Topp 10: De viktigste elbilene i 2020

En av de mest interessante elbilene som kommer på markedet i 2020 er uten tvil Fords el-SUV Mustang Mach-e. Den får rekkevidde på opptil 600 kilometer. Men den blir absolutt ikke den eneste nyheten på ren strøm neste år. Konkurransen om kundene blir større enn noen gang.
En av de mest interessante elbilene som kommer på markedet i 2020 er uten tvil Fords el-SUV Mustang Mach-e. Den får rekkevidde på opptil 600 kilometer. Men den blir absolutt ikke den eneste nyheten på ren strøm neste år. Konkurransen om kundene blir større enn noen gang.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Disse vil det bli solgt mange av.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Alt tyder på at 2020 blir tidenes elbilår i Norge. Det ligger en drøss med nyheter ligger klare i magasinet – i ulike segmenter og prisklasser.

2020 blir også et vannskille for nybilsalget i Norge. Vi vil for første gang få et elbilsalg som står for over halvparten av totalsalget.

Mye av forklaringen på at vi bikker den magiske grensen neste år, handler om at utvalget nå begynner å bli så komplett.

I starten var det bare noen små- og litt sære biler som var elektriske. Så kom Tesla Model S og fikk fart på elbiler for familier, også. Og det siste året har elektriske SUV-er inntatt markedet for fullt.

Nå er det også mange flere av de tradisjonelle bilprodusentene som har kastet seg på elbilbølgen – med "elbil 2.0". Med det mener vi elbiler som er bygget for å gå på strøm helt fra starten. Det vil si at de har sin en egen plattform – og ikke bare tar utgangspunkt i en tradisjonell modell med forbrenningsmotor.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Av de rundt 30 nybilene som er ventet på markedet i 2020, har vi plukket ut 10 som vi mener er de mest aktuelle.

NB: Hvis du vil ha mer informasjon om hver bil, klikk på modellnavnet over hver bilde!

VW ID.3

Denne kommer du til å se mange av på norske veier i årene framover.
Denne kommer du til å se mange av på norske veier i årene framover.

VW går inn i 2020 med en veldig klar målsetning: Bli Norges mest solgte bilmerke. Og den mest solgte modellen skal bli arvtakeren til e-Golf. Men i motsetningen til den, vil ID.3 være bygget på elbil-plattform.

ID.3 har bakhjulsdrift. Men det kommer også en SUV med firehjulsdrift: ID.4. Her skal startprisen bli under 400.000 kroner – og dermed en ny høyaktuell Norgesbil.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Interiøret er i utgangspunktet minimalistisk. I tillegg til de to skjermene, er det mulig å få et avansert head up display i frontruta.
Rekkevidde: 407-463 km

Pris: Fra 330.000 kroner
Levering: Sommeren/høsten 2020

Interiøret er i utgangspunktet minimalistisk. I tillegg til de to skjermene, er det mulig å få et avansert head up display i frontruta.
Interiøret er i utgangspunktet minimalistisk. I tillegg til de to skjermene, er det mulig å få et avansert head up display i frontruta.

Porsche Taycan

Taycan vil sørge for tidenes Porsche-år i Norge i 2020. Leveringene starter rundt nyttår.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Porsche har skyhøy premiumfølelse på interiøret.
Porsche har skyhøy premiumfølelse på interiøret.

Nå vil Porsche være med på elbilbølgen. De gjør selvsagt ting på sin måte, og leverer kjøreegenskaper som i høyeste grad lever opp til forventningene man har til dette merket.

Rekkevidden er ikke den beste – og det lever Porsche greit med. Her er fokus på ytelser, premiumfølelse og kjøreglede.

Rekkevidde: Fra 407-490 km

Pris: Fra 899.000 kroner
Levering: Februar 2020

Taycan vil sørge for tidenes Porsche-år i Norge i 2020. Leveringene starter rundt nyttår.
Taycan vil sørge for tidenes Porsche-år i Norge i 2020. Leveringene starter rundt nyttår.

Polestar 2

Polestar 2 blir den første volummodellen til Volvos søstermerke. I Norge er den priset lavere enn noe annet sted i verden.

Volvos premiummerke, Polestar, åpnet sin aller første butikk i Oslo. Polestar 2 blir første volummodell – og forventningene er høye. Her satser man på å bruke Volvos forhandler- og servicenettverk.

Polestar 2 blir den første volummodellen til Volvos søstermerke. I Norge er den priset lavere enn noe annet sted i verden.
Polestar 2 blir den første volummodellen til Volvos søstermerke. I Norge er den priset lavere enn noe annet sted i verden.
Polestar koster på sin 2 et helt nytt infotainment-system, med større skjerm.
Polestar koster på sin 2 et helt nytt infotainment-system, med større skjerm.

Polestar 2 kommer med Android-basert infotainmentsystem. Det betyr at du får for eksempel Google Maps, og alt annet du er vant med fra smarttelefonen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Rekkevidde: 500 km
Pris: Fra 479.000 kroner
Levering: Våren 2020

Volvo XC40 Recharge

Volvo XC40 Recharge har et design som er mer eller mindre identisk med vanlige XC40.

Volvo XC40 Recharge har et design som er mer eller mindre identisk med vanlige XC40.
Volvo XC40 Recharge har et design som er mer eller mindre identisk med vanlige XC40.
Interiøret i XC40 er mer eller mindre identisk med det du får i vanlige XC40 – som igjen er veldig likt det du finner i de andre nye Volvoene.
Interiøret i XC40 er mer eller mindre identisk med det du får i vanlige XC40 – som igjen er veldig likt det du finner i de andre nye Volvoene.

På samme plattform som Polestar 2, kommer Volvos eget bidrag: Elektriske XC40 Recharge. Denne er det også knyttet store forventninger til – og blir en mer tradisjonell SUV enn Polestar 2.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Salget av XC40 er allerede godt i gang, med diesel, bensin og hybrid motorisering. Tusenvis har også satt seg på reservasjonslisten for den elektriske nykommeren.

Rekkevidde: Over 400 km
Pris: 490.000 kroner
Levering: Våren 2020

Skoda Vision iV

Skoda Vision iV kommer i 2020. Bilen på bildet er konseptutgaven, med den en coupe-aktig taklinjen. Den kommer først i 2021.
Skoda Vision iV kommer i 2020. Bilen på bildet er konseptutgaven, med den en coupe-aktig taklinjen. Den kommer først i 2021.

I Norge har Skoda holdt salget bemerkelsesverdig høyt, til tross for at de lenge ikke hadde noen ladbare modeller. Nå har de flere, inkludert helt elektriske Citigo-e. Når de i 2020 skal trå til for fullt, gjør de det med en fullvoksen SUV.

Den deler plattform med ID.3 - men blir altså betydelig større, og leveres med firehjulsdrift.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Rekkevidde: Fra 300 kilometer
Pris: Ikke klar
Levering: Mot slutten av 2020

Tesla Model Y

Med 0-100 km/t på 3,7 sekunder og rekkevidde på opptil 540 km, fortsetter Tesla å levere, med tanke på ytelser og rekkevidde.
Med 0-100 km/t på 3,7 sekunder og rekkevidde på opptil 540 km, fortsetter Tesla å levere, med tanke på ytelser og rekkevidde.
Det blir muligheter for opptil sju seter i Tesla Model Y.
Det blir muligheter for opptil sju seter i Tesla Model Y.

2019 var et merkeår i Tesla i Norge, der de opplevde rekordhøyt salg – hovedsakelig takket være den nye innstegsmodellen Model 3. I 2020 kommer oppfølgeren, som blir en mer SUV-aktig utgave av denne bilen. Det er selvsagt en ny potensiell storselger, og blir også tilgjengelig som sjuseter.

Rekkevidde: 540 km
Pris: Ikke klar
Levering: Mot slutten av 2020

Peugeot e-2008

Peugeot e-2008 blir en viktig modell for Peugeot i Norge.
Peugeot e-2008 blir en viktig modell for Peugeot i Norge.
Interiøret er i en litt annen stil enn de fleste andre bilmerker. Blant annet med instrumentene over rattet.
Interiøret er i en litt annen stil enn de fleste andre bilmerker. Blant annet med instrumentene over rattet.

Peugeot melder seg for alvor, med to interessante elbiler på rad. Første elektriske 208 – og deretter den litt større og mer crossover-aktige e-2008.

Den sikter seg inn på et stort segment – med litt ekstra bakkeklaring, men ikke firehjulsdrift.

Rekkevidde: 320 km

Pris: Fra 286.500 kroner
Levering: Våren 2020

BMW iX3

BMW iX3 får 270 hk og mulighet hengerfeste. Det bør passer nordmenn godt.
BMW iX3 får 270 hk og mulighet hengerfeste. Det bør passer nordmenn godt.

De siste årene har BMW virkelig klart å klemme mest mulig ut av elbilmarkedet i Norge, med sin i3. Nå kommer også de med SUV – og det med utgangspunkt i storselgeren X3. Foreløpig sier BMW at den kun får bakhjulsdrift. Om det blir tilfellet, mister de nok en del potensielle kunder i Norge.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den har 270 hk, med det mye mindre effekt enn konkurrenter som Audi e-tron og Mercedes EQC.

Rekkevidde: 440 km
Pris: Ikke klar
Levering: Mot slutten av 2020

Ford Mustang Mach-e

Ford Mustang Mach-e blir den første elbilen fra Ford som bygges på en egen plattform. Forhåndsinteressen tyder på at dette blir en skikkelig storselger i Norge.
Ford Mustang Mach-e blir den første elbilen fra Ford som bygges på en egen plattform. Forhåndsinteressen tyder på at dette blir en skikkelig storselger i Norge.
Interiøret ligner ikke på noe vi har sett fra Ford tidligere. Blant annet blir det et helt nytt infotainmentsystem med en diger, stående skjer.
Interiøret ligner ikke på noe vi har sett fra Ford tidligere. Blant annet blir det et helt nytt infotainmentsystem med en diger, stående skjer.

Elektriske Focus var på ingen måten noen suksess for Ford. Selv i Norge. Men når de nå er klare med sin første elbil utviklet fra bunnen av, ser historien ut til å bli en helt annen. Mustang Mach-e slår i bordet med gunstig pris, god rekkevidde og mulighet for firehjulsdrift.

I starten får du opptil 337 hk. Men i 2021 kommer en GT Performance-utgave med rundt 450 hk.

Rekkevidde: Fra 400 til 600 km

Pris: Fra 422.000 kroner
Levering: Mot slutten av 2020

Audi e-tron Q4

Omtrent slik blir den neste el-SUVen fra Audi. Mer kompakt enn e-tron og e-tron Sportback – men fortsatt med mulighet for firehjulsdrift.
Omtrent slik blir den neste el-SUVen fra Audi. Mer kompakt enn e-tron og e-tron Sportback – men fortsatt med mulighet for firehjulsdrift.
Interiøret skiller seg ut fra de andre modellene til Audi.
Interiøret skiller seg ut fra de andre modellene til Audi.

Når Audi først melder seg på med elbil, gjør de det skikkelig. De har allerede suksess med e-tron og e-tron Sportback. Neste år kommer også den mer kompakte utgaven Q4. Samme drivlinje og batteri som Skoda Vision iV – og mulighet for firehjulsdrift.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den blir 32 cm kortere enn Audi e-tron.

Rekkevidde: 450 km

Pris: Ikke klar

Levering: Mot slutten av året

Byton M-Byte har det vært mye interesse rundt, i Norge. Er ventet på markedet helt mot slutten av 2020.
Byton M-Byte har det vært mye interesse rundt, i Norge. Er ventet på markedet helt mot slutten av 2020.

Kina-bilene: Et litt spennende Wild Card i 2020 blir de nye elbilmerkene som kommer fra Kina. De står foreløpig litt i kulissene, men det er ingen tvil om at det vil komme minst tre-fire nye modeller. Byton har sin M-Byte , mens MG , Chery og Hongqi, også er på god vei.

Les også:
Denne byen har verdensrekord i elbiler Topp 10: De mest solgte elbilene i bruktmarkedet Nå skal elbilene begynne å bråke

Denne saken ble først publisert i Broom.no