Aston Martin DBX: Noen har unnet seg tidenes julegave

VIDEO: Her lanseres Aston Martins DBX

Dette blir den hotteste SUVen på markedet i 2020.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Aston Martin har ventet og ventet. Tanken på å lage SUV har måtte modnes lenge, hos den tradisjonsrike britiske bilprodusenten. De er kjent for å levere noen av de lekreste sports- og superbilene i verden.

Men markedet for slike biler er ikke stort nok alene. Det selges rundt 6.500 Aston Martin-eksemplarer årlig. Og selv om de koster mye penger, er det ikke nok til å holde liv i det som er en av de sterkeste merkevarene i verden.

Dermed er det én ting som gjelder – nemlig noe større, mer praktisk og høyreist. SUV, der altså.

Og i 2019 viste de den fram for første gang: DBX. Og salgsmålet sier alt om hvor viktig den blir: 5.000 biler årlig.

Salget i Norge

I et land som Norge er selvsagt Aston Martin ganske marginalt, blant annet takket være at de kommer dårlig ut av avgiftssystemet.

Aston Martin Oslo har vært eneforhandler de siste 26 årene. Til nå ha salget ligget på rundt 10 nye og 20 brukte biler i året.

Nå er håpet at DBX skal løfte dette betydelig, selv om startprisen er på knappe 2,8 millioner kroner. Noen har også sikret seg en julegave, med levering nærmere våren.

– Forventet salg av DBX er 10 eksemplarer i 2020. Vi håper at disse kommer i tillegg til «normalt» salg. Vi har forhåndsolgt tre DBX, og har to til i bestilling, sier salgssjef ved Aston Martin Oslo, Carl Henrik Unelsrød.

Les også: Verdens dyreste SUV utsolgt i Norge

(Saken fortsetter under)

Salgssjef ved Aston Martin Oslo, Carl Henrik Unelsrød, gleder seg til å få DBX til Norge. Her står han ved siden av sportsbilen DBS.
Salgssjef ved Aston Martin Oslo, Carl Henrik Unelsrød, gleder seg til å få DBX til Norge. Her står han ved siden av sportsbilen DBS.

Mye utstyr

Unelsrød understreker at DBX har mye standardutstyr – som luftfjæring, glasstak, premiumskinn, kjøreassistentpakke og 22" hjul.

– Dette blir den mest dynamiske SUV-en i luksussegmentet, samtidig som den har klasseledende plass i både forsetene og i baksetet, fortsetter han.

Det er ventet at de første kundene vil får bilene sine i andre kvartal 2020, da snakker vi sannsynligvis mai/juni. Bilen produseres på en helt ny fabrikk i Wales, der Aston Martin har bygget om tre tidligere flyhangarer.

Topp 5: James Bond-bilene vi husker best

(Saken fortsetter under)

Det tar litt tid å venne seg til en Aston Martin "på stylter" – men det er ingen tvil om at designet sitter!
Det tar litt tid å venne seg til en Aston Martin "på stylter" – men det er ingen tvil om at designet sitter!

V8-motor

Motoren i DBX er hentet fra Mercedes-AMG. V8-eren har dobbel turbo – og yter 550 hk. Det gjør at DBX klarer 0-100 km/t på 4,5 sekunder, toppfarten er på 295 km/t. Kreftene går via en 9-trinns girkasse, til alle fire hjul.

Enn så lenge er dette eneste motoralternativ. Her har altså Aston Martin valgt tradisjonell drivlinje, mens mange av konkurrentene også tilbyr ladbare hybrider.

Det skal være aktuelt med en V6-hybrid, også, som Aston Martin skal produsere selv. Men dette blir ikke en ladbar variant, rett og slett fordi toppsjef Andy Palmer, ikke synes det har noe for seg.

Les også: Slutt for verdens dyreste småbil

Sterke konkurrenter

Aston Martin har tall som viser at mange av deres kunder har en SUV i tillegg, og da hovedsaklig Porsche Cayenne og Range Rover. Så disse to er plassert midt i siktet til DBX.

Men også enda mer eksklusive modeller som Lamborghini Urus og Bentley Bentayga er naturlige i nevne i samme åndedrag.

I Norge vil Cayenne, Range Rover og Bentayga dra nytte av at disse kan leveres med ladbar drivlinje. Men det vil på også bidra til at Aston Martin DBX blir enda mer eksklusiv i norske garasjer.

Designet på hekken er nok litt "enten eller". Sur munn – eller råtøft LED-lys/bakluke-design.
Designet på hekken er nok litt "enten eller". Sur munn – eller råtøft LED-lys/bakluke-design.

Les også: En Aston Martin faller voldsomt i pris - men hvorfor?

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no

Personvernpolicy