Prisene er ute: Nå blir Mazda MX-30 enda rimeligere

MX-30 er første elbil ut fra Mazda. Den markerer seg med lav pris, men også betydelig mindre rekkevidde enn de fleste konkurrentene kan by på.
MX-30 er første elbil ut fra Mazda. Den markerer seg med lav pris, men også betydelig mindre rekkevidde enn de fleste konkurrentene kan by på.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mazdas første elbil er en liten prisbombe.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mazda tenker litt utradisjonelt når de nå lanserer sin aller første elbil. MX-30 heter den og er en kompakt SUV/crossover med lengde på 4,39 meter.

Mazda har en tid solgt en såkalt First Edition av bilen, til svært gunstige 259.000 kroner.

I dag har Mazda presentert fullstendig modellprogram og norske priser for den kommende elbilen. De har også sluppet flere tekniske detaljer.

Lanseringstilbudet First Edition er fortsatt tilgjengelig og skal gjelde til 30. juni, eller så langt det begrensede antallet rekker.

Nå har Mazda også offentliggjort ordinær startpris på bilen. Den legger seg 10.000 kroner under First Edition, vi snakker altså 249.900 kroner.

To utstyrsnivåer

Modellprogrammet er kompakt og følger oppsettet som er kjent fra Mazda 3 og CX-30, med kun to utstyrsnivåer.

Den godt utstyrte innstegsmodellen heter SKY. Toppmodellen COSMO leveres med alt tilgjengelig fabrikkmontert utstyr og valg mellom to ulike interiørtemaer. Pris her er fra kr 284.900.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Selv om bilen ikke er endelig typegodkjent har Mazda nå sluppet flere tekniske data enn det som tidligere har vært kjent.

Denne Mazdaen finnes det bare to av i Norge

I Norge blir nok MX-30 en elbil for mer urbane strøk, rekkevidden setter sine begrensninger for de som har mye langkjøring.
I Norge blir nok MX-30 en elbil for mer urbane strøk, rekkevidden setter sine begrensninger for de som har mye langkjøring.

Ingen rekkevidde-mester

Rekkevidden oppgis fortsatt til 200 kilometer, ved kombinert kjøring etter den nye og strengere WLTP-testsyklusen. Rekkevidde for bykjøring oppgis til 262 kilometer.

Med dette er MX30 langt fra noen rekkevidde-mester. Men dette er også et bevisst valg fra Mazda. De forklarer dette med at de tenker på hele produktets livssyklus, og tar alle faktorer inn i betraktning – inkludert utslipp ved produksjon og det de kaller "utnyttelse av jordens ressurser".

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Derfor har de valgt et batteri med kapasitet på 35.5 kWt for MX-30, og mener at det gir det optimale kompromisset mellom nytteverdi og bærekraft. Mazda anfører også at dette bør dekke det daglige behovet for de aller fleste.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Thomas har en Mazda som har blitt glemt

Slik ser det ut innvendig, Mazda har løftet interiørkvaliten sin betydelig de siste årene.
Slik ser det ut innvendig, Mazda har løftet interiørkvaliten sin betydelig de siste årene.

75 kilo taklast

I Norge er dette neppe optimalt, men i flere andre markeder ser vi at kundene etterspør elbiler med lavere rekkevidde, mest av alt fordi mindre batteripakker også gjør dem rimeligere.

Bagasjerommet er på inntil 366 liter med alle seter oppe, og bilen er godkjent for taklast inntil 75 kilo. Det siste er naturligvis viktig for norske kunder.

Førermiljøet kjennetegnes av at tre digitale skjermer omkranser føreren; et 7’’ digitalt hovedinstrument, en 8,8’’ midtstilt infotainmentskjerm og en helt ny 7’’ berøringsskjerm som hovedsaklig betjener klimaanlegget.

CX-7: Her kan du gjøre et bruktbil-kupp

Den spesielle løsningen på bakdørene er med på å gi bilen særpreg.
Den spesielle løsningen på bakdørene er med på å gi bilen særpreg.

Kommer i september

Mazda har fokusert på å benytte bærekraftige materialer i interiøret. Derfor er skinnsetene erstattet med kunstskinn og tekstilmaterialer, dørpaneler er i et materiale laget av resirkulert plast, og det er brukt miljøvennlig kork på deler av den flytende midtkonsollen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilen gjør 0-100 km/t på 9,7 sekunder og toppfarten er begrenset til 140 km/t.

MX-navnet er velkjent hos Mazda. Det mest kjente eksempelet er MX-5, men både MX-3 og MX-6 har vært i produksjon tidligere. Mazda CX-7, som er en SUV, ble opprinnelig vist som konseptbil under navnet MX-Crossport.

Leveringer av Mazda MX-30 til norske kunder starter for øvrig i september 2020.

Her tester vi MX-30 – som ser ut som noe helt annet

Elektrisk Mazda MX-30: Her er den i Norge – kan bli ny bestselger Slik vil Mazda gi luksus til folkelig pris
En gang var Mazda Norges mest solgte bilmerke

Denne saken ble først publisert i Broom.no