Hit kan du ikke kjøre med den gamle dieselbilen din

Helseskadelige avgassutslipp, partikler og svevestøv fra biltrafikken har ført til innføring av restriksjoner mot kjøring i stadig flere byer. Illustrasjonsfoto: NTB scanpix.
Helseskadelige avgassutslipp, partikler og svevestøv fra biltrafikken har ført til innføring av restriksjoner mot kjøring i stadig flere byer. Illustrasjonsfoto: NTB scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Europa får stadig flere miljøsoner.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Helseskadelige avgassutslipp, partikler og svevestøv fra biltrafikken har ført til innføring av restriksjoner mot kjøring i stadig flere byer og områder i Europa. Spesielt gjelder dette eldre dieselmodeller, som har høye utslipp av NOx – nitrogenoksider.

EU kom med et direktiv om luftkvalitet i 2008 som et verktøy mot helsefarene ved partikkelutslipp og nitrogenoksider. Dette direktivet har senere resultert i nasjonale lover og regler både regionalt og nasjonalt i EU-landene – og for lokale trafikkbegrensninger i byer og andre særlig belastede områder.

Spesielt for modeller eldre enn Euro 4 begynner det å bli mange begrensninger på hvor man kan kjøre. På Green-Zones kan man finne full oversikt over hvilke miljøsoner som nå finnes langs europeiske veier, hvilke unntak som gjelder, og hvilke oblater som kreves for passering i de forskjellige sonene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Skyhøye bøter

Euro 1 – Euro 6 er betegnelsen på utslippskravene til nye biler som selges i EU/EØS-området. Euro1 kom i 1992, Euro 2 i 1996, Euro 3 i 2000, Euro 4 i 2005, Euro 5 i 2009, og Euro 6 – som fortsatt gjelder – ble innført i 2014. Senere er kravene her blitt ytterligere skjerpet.

Kjører man inn i slike miljøsoner uten å ha gyldig oblat for innpassering, vil man risikere til dels svært høye bøter. Her er noen eksempler:

Tyskland (Umwelt-Plakette) 80,00 – 108,50 euro

Tsjekkia (Registration Prague) 100,00 euro

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Frankrike (Crit-‘Air Vignette) 68,00 – 375,00 euro

Danmark (EcoSticker) 20.000 danske kroner (2.700,00 euro)

Østerrike (Umwelt-Pickerl) 80,00 – 2.180,00 euro

Nå skal Stockholm stenge dieselbilene ute

London blant de eldste

Lenge før EU kom med sitt direktiv, var svenskene først ute med miljøsone i Stockholm. Den ble etablert 18.juni 1995, og omfatter nå hele Stockholm sentrum. Her får ikke busser og lastebiler med Euro 0 – Euro 4 motorer kjøre i det hele tatt. Brudd på forbudet straffes med bot på 100 euro. Personbiler omfattes foreløpig ikke av kjøreforbudet i Stockholm sentrum.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I januar 2008 ble de første miljøsonene innført i Tyskland – i Berlin, Køln og Hannover. Kjøring var mulig med rødt miljøoblat. I Nederland kom de første miljøsonene et halvt år tidligere, men uten oblat-plikt.

Med appen fra green-zones.eu (gratis) får du full oversikt over Europas miljøsoner.
Med appen fra green-zones.eu (gratis) får du full oversikt over Europas miljøsoner.

Blant de eldste miljøsonene i Europa finner vi også lavutslippssonen (LEZ) i London. Her må alle typer kjøretøy være registrert før innkjøring, og man må gjennom en ganske kompleks registreringsprosess for alle typer kjøretøy for å unngå bøter på opptil 1.150 euro. Unntatt fra dette er veteranbiler eldre enn 40 år, gravemaskiner og mobilkraner.

Her er miljøsonene

Hittil er det innført 162 miljøsoner i Europa. Slik fordeler disse seg:

Tyskland 58:

De første miljøsonene i Tyskland kom 1. mars 2007 for å redusere partikkelforurensning i byer og tettsteder. Fra 2018 er det kommet både permanente og midlertidige nye restriksjoner for dieselbiler for å redusere økende forurensning av nitrogenoksider.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kjøring i miljøsonene er generelt bare tillatt med grønt miljøoblat, som gjelder kjøretøy som tilfredsstiller Euro 4 eller nyere. Flest miljøsoner er det i Ruhr-området og i og omkring Frankfurt.

Frankrike 28:

Siden 2016 er det kommet flere og flere forskjellige typer miljøsoner i Frankrike. Disse lavutslippssonene kan grovt deles inn i permanente og midlertidige soner. Soner med permanente trafikkrestriksjoner kalles ZCR-soner (Zones à Circulation Restreinte). I disse sonene må man regne med ytterligere trafikkrestriksjoner i årene som kommer.

Fra 2020 vil flere og flere av disse sonene bli omdøpt til ZFE-soner (Zone à Faibles Émissions). Arealene vil bli utvidet og ytterligere trafikkrestriksjoner må påregnes.

I midlertidige soner, såkalte ZPA (Zones de Protection de l’Air), innføres restriksjoner under spesielle værforhold. Væravhengige ZPA-soner er etablert i byer og byområder, men også i mer landlige strøk der luftforurensningen er spesielt høy.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Disse bilene er miljøverstinger

Ungarn 17:

Ungarn har hatt miljøsoner siden 2008, og disse er hovedsakelig samlet i hovedstaden Budapest. Det er permanente trafikkrestriksjoner for forskjellige typer lastebiler. Disse kan være noe forskjellige fra område til område i byen. Ved spesielt høy luftforurensning er det kjøreforbud for alle typer kjøretøy i hele byen.

Nederland 15:

I Nederland er det 15 miljøsoner, hovedsakelig sør i landet. Disse er etablert i perioden 2007 – 2019.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Storbritannia 8:

Storbritannia har fått 8 miljøsoner fra 2008 til 2019. Tre av disse regulerer adkomsten til London for mange kjøretøytyper. Øvrige soner finnes i Brighton, Glasgow, Norwich, Nottingham og Oxford.

Sverige 8:

De 8 miljøsonene i Sverige finnes hovedsakelig sør i landet, og er etablert i perioden fra 1995 til 2019. I tillegg til Stockholm, som kom først, er det miljøsoner i Gøteborg, Helsingborg, Lund, Malmø, Mølndal, Umeå og Uppsala.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Østerrike 6:

Hittil er det innført miljøsoner i seks av Østerrikes ni delstater – i Burgenland, Lower Austria, Upper Austria, Styria, Tirol og Vienna. Innføringen av miljøsoner har ført til reduserte utslipp av både NOx og partikler.

Danmark 4:

Danske miljøsoner for lastebiler og busser kom 1. november 2011. Det er i dag miljøsoner i de fire største byene – København, Århus, Odense og Ålborg.

Spania 4:

Både i lavutslipps- og nullutslippssoner har elbiler og hybrider store fordeler. Tre av sonene er i og omkring Madrid, den fjerde i Barcelona sentrum.

Belgia 3:

Miljøsonene i Belgia er lavutslippssoner, og er å finne i Antwerpen, Brussel, Ghent, Mechelen og Willebroek.

Hellas 2:

I Aten finnes både permanente og midlertidige miljøsoner. Kjøretøy med totalvekt over 2,2 tonn har generelt ikke adgang til disse sonene, unntatt 10 uker om sommeren.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Norge 2:

I Oslo og Bergen aktiveres midlertidige miljøsoner i perioder med særlig dårlig luftkvalitet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Portugal 2:

I Lisboa er det etablert permanente miljøsoner. Kl. 07.00- 09.00 mandag til lørdag er det begrenset adgang til forskjellige bydeler for forskjellige typer kjøretøy.

Tsjekkia 2:

Miljøsonene Praha 1 og Praha 2 ble etablert i 1999 og 2006, og dekker stort sett hele Praha sentrum. Det er generelt kjøreforbud for Euro 3 og eldre lastebiler og busser. For busser og lastebiler Euro 4 – Euro 6 er det bare tillatt kjøring med forhåndsregistrering (senest 4 uker før kjøring).

Finland 1:

Finlands eneste miljøsone finnes i hovedstaden Helsingfors, og ble etablert i 2010. Kjøreforbud omfatter blant annet lastebiler med lengde over 12 meter.

Slik blir dieselbilen mye mer miljøvennlig

Les også:
Går mot forbud for dieselbiler i Stockholm
Danmark vil forby bensin- og dieselbiler – nektes av EU
Kjøreforbud for gamle dieselbiler i Berlin

Denne saken ble først publisert i Broom.no