Nå har det blitt strekningsmåling av fart to nye steder i Norge
Kameraene ble slått på i dag.
Det blir stadig flere fotobokser på norske veier. Samtidig innføres det også flere strekninger med gjennomsnittsmåling av fart, såkalt streknings-ATK.
Der strekningsmåling er tatt i bruk, er det dokumentert klar nedgang i ulykkestallene. Og tiltaket settes derfor som regel i verk nettopp på ulykkesbelastede strekninger.
Fra i dag er det gjennomsnittsmålingene av fart i to ny steder i Norge, i Mælefjellstunnelen og Ålesundstunnelene.
– Jeg er glad for at vi nå tar det i bruk i disse tunnelene. Gjennomsnittsmåling av fart begrenser antallet drepte og hardt skadde med 50 prosent på ulykkesutsatte strekninger, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.
Hastigheter på over 200 km/t
I februar innvilget Samferdselsdepartementet søknad fra Statens vegvesen at gjennomsnittsmåling, eller såkalt streknings-ATK, skulle iverksettes i Ellingsøytunnelen og Valderøytunnelen (Ålesundstunnelene) på riksvei 658, samt i Mælefjelltunnelen på E 134. Nå er nødvendig måleutstyr og skilting på plass, og Statens vegvesen kan starte målingene.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDe aktuelle strekningene har alle dokumentert høy gjennomsnittsfart. Ålesundstunnelene har også hatt mange ulykker, mens det i Mælefjelltunnelen jevnlig har blitt målt hastigheter på over 200 km/t.
Les også: Så effektive er fotoboksene på norske veier
(Saken fortsetter under)
Svært alvorlig skadepotensiale
– Vi har lyttet til bekymringene som har kommet i forbindelse med høy fart i disse tunnelene, og vi har lyttet til de faglige rådene vi har fått. Jeg er glad for at vi nå får gjennomsnittsmåling av fart i disse tunnelene, sier Hareide, i en pressemelding.
– I vår vurdering legger vi vekt på at andre kontrolltiltak i tunnel er praktisk vanskelig å gjennomføre, og vil utsette kontrollpersonellet for risiko. Med økt ulykkesrisiko som følge av dokumentert høy gjennomsnittsfart og hyppige fartsovertredelser, er vurderingen av alternative virkemidler at streknings-ATK vil være det beste og mest kostnadseffektive trafikksikkerhetstiltaket i disse tunnelene. Tunnelulykker har som kjent svært alvorlig skadepotensiale, sier samferdselsministeren.
Les også: Så dyrt er det å kjøre for fort
Saken er opprinnelig publisert på Broom.no