UP har lagt et travelt år bak seg:Så mange nordmenn ble tatt for råkjøring i fjor

635.677 norske bilister ble kontrollert for rus og fart i fjor, mot 528.532 i 2018. Det ga også resultater. Foto: Scanpix
635.677 norske bilister ble kontrollert for rus og fart i fjor, mot 528.532 i 2018. Det ga også resultater. Foto: Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

I løpet av 2019 kontrollerte UP hele 20 prosent flere bilførere enn året før. Dette resulterte blant annet i flere farts-forelegg enn noe tidligere år.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fart er et av Utrykningspolitiets (UP) viktigste satsingsområder, slik det har vært det i en årrekke. Bakgrunnen for dette er at for høy hastighet er en av de viktigste enkeltårsakene til alvorlige trafikkulykker.

– I 2018 var fart en viktig årsak i 40 prosent av de alvorlige ulykkene. Trolig er denne andelen ikke mye forskjellig i 2019, men det endelige tallet her er ikke klart riktig ennå, sier UP-sjef Steven Hasseldal til Broom.

– Vi prøver til enhver tid å spisse tjenesten mot de områdene der effekten er størst, og slik vil det være også i tiden som kommer. Hovedprioritetene våre vil fortsatt være fart og rus, fastslår UP-sjefen.

Flere enn 635.000 kontrollert

UP har en lang tradisjon som viktige vakthunder i trafikken, og er en sentral bidragsyter i innsatsen for å virkeliggjøre den norske null-visjonen: At ingen skal miste livet eller bli alvorlig skadet ved trafikkulykker her i landet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Et mannskap på nærmere 300 tjenestemenn er til enhver tid ute på veiene våre for å bidra til høyest mulig trafikksikkerhet og færrest mulig ulykker.

I løpet av 2019 ble gjennomsnittlig mer enn 1.740 bilførere kontrollert av UPs folk hver eneste dag, hele året igjennom. I alt ble 635.677 kontrollert for rus og fart mot 528.532 i 2018 – en økning på solide 20 prosent.

Les også: UP advarer mot livsfarlig trend bak rattet

(Saken fortsetter under)

Det er kostbart å bli tatt for råkjøring i Norge, likevel tar mange sjansen. Foto: Scanpix
Det er kostbart å bli tatt for råkjøring i Norge, likevel tar mange sjansen. Foto: Scanpix

All time high

– Dette skyldes først og fremst at mange flere blir ruskontrollert enn tidligere, forteller UP-sjefen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Året 2019 gikk over i historien som «all time high» for fartsovertredelser hos UP, med i alt 97.183 forelegg, sammenlignet med 91.589 i 2018. Tyngden av disse sto veikontroller for, men også sivile biler hanket inn mange fartsbøller siste år.

Her var det med andre ord en solid «rekordforbedring» – opp seks prosent. I alt ble det i gjennomsnitt skrevet ut 266 forelegg av UP per dag i fjor, noe som altså var en solid økning fra 2018, da det tilsvarende tallet var 251 pr dag i snitt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det ble gjennom året gjort 5.059 førerkortbeslag for fart, tre prosent flere enn i 2018.

Les også: Denne bilen var en sensasjon - i 1974

Flere kjører lovlig

– Tall fra ATK – fotobokser, både faste og gjennomsnittsmålinger – er ikke medregnet i disse tallene. ATK-tall for 2019 kommer litt senere.

– Det er store tall. Hvor stor er egentlig utfordringen med fart nå?

– Selv om vi ser bedringstegn, så er det fortsatt mye å hente, slik vi har sagt tidligere.Vi ser likevel nå at i gjennomsnitt 61,5 prosent av bilistene overholder fartsgrensene. Denne andelen er stigende, så det går i riktig retning, og det er positivt. Ønsket er å nå 70 prosent som kjører lovlig innen utgangen av 2022, sier UP-sjef Steven Hasseldal.

Les også: Denne gamle Opelen kan tukte både spreke BMW-er og Porscher

Fortsatt prioritet på fart

– Likevel ble det ny rekord i antall fartsovertredelser siste år?

Artikkelen fortsetter under annonsen

– At så mange ble tatt i 2019 er ikke et uttrykk for at flere kjører fortere enn før, men at vi avdekker stadig flere fartsovertredelser gjennom vår kontrollvirksomhet, fastslår UP-sjefen, som lover at innsatsen for å knipe fartssyndere vil være høy også i året vi nå har gått inn i.

– Våre hovedprioriteter vil være uendret også i 2020, understreker han.

I tillegg til rent nasjonale aksjoner og kontroller, vil det også i år bli en rekke felles-europeiske aksjoner i trafikken som også UP vil være med på.

Den første av disse kommer i uke 7 og gjelder kontroll av tungbiler.

– I tillegg blir det en aksjonsuke med verneutstyr som tema i uke 11, for fart i uke 17 og ruskontroll i uke 25, opplyser UP-sjef Steven Hasseldal til Broom.

UP: Nå blir det flere kontroller

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no