Denne gamle Opelen kan tukte både BMW og Porsche

Den klassiske Commodoren til Anders er ikke helt som andre gamle Opeler ... Foto: Privat
Den klassiske Commodoren til Anders er ikke helt som andre gamle Opeler ... Foto: Privat
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette er en ulv i fåreklær.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Opel har lange tradisjoner for å produsere litt sporty og morsomme biler. Da kanskje særlig om vi ser noen år bakover i tid.

Opel Commodore var definitivt en av disse. Særlig da i todørs coupeutgave og med den største motoren. 2,8-literen med bensininnsprøytning. som da het GS/E. En skikkelig tøffing! Det både var og er fortsatt en drømmebil for mange.

Faktisk så mye drømmebil at den har lokket Ford-entusiasten Anders Engesvoll, fra Brandbu til å gå til innkjøp av en. Da i en noe ombygget og enda råere utgave. Med V8-motor fra Chevrolet og en del andre modifiseringer.

Bilen har med det blitt såpass heftig at både en del Porscher og gromme BMW-er faktisk ikke bør tøffe seg altfor mye om den grå Commodoren dukker opp i bakspeilet. Da kan de nemlig gå på en liten smell...

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Her er historien om Anders og Commodoren:

Denne Commodoren er definitivt en "sleeper" som kan skremme mange andre bilister med sine rå ytelser. Foto: Privat.
Denne Commodoren er definitivt en "sleeper" som kan skremme mange andre bilister med sine rå ytelser. Foto: Privat.

Bilen:

Merke, modell: Opel Commodore B GS/E, med V8-motor.

Hvor lenge har du eid den? Jeg har eid denne i cirka 3 måneder nå.

Hva har du gjort med den? Det er gjort MYE med den. Bilen er i utgangspunktet ombygget av Inge Tveten i 1995. Det er han som har gjort mesteparten av jobben.

Jeg har byttet sideruter + bakrute, baklykter, kjøpt inn nye frontlykter, nye lister innvendig + nytt ratt pga. årenes slitasje på disse tingene. Men jeg har også oppgraderinger er på gang.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Liker best med bilen: V8-motoren med tilhørende drivverk. Jeg liker også fargen godt. Den er helt rå når sola skinner på den.

Liker minst med bilen: Det faktum at setene er ikke bygd for fart ...

Beste opplevelse med bilen: At den faktisk holder følge med noen Porscher og BMW M3-modeller. Rett fram vel og merke ... Noen har fått seg en overraskelse der!

Artikkelen fortsetter under annonsen
Maskinen er V8-er på 5,7 liter og stammer opprinnelig fra en Chevrolet Corvette. Foto: Privat
Maskinen er V8-er på 5,7 liter og stammer opprinnelig fra en Chevrolet Corvette. Foto: Privat

Framtidsplaner for bilen: Bytte stolene i retro Recaro-seter som trekkes i originalt stoff, så det ser ut som levert fra fabrikk. Muligens monterer jeg også noen bredere bakhjul.

Drømmebil: Ford RS2000.

Annet: Bilen er som nevnt bygget av Inge Tveten, fra Seljord.

Noen funfacts om bilen: Den har soltak fra BMW E30. Fem centimeter opp-flyttede hjulbuer. Den er senket 5 centimeter, den har innflyttede søtfangere og forlenget panser. Motoren er fra en '87 Corvette 350 (5,7-liter) tpi / th700.Den har Chevrolet Camaro Iroc-z bakaksel med diff-sperre, Bremser fra Mercedes 500 og mye, mye mer ...

Eieren:

Navn: Anders Engesvoll

Alder: 44 år gammel har jeg blitt.

Interiøret er holdt relativt originalt med unntak av radio og ratt. Planen er å bytte ut forsetene. Foto: Privat.
Interiøret er holdt relativt originalt med unntak av radio og ratt. Planen er å bytte ut forsetene. Foto: Privat.

Bosted: Jeg er fra Brandbu på Hadeland.

Litt om meg selv: Jeg er egentlig en Fordmann som har og har hatt flere Ford Escort MK1 og MK2.

Jeg har også en Escort MK1 med Cosworth-motor i tillegg til denne Commodoren.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Litt rart for meg å kjøpe en bil jeg ikke har bygget selv. Attpåtil en Opel! Men når jeg har fått fikset og ordnet litt mer med Commodoren så blir den nok enda litt mer "min" etter hvert den også!

Vis fram bilen din:

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Sett rett fra siden kan man nyte Commodorens vakre coupe-linjer. Foto: Privat.
Sett rett fra siden kan man nyte Commodorens vakre coupe-linjer. Foto: Privat.

Saken ble førsst publisert på Broom.no