ME Sports: Råtøff elbil – men vi får neppe kjøpe den i Norge

Tiden er forbi hvor elbiler så ut som en vaskemaskin på fire hjul. Dette er en helt ny toppmodell fra kinesiske Enovate.
Tiden er forbi hvor elbiler så ut som en vaskemaskin på fire hjul. Dette er en helt ny toppmodell fra kinesiske Enovate.
Artikkelen fortsetter under annonsen

En av flere ukjente kinesiske merker.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Besøker du en bilutstilling i Kina, får du en ganske annen opplevelse enn i Europa.

Enovate skal kun bygge elektriske biler i premiumklassen. Først ut er SUV-en ME7.
Enovate skal kun bygge elektriske biler i premiumklassen. Først ut er SUV-en ME7.

Her bugner det nemlig av en rekke bilmerker du antagelig ikke hørt så mye om hjemme i Norge.

Vi i Broom har nylig gjestet Guangzhou Auto Show, en av de største bilutstillingene i verden. Blant utallige merker som Chery, BYD, Weltmeister og Trumpchi, er det én kinesisk bilprodusent som skiller seg litt ekstra ut.

Rett og slett fordi modellene er smellvakre å se på. Vi snakker om den relativt nyoppstartede merket Enovate.

Elektrisk premium

De er igjen undermerke til DearCC – en kinesisk bilprodusent, etablert for bare fire år siden.

Så langt har DearCC vært mest kjent for den lille og ganske primitive modellen EV10. Nå ønsker kineserne å trappe opp, og ta steget inn i den elektriske premiumklassen. Dette skal den nye Enovate-merkevaren sørge for.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I løpet av de neste fire årene, skal de rulle ut åtte nye modeller. Målet er å selge 360.000 biler allerede innen 2025.

Nå kommer enda et nytt bilmerke til Norge

Designer fra Porsche

Interiøret er smakfullt, men noen detaljer kjennes ikke like bra ut som det beste fra Tyskland.
Interiøret er smakfullt, men noen detaljer kjennes ikke like bra ut som det beste fra Tyskland.

Først ut er premium-SUVen ME7, som allerede er lansert på det asiatiske markedet. Dette er en bil som plasserer seg i samme klasse som Mercedes EQC og Audi E-tron.

Vi liker designet godt, og bilen er på mange måter mer spennende å se på enn de to tyske. Når vi får høre hvem som er mannen bak det vellykkede designet, skjønner vi tegningen enda bedre.

Her har Enovate fått kloa i selveste Hakan Saracoglu, mannen som har jobbet for Porsche i mer enn 15 år – hvor han blant annet tegnet 918 Spyder. Nå er han sjefsdesigner hos Enovate.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Selv om ME7 får mye oppmerksomhet i Guangzhou denne dagen, må den se seg slått av den nye konseptbilen ME Sports.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Test Porsche Taycan: Dette er et mesterstykke!

ME7 leveres i to ulike versjoner. Performance-utgaven har firehjulstrekk, 435 hk og klarer 0-100 km/t på 4,9 sekunder. Rekkevidden er 500 kilometer, målt etter den gamle NEDC-standarden.
ME7 leveres i to ulike versjoner. Performance-utgaven har firehjulstrekk, 435 hk og klarer 0-100 km/t på 4,9 sekunder. Rekkevidden er 500 kilometer, målt etter den gamle NEDC-standarden.

Taycan-konkurrent

Dette er en heleklektisk sportsbil, som ved første øyekast ser ut til å ta sikte mot nye Porsche Taycan.

Konseptbilen skal etter planen produseres fra 2021, og det skal ikke stå på ytelsene!

Det er flere detaljer som avslører at en tidligere Porsche-designer har tegnet denne modellen.
Det er flere detaljer som avslører at en tidligere Porsche-designer har tegnet denne modellen.

0-100 km/t er i mål på rundt tre sekunder. Utover dette er Enovate foreløpig tilbakeholdne med spesifikasjoner på bilen. Men fokuset skal utvilsomt ligge på design, ytelser og premium-faktoren – akkurat det som kjennetegner Taycan, med andre ord.

Ifølge flere kilder, får bilen et 800 volts batterisystem, samt støtte for hele 300 kW ladehastighet. Det sørger for at ladetiden fra 0-80 prosent er i mål på bare 15 minutter.

Dessverre ser det ikke ut til at vi får se denne bilen på norske veier med det første. Her er det asiatiske markedet prioritert, i alle fall i første omgang.

Byton M-Byte: Selv ikke Tesla er i nærheten av dette

Les også:
Solgte Volvoen, avbestilte ny Tesla – gikk for denne
Derfor er ikke Byton som andre biler
50.000 har reservert Byton M-Byte – her er de første bildene

Denne saken ble først publisert i Broom.no