Norsk forhandler måtte dumpe 60 elbiler – tapte millioner

Chevrolet Bolt er søstermodellen til Opel Ampera-e og ikke tilgjengelig i Norge gjennom regulær import. Men en god del eksemplarer har likevel kommet til landet. De har vist seg å ikke være så enkle å selge.
Chevrolet Bolt er søstermodellen til Opel Ampera-e og ikke tilgjengelig i Norge gjennom regulær import. Men en god del eksemplarer har likevel kommet til landet. De har vist seg å ikke være så enkle å selge.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Her har markedet endret seg fort.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Elbil-feberen i Norge har på mange måter snudd bilmarkedet opp-ned de siste årene.

Dette har også preget bruktbilmarkedet. Den gamle loven om tilbud og etterspørsel har gjort det hyggelig å selge brukt elbil. Mange har også gjort gode penger på å kjøpe ny elbil, og så selge den kjapt igjen.

Men i år har vi sett klare tendenser til at det har snudd. Brukte elbiler selger ikke lenger seg selv. Tvert imot: Mange blir stående – dermed faller også prisene.

Det har blitt mye tøffere for aktørene i dette markedet. De som lenge tjente gode penger på å importere nyere elbiler til Norge, har oppdaget at det ikke er så enkelt lenger.

For noen har det endt med store tap.

Tok ikke av

Bransje-nettstedet BilNytt.no skriver nå om Bergheim Auto Salg i Oslo som tok inn svært mange eksemplarer av elbilen Chevrolet Bolt, fra USA. Dette er søstermodellen til Opel Ampera-e, for ikke lenge siden noe av det hotteste du kunne finne på elbilfronten.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men salget har bremset kraftig for Opelen. Og den amerikanske "tvillingen" er tydeligvis heller ikke veldig attraktiv i markedet.

Bergheim starter med en bilpris på 419.900 kroner, deretter gikk de ned til 349.900 kroner, uten at det på noen måte tok av.

Bilselgeren "glemte" å fortelle om noe veldig viktig

Priskutt på over 100.000 kroner var det som skulle til for å få tømt lageret av Chevrolet Bolt i Norge.
Priskutt på over 100.000 kroner var det som skulle til for å få tømt lageret av Chevrolet Bolt i Norge.

Satte ned prisen enda mer

– Jeg trodde dette skulle bli en suksess og kjøpte inn et for stort antall fra USA. Salget har gått meget tregt. Vi har satt ned prisene og selger nå bilene med tap. Det er vanskelig å slå gjennom i markedet. Kunder ser og prøver bilen – liker den – men velger noe annet, sa eier og styreleder Gunnulf Bergheim til BilNytt tidligere i høst.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Rent konkret satte Bergheim til slutt ned prisen på bilen til 299.000 kroner. Det er vesentlig billigere enn Ampera-e som etter priskutt nå selges til 359.900 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Og da gikk også bilene unna.

Tesla satte Norges-rekord det lukter svidd av

Opel Ampera-e hadde lange ventelister i Norge. Nå er situasjonen snudd på hodet, med priskutt og levering nærmeste på dagen.
Opel Ampera-e hadde lange ventelister i Norge. Nå er situasjonen snudd på hodet, med priskutt og levering nærmeste på dagen.

– Smertelig tap

– Vi opplevde nærmest kaostilstander. 60 Bolt ble solgt på én uke. Det gikk raskere enn ventet. Det ble et smertelig tap på 3,5 millioner – eller rundt 60.000 kroner pr bil. Og Bolten som er en så fin bil. Jeg kjører den selv, sier Roger Øverby, som er salgssjef hos Bergheim, til BilNytt.

Av de 60 bilene gikk 14 biler til andre forhandlere og resten til privatkunder.

Rekordmange biler i markedet – da kan du gjøre gode kjøp

Les også:
– Ampera-e viser viser hvor fort elbilmarkedet har snudd
Nå gjør Opel Ampera-e comeback i Norge
Test: Nye Opel Ampera-e utklasser konkurrentene
Denne saken ble først publisert i Broom.no