En stor norsk suksess kommer i versting-utgave

Video: Nå kommer storselgeren E-tron i Sportback-utgave.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette har mange ventet på – og nå er det bekreftet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi har nettopp lagt bak oss 2019. Ett år som for Audi i Norge ble en solid opptur – etter en periode med motgang. Bilen som gjorde den store forskjellen er den elektriske SUV-en e-tron.

Den er faktisk Norges mest solgte SUV – og en av landets mest solgte biler, totalt sett. Ikke verst for en premiumbil – som gjerne ender på over 800.000 kroner ferdig utstyrt. I alle fall var det slik fram til den nye innstegsmodellen e-tron 50 ble lansert, mot slutten av året i fjor. Den har en startpris på drøyt 500.000 kroner, og en rekkevidde på 336 km.

I år kommer den også i Sportback-utgave, som betyr litt mer coupeaktig taklinje.

Men det er også andre nyheter på vei, i forbindelse med e-tron. Hete nyheter!

Ryktene om en e-tron S har gått lenge. Kamuflerte prototyper er flere ganger blitt avbildet på racingbanen Nürburgring – et yndet sted for utvikling av sportslige bilmodeller.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå har vi imidlertid fått bekreftelsen – fra Elin Sinervo, Audis sjef i Norge: I 2020 kommer det S-utgaver av både e-tron og e-tron Sportback!

Vi tester Audi e-tron på vinterføre – og sjekker rekkevidden

Tre motorer

Alle som kjenner litt til Audi, vet at S-modeller betyr mer krefter. Med tanke på at e-tron/e-tron Sportback allerede har opptil 407 hk (med overboost) – er jo det ganske heftig.

Fortsatt vil ikke hverken Norges-sjef Sinervo, eller Audis tyske toppsjefer ut med informasjon om hvilken effekt de nye S-modellene vil få.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Et hint har vi imidlertid fått. Konseptbilen av e-tron som ble vist i 2015, hadde for eksempel tre motorer. To bak og én foran – i motsetning til produksjonsmodellen, som har én foran og én bak.

Kanskje er det oppsettet fra konseptbilen, som er planen for S-modellene.

Denne skal gi oss det beste fra to verdener

Artikkelen fortsetter under annonsen
I dag er Audi e-tron tilgjengelig i to utgaver, 55 og 50. Sistnevnte har en startpris på drøyt 500.000 kroner.
I dag er Audi e-tron tilgjengelig i to utgaver, 55 og 50. Sistnevnte har en startpris på drøyt 500.000 kroner.

500 hk

Med sine tre motorer, hadde konseptbilen rundt 500 hk, med boost-funksjonen. Mens e-tron 55, som er den raskeste modellen du får per nå, gjør 0-100 km/t på 5,7 sekunder, var konseptbilen ett sekund raskere.

Vi tipper S-modellen vil bli enda et knepp hvassere. Kanskje rundt 550 hk – og 0-100 km/t ned mot 4 sekunder blank.

Det bør i alle fall være ambisjonen, om man tenker å måle seg mot andre raske elbiler.

Når S-utgavene blir tilgjengelig i Norge, vet vi ikke enda. Men mye tyder på at det er snakk om helt mot slutten av året.

Her får du superkrefter på tilbud

Rekkevidde

Dagens e-tron har et batteri på 95 kWt – og en rekkevidde på opptil 436 kilometer. Hvis man beholder det samme batteriet i S-modellen, blir rekkevidden trolig en del lavere.

Rent visuelt blir det større luftinntak foran, som går til kjøling av bremsene. Bak blir det en noe modifisert diffusor – men i motsetning til de tradisjonelle S-modellene, blir det selvsagt ikke tykke enderør.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Større felger og bremser står imidlertid på planen, slik vi er vant med fra Audis raskeste modeller.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Både e-tron og e-tron Sportback (bildet) blir tilgjengelig i S-utgave.
Både e-tron og e-tron Sportback (bildet) blir tilgjengelig i S-utgave.

Her kan du lese testen vår av e-tron fra Namibia

Flere nyheter

Audi har kommet relativt sent på elbil-banen, men vil jobbe hardt med å tette luka til de andre i tiden framover.

Blant nyhetene som er nært forestående er en mer kompakt SUV – og en femdørs GT-modell som ser svært lovende ut.

e-tron GT har blitt vist i konseptutgave flere ganger, og ser ganske enkelt lekker ut! Vi har tidligere uttalt at det er den fineste modellen Audi har vist fram noen sinne. Så blir det spennende å se hvordan produksjonsmodellen blir seende ut.

Her er 10 ting du bør vite om nye Audi e-tron

Les også:
Audi A1 er råtøff småtass – men prisen er drøy
Nå får Audis storselger mer rekkevidde
Nå er Audi RS Q8 verdens raskeste SUV

Denne saken ble først publisert i Broom.no