Hjelp – bilen høres ut som et fly

Den nye Toyota RAV4 kan få høyt turtall og dermed bråke litt ved motorbrems og bruk av cruisecontrol.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men slik skal det faktisk være.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny,

I 2019 fikk vi oss en helt ny Toyota RAV4 hybrid. Nå etter den har gått 15.000 km, har den fått noen problemer.

Den adaptive cruisekontrollen (ACC) bruker i nedoverbakken motoren til å bremse og er det en bratt bakke, går turtallet veldig høyt, noe som i de fleste tilfellene også overdører musikk og virker veldig sjenerende. Den høres ut som et fly ...

Problemene med cruisekontrollen hadde vi med vår forrige bil også, en Toyota C-HR.

Er det vanlig at ACC bruker motoren til å bremse?

I tillegg er det diverse knirkelyder i interiøret som til tider kan være veldig irriterende. Lurte også på når den skal på service. De på Toyota sa hver 30.000 km, men i serviceheftet står det at de anbefaler en mellomservice hver 15.000 km? Hilsen Frode

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Gøran har gitt opp Teslaen: Ble et mareritt

Benny svarer:

Hei på deg, Frode. Først av alt gratulerer med fin bil. Jeg synes den nye RAV4 som kom i fjor ga modellen et skikkelig løft på flere områder.

Så til spørsmålene dine: Det er vel ikke akkurat noen kjempeproblemer du opplever med denne bilen. Knirkelydene i dashbordet skal ikke være der. Det må du få et verksted til å se på for deg. Det er helt sikkert en liten filleting som lager lydene, men det kan noen ganger være litt tidkrevende å finne feilkilden.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken fortsetter under)

VIDEO: I november 2019 kom nyheten om at Norges mest solgte SUV skulle bli ladbar hybrid

Når det bremses med adaptiv cruisecontrol, vil den utnytte elektromotoren maksimalt for å lade høyspentbatteriet. Når det er fullt, vil forbrenningsmotoren brukes til å bremse (da kan turtallet bli høyt). Dette er helt normalt og det er slik bilen skal oppføre seg. På samme måte som på C-HR-en du hadde tidligere. Ikke noe feil der altså.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Når det gjelder service burde forhandleren vært tidligere på å informere deg om hvordan dette skal være. Men vi i Broom kan gjøre det, vi! Bilen din skal ha en liten service med oljeskift ved hver 15.000 km eller én gang i året. Det som kommer først. Hovedservice er hver 30.000 km. eller hvert annet år. Det som kommer først.

Håper dette var oppklarende. Ønsker deg lykke til videre med bilen!

Les også:

Denne biltypen holder seg skummelt godt i pris

Han er strålende fornøyd med bilen – det er bare ett problem

Må du gjøre dette ofte – da har du et problem

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no