Hummer: Fra miljøversting til elbil – her er første smakebit

Video: Se første glimt av den nye elbilen. 
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hummer blir elektrisk og får 1.000 hk!

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Amerikanske Hummer hadde sitt opphav som militært kjøretøy, og ble særlig populær i kjølvannet av Gulfkrigen.

På tidlig 90-tall ble bilen videreutviklet for gatebruk – etter et sterkt ønske fra skuespiller Arnold Schwarzenegger.

Modeller som H1 og H2 ble regnet som noe av det minst miljøvennlige verden hadde sett på bilfronten.

Store motorer, massiv vekt og et design som minner mer om et pengeskap, forklarer mye av akkurat det.

Ni år etter den siste Hummer-modellen forlot fabrikken, er det klart for et skikkelig comeback.

Hummer skal satse elektrisk, og lanserer senere i år en direkte konkurrent til Teslas nye Cybertruck.

1.000 hestekrefter

I tillegg til en elektrisk pickup får vi se en helelektrisk SUV. Nå har GM nylig vist frem første teaserbilde av bilen, som skal lanseres 20. mai i år.

Det lille vi får se, avslører en ikke overraskende massiv front, med lys integrert i grillen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

GM forteller at bilen får hele 1.000 hk og at 0-60 mph (96 km/t) skal gå unna på bare tre sekunder. Dermed snakker vi en seriøs utfordrer til Teslas Cybertruck.

Ifølge GM skal de første bilene leveres til kunder sent i 2021.

Pris og rekkevidde på bilen er foreløpig ikke avslørt, men PR-sjef i GMC, Stuart Fowle, har tidligere uttalt at rekkevidden vil være konkurransedyktig mot de andre elektriske bilene som har blitt annonsert.

Hummer H2 ble levert med ulike V8-ere. Blant annet en 6,2 liters maskin med 393 hk.
Hummer H2 ble levert med ulike V8-ere. Blant annet en 6,2 liters maskin med 393 hk.

Les også: Hummer forsvant – nå blir det comeback

Sterk merkevare

Å bruke Hummer-navnet vil kunne gi GM en flying start. Merkevaren er fortsatt sterk, svært mange har et forhold til den.

Samtidig vil det kunne gi GM goodwill at de tar et merke som er miljømessig belastet – og gjør det elektrisk.

GMs satsing på ladbare hybrider og elbiler har så langt ikke vært spesielt vellykket. Her har de startet med relativt rimelige biler. Når salgsvolumene har vært svært beskjedne, har de heller ikke hatt mulighet til å regne hjem utviklingskostnadene.

Da gir det nok mer mening økonomisk å gjøre som Tesla: Starte med kostbare biler med potensielt høy inntjening.

Artikkelen er først publisert av Broom.