Pangstart på 2020: De har firedoblet salget i Norge

Seat har startet 2020 med solid økning i salget. Nå gjør de seg også klare til å selge denne bilen i Norge, elektriske el-Born.
Seat har startet 2020 med solid økning i salget. Nå gjør de seg også klare til å selge denne bilen i Norge, elektriske el-Born.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det skjer to år etter comebacket.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Seat har skyndet seg langsomt i det norske markedet, etter at de gjorde comeback her hjemme i 2018.

Det spanske merket i VW-gruppen har hatt en litt annerledes tilnærming. Seat har satset forsiktig, samtidig som en viktig del av oppdraget deres har vært å teste ut nye måter å selge og eie biler på.

Salgstallene har så langt vært beskjedne. I fjor endte de på rundt 450 biler, i år er ambisjonen å mer enn doble dette og selge rundt 1.000 biler.

Men hvis 2020 fortsetter slik det har startet, kan nok det tallet bli høyere.

En titt på registreringsstatistikken til Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) viser nemlig at Seat etter årets to første måneder har solgt og registrert 242 nye biler. Det er nesten nøyaktig en firedobling fra tallet for samme periode i fjor.

Med dette er Seat også inne blant de 20 mest solgte bilmerkene her til lands. De holder 19. plassen, 17 biler foran Subaru som er nummer 20. Og med disse salgstallene har Seat en markedsandel i Norge på 1,2 prosent.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Mii Electric har startet den elektriske satsingen til Seat i Norge.
Mii Electric har startet den elektriske satsingen til Seat i Norge.

Vil teste i fullskala

På et arrangement med pressen like før jul fortalte den norske Seat-sjefen Ole Kristian Ågotnes at abonnementsløsninger for kundene kommer til å bli viktig i 2020.

Seat startet med dette i fjor. I to omganger tilbød de abonnement til gunstige priser på den rimelige elbilen Mii Electric. Det ga svært god respons.

– Vi ønsker å teste nye ting i fullskala. Det er mange konkurrenter der ute, mange som snakker om abonnement. Første gang ble vi utsolgt på to dager. Så gikk vi tilbake til fabrikken og utviklet en ny løsning. Vi justerte litt på konseptet og selve produktet. Resultatet var at vi ble utsolgt på syv minutter, fortalte Ågotnes.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Her kan du lese mer om hvorfor Seat trakk seg ut av Norge

Slik ser det ut inne i konseptutgaven av el-Born. Her går Seat for et temmelig minimalistisk interiør.
Slik ser det ut inne i konseptutgaven av el-Born. Her går Seat for et temmelig minimalistisk interiør.

Kommer med større elbil

Her er det til sammen snakk om et ganske betydelig antall av Mii Electric, som er søstermodellen til VW e-up! og Skoda Citigo e iV. De tre har en elektrisk rekkevidde på 260 kilometer og startpris på under 200.000 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Senere i år kommer Seat for øvrig også med en større elbil. Deres el-Born skal ha rekkevidde på inntil 420 kilometer. Her er det fokus på sporty kjøreegenskaper, samtidig som modellen skal by på familiebil-plass.

Importøren forteller om stor forhåndsinteresse for denne. Her ligger det nok også i kortene at det kan bli mulighet for nye abonnementstilbud.

Les også: Bli med på fabrikk-besøk hos Seat!

20.000 prøvekjøringer

Like før jul lanserte Seat også en tjeneste hvor de leverer bilen hjem på døren til bilkjøperne. Her handler det om å gjøre kundeopplevelsen så sømløs og ukomplisert som mulig for kundene.

Seat forteller også om svært gode erfaringer med biler i stallen til bildelingsselskapet Hyre. Dette har gitt mange nordmenn et første møte med dagens Seat-modeller. Så langt er det snakk om over 20.000 prøvekjøringer. Her har kundene også blitt bedt om å vurdere bilene, ifølge importøren har 90 prosent av dem gitt dem fire eller fem stjerner.

Les også: Avslørt: Her er de på testkjøring i Norge

Saken ble først publisert på Broom.no