Audi e-Tron GT: Norges mest solgte får en råtøff «lillebror»

Etter planen skal Audi lansere sin første elektriske sportsbil i løpet av året. Nye e-tron GT blir en direkte konkurrent til Porsche Taycan. Dette er konseptversjonen av bilen, som ble vist for et par år tilbake.
Etter planen skal Audi lansere sin første elektriske sportsbil i løpet av året. Nye e-tron GT blir en direkte konkurrent til Porsche Taycan. Dette er konseptversjonen av bilen, som ble vist for et par år tilbake.
Artikkelen fortsetter under annonsen

e-tron GT blir Audis første elektriske sportsbil.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Audi er allerede godt i gang med sin elektriske satsning. Innen 2025 skal merket tilby 12 elbiler til sine viktigste markeder i verden, som inkluderer Norge.

Så langt har e-tron fått en kjempemottakelse her hjemme, og er årets mest solgte bil hittil i år. Snart kommer også en Sportback-utgave av e-tron, som blir en litt mer sportslig utgave av storselgeren.

Enda mer spennende er kanskje Audis tredje elbil – som etter planen skal lanseres i løpet av året. Dette blir Audis første elektriske sportsbil – som deler mye med konsernbroder Porsche Taycan.

590 hestekrefter

Foreløpig har Audi kun servert oss bilder og informasjon av konseptbilen. Her ser vi utvilsomt slektskapet til Porsche Taycan, som heller ikke er så rart. Begge bilene bygger nemlig på den såkalte PPE-plattformen (Premium Platform Electric).

Denne er utviklet eksklusivt for VW-konsernets elbiler, det skal blant annet skal gi fordeler knyttet til vekt og størrelse.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

På konseptversjonen av e-tron GT, har Audi utstyrt bilen med en batteripakke på 90 kWt. Med 590 hk og firehjulsdrift, klarer bilen 0-100 km/t på 3,5 sekunder, mens rekkevidden er oppgitt til 400 kilometer.

Nøyaktige spesifikasjoner på produksjonsmodellen er ikke kjent, men det ventes at disse tallene ikke skal være langt unna sannheten. Dessuten blir nye e-tron GT trolig også tilgjengelig i ulike versjoner, slik som Porsche Taycan er.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

At toppmodellen får en RS-logo, skal vi heller ikke utelukke.

Til Broom avslører den norske importøren at designet på den ferdige bilen, blir tett opptil hva vi ser her på konseptet.
Til Broom avslører den norske importøren at designet på den ferdige bilen, blir tett opptil hva vi ser her på konseptet.

Tror på dyrere nybiler – og mer aktivitet i bruktmarkedet

– Vi gleder oss

Til Broom bekrefter den norske importøren at e-tron GT blir den tredje elbilen vi får se fra Audi.

Audi e-tron: Nå er dette Norges mest solgte bil

Morten Moum er kommunikasjonssjef for Audi i Norge.
Morten Moum er kommunikasjonssjef for Audi i Norge.

– Sammen med de elektriske modellene, er Audi Sport-merkevaren svært viktig for Audi i Norge. e-tron GT blir den første bilen som kombinerer dette, og viser at det er gode synergieffekter mellom Audi Sport og satsningen på elektrisitet. Slik sett blir dette en veldig interessant modell for det norske markedet, forteller Morten Moum, kommunikasjonssjef for Audi i Harald A. Møller AS.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Moum legger til at designet på produksjonsmodellen blir veldig tett opptil konseptbilen, som har bergtatt mange bilinteresserte.

– Designet er slående, og vi gleder oss stort til den kommer til Norge, sier Moum til Broom.

Konseptbilen har 590 hk og klarer 0-200 på rett over 12 sekunder.
Konseptbilen har 590 hk og klarer 0-200 på rett over 12 sekunder.

Utfordrer Porsche

Det er altså ingen tvil om at kommende e-tron GT blir en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Ikke bare bygger de på samme plattform, men ytelsene blir trolig også nokså identiske.

Audi e-tron: Nå er dette Norges mest solgte bil

Utfordrer Porsche

Det er altså ingen tvil om at kommende e-tron GT blir en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Ikke bare bygger de på samme plattform, men ytelsene blir trolig også nokså identiske.

Dette blir en svært spennende bil for det norske markedet.
Dette blir en svært spennende bil for det norske markedet.

I likhet med Porsche, hevder også Audi at nykommeren skal takle gjentagende hard akselerasjon, som ikke alle konkurrenter kan matche, takket være et nytt kjølesystem.

Produksjonsstart skal etter planen starte mot slutten av året, men vi bør ikke bli overrasket dersom det skjer endringer her, gitt situasjonen vi står i nå med koronavirus og stengte fabrikker.

Vi i Broom kommer naturligvis tilbake med mer informasjon, så fort det foreligger.

Topp 5: Elbilene vi gleder oss ekstra til i år

Test Audi RS6: Stasjonsvogner blir ikke mye heftigere enn dette Nå er Audi RS Q8 verdens raskeste SUV

Audi A1 er råtøff småtass – men prisen er drøy
Denne saken ble først publisert i Broom.no