Vi tester 28 år gammel elbil: – Høres ut som et romskip

Broom-Mats har reist litt tilbake i tid – og testet en av Skoda sine aller første elbiler. Dette er Favorit Eltra, som det kun er produsert et fåtall av i verden.
Broom-Mats har reist litt tilbake i tid – og testet en av Skoda sine aller første elbiler. Dette er Favorit Eltra, som det kun er produsert et fåtall av i verden.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Alt var ikke bedre før.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi befinner oss omtrent midt i Irland, og bor på et 300 år gammelt slott i Durrow.

Her deltar vi på en svært eksklusiv førvisning av en helt ny elbil fra Skoda. Dessverre får vi ikke lov til å si noe mer om den bilen akkurat nå. Her er det nemlig sperrefrist.

Elbilen vi derimot kan fortelle mer om, er den lille sjarmøren med navn Skoda Favorit Eltra. Eksemplaret vi har fått prøve er en 1992-modell – og en av svært få produserte i verden.

Skoda har ingen eksakte tall, men de hevder at det kun er laget et sted mellom 150 – 500 eksemplarer av Favorit Eltra.

Manuell girkasse

Å sette seg inn i den lille elbilen er nesten som å entre en tidsmaskin. Dette er rett og slett bilen som får en Mitsubishi i-MiEV til å fremstå som en teknologibombe.

Antall knapper kan du enkelt telle på én hånd. Foruten en bryter til varsel- og tåkelys, finner vi ett ratt, tre pedaler og en girstang. Jepp, denne elbilen har faktisk manuell girkasse og clutch.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det i seg selv gjør at vi gleder oss til å oppleve Skodas elbil anno 1992.

Les også: Verdens største elbiltest avslører sannheten

(Saken fortsetter under)

Ingen tvil: Dette er en elektro-mobil.
Ingen tvil: Dette er en elektro-mobil.

Romskiplyder

I enorm kontrast til mange av dagens elbiler, som er proppet med utstyr og nærmest kan kjøre av seg selv, er Favorit Eltra en bil som stiller store krav. Dette er en bil som virkelig må kjøres.

Rattet er omtrent like tungt som å dytte ei ku, for noen servo kan du bare glemme. Egentlig er det bare litt av sjarmen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Favorit Eltra er gammel, men har likevel noen år igjen mot slottet vi bor på. Dette er bygget i 1716.
Favorit Eltra er gammel, men har likevel noen år igjen mot slottet vi bor på. Dette er bygget i 1716.

Det som imidlertid er mer underholdende er de ubeskrivelige romskip-lydene Favorit Eltra makter å fremprovosere. At elbiler ikke lager lyd er dermed lagt død, en gang for alle.

Å beskrive lydbildet i Favorit Eltra er lettere sagt enn gjort. Ved gasspådrag høres det litt ut som en blanding av en robot og et romskip. Det er faktisk ikke en overdrivelse. Hvor lydene kommer fra er et godt spørsmål. Selv ikke Skoda sin produktspesialist på bilen, er sikker på akkurat det.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men uansett: Underholdningsfaktoren er helt klart til stede. Her er du garantert sikret en interessant og variert lydopplevelse – noe dagens elbiler kanskje kan lære litt av.

Les også: Tror elbiler vil vrakes tidligere enn andre biler

(Saken fortsetter under)

Legg merke til turtelleren som er av det intuitive slaget: Nærmer du deg rødt, bør du gire!
Legg merke til turtelleren som er av det intuitive slaget: Nærmer du deg rødt, bør du gire!

Alt var ikke bedre før

Bilen vi kjører er altså en elektrisk utgave av småbilen Favorit, som senere ble erstattet av Skoda Felicia.

Den solide blybatteri-pakken sørger for en rekkevidde på opptil 8 mil. På en god dag. Toppfarten er 80 km/t, noe som vi levende kan forestille oss er mer enn nok basert på kjøreegenskapene.

Favorit Eltra kan skilte med 21 hk og opptil 8 mils rekkevidde.
Favorit Eltra kan skilte med 21 hk og opptil 8 mils rekkevidde.

Antall hestekrefter er forresten 21. Det kan forklare hvorfor bilen er utstyrt med ikke mindre enn fem gir. Her må du nemlig jobbe deg gjennom alle trinnene for å nå oppnå toppfarten.

At «alt var bedre før» er ikke Favorit Eltra et kroneksempel på, med mindre du er mer opptatt av underholdning- og nostalgifaktor foran fremkommelighet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Og er det én ting ingen kan ta fra bilen, er det nettopp underholdningsverdien og kjøregleden. Her stiller Favorit Eltra helt klart i en klasse for seg.

VIDEO: I år er det klart for en ny modell fra Skoda som ser ut til å passe det norske markedet perfekt. Da kommer de nemlig med elektrisk familie-SUV

Les også: Skoda Enyaq nærmer seg lansering

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no