Hytteeiere i Oslo-området kjørte til hytta nesten én million ganger i fjor

Bilister står i kø ved Alna i Oslo en torsdag ettermiddag. Det blir tett trafikk på de store utfartsveiene ut av Oslo de siste dagene før helger og ferier, for vi liker å kjøre selv når vi skal reise litt, særlig på hytta. Illustrasjonsfoto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix
Bilister står i kø ved Alna i Oslo en torsdag ettermiddag. Det blir tett trafikk på de store utfartsveiene ut av Oslo de siste dagene før helger og ferier, for vi liker å kjøre selv når vi skal reise litt, særlig på hytta. Illustrasjonsfoto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter mye snakk om flyskam vender blikket seg nå mot utslippene nordmenn står for ved at ni av ti velger bilen når de skal på hytta.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Foreløpige beregninger fra Transportøkonomisk institutt (TØI) på oppdrag for Akershus fylkeskommune viser at det ble gjort rundt 865.000 bilreiser tur/retur til hytter av folk i Oslo-området i 2018. I tillegg kommer besøk til hytter personer i dette området har lånt, ifølge Dagsavisen.

Beregningene er basert på en undersøkelse fra Norstat i oktober og november i fjor, der 1.200 hytteeiere bosatt i Oslo, Asker, Bærum, Drammen, Lier, Røyken, Ski, Ås, Oppegård, Nesodden, Frogn, Skedsmo, Lørenskog og Nittedal har svart. Det foreligger ikke tall for hele landet.

TØI-forsker Eivind Farstad sier hytteturene helt klart at medfører utslipp av klimagasser, fordi det er lite bruk av elbil til hyttene så langt, og kollektivtilbudet er ganske begrenset. Mellom 90 og 100 prosent velger bilen.

– Noe av problemet er at hytteeierne vil ha et fleksibelt avreisetidspunkt, de skal ha med seg bagasje, handle underveis og kanskje også plukke opp personer flere steder på vei til hytta, sier Farstad.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er ikke beregnet hvor stor klimabelastningen er, men Farstad viser til en nasjonal undersøkelse om fritidsboliger med data fra 2008. Én tredel hadde da inntil 50 kilometer reisevei til fritidsboligen, én tredel hadde mellom 51 og 150 kilometer reisevei, mens den siste tredelen hadde minst 151 kilometer reisevei fram til hytta.

Ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB) sin oversikt over bygningsmasse er det 434.809 hytter og sommerhus i Norge i 2019.

Veitrafikken i 2018 utgjorde for øvrig nesten en femdel av de samlede norske utslippene av klimagasser.