og i Norge med den kompakte SUV-en ZS EV. Nå gjør de seg også klare til å lansere en modell som heter 5.

Er i salg i Kina

Britiske medier skriver nå at bilen skal være klar til lansering så snart bilmarkedet er i gang igjen etter korona-epidemien. Det bety alt fra senere i vår, til tidlig høst. MG skal planlegge å levere ut de første bilene til kunder i siste kvartal 2020.

MG 5 skal i praksis være en oppdatert versjon av en bil som i dag selges i Kina under navnet Roewe Ei5. Både MG og Roewe er en del av det kinesiske gigant-konsernet SAIC. De har valgt MG som spydspiss i Europa, derfor er det naturlig at bilen selges under det navnet.

Les også: – Derfor gikk Rover konkurs

(Saken fortsetter under)

Med lengde på drøyt 4,5 meter er dette en stasjonsvogn i den kompakte familieklassen.
Med lengde på drøyt 4,5 meter er dette en stasjonsvogn i den kompakte familieklassen.

Golf-klassen

Roewe Ei5 er en relativt kompakt stasjonsvogn. Den er 4,54 meter lang, det betyr at den plasserer seg i samme klasse som blant andre VW Golf, Ford Focus og Opel Astra.

Bilen har vært i salg i Kina siden 2018. Der har den en batteripakke på 52,5 kWt og en rekkevidde på 420 kilometer, etter den gamle NEDC-målemetoden. Det betyr en god del mindre etter WLTP-målemetoden som brukes i dag. MG ZS har en offisiell rekkevidde på 263 kilometer etter WLTP, kanskje havner også 5 rundt dette tallet.

Les også: Snart kommer denne elbilen til vår del av verden

(Saken fortsetter under)

Slik ser det ut inne i Roewe-utgaven, det er grunn til å vente noen endringer når den skal bli til en MG.
Slik ser det ut inne i Roewe-utgaven, det er grunn til å vente noen endringer når den skal bli til en MG.

Over 300 biler solgt

I tillegg til at mange elbilkunder helt sikkert kan tenke seg en stasjonsvogn, er det også grunn til å vente attraktive priser på 5. MG ZS EV starter i dag på 239.000 kroner i Norge. Ingen konkurrenter klarer å matche den på kombinasjonen pris og plass.

Her ruller de første eksemplarene av MG ZS i land i Norge.
Her ruller de første eksemplarene av MG ZS i land i Norge.

Så langt i år har ZS EV solgt over 300 eksemplarer her hjemme.

Det er på nivå med det Jaguar har solgt av sin I-Pace, og nesten dobbelt så mye som Tesla Model X.

– Dette er vi naturligvis godt fornøyd med. Nå har vi 23 MG-forhandlere rundt om i landet, og vi forventer å nå salgsmålet i år, om å utlevere 2.000 biler, forteller Dag Asbjørnsen hos importøren, Norwegian Mobility Group, til Broom.

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no

Personvernpolicy