Fylkeskommunene overtar for Vegvesenet: Frykter dårlig vintervedlikehold av fylkesveier

En trailer ble stående i midtrabatten på E18 i Askim i november i år. Snøvær og glatte veier førte til flere uhell i trafikken på Østlandet. Gjenside og Facebook-gruppen «Stopp dødstrailerne på norske vinterveier» frykter vintervedlikeholdet av fylkesveier vil bli dårligere når Statens vegvesen ikke lenger har ansvaret.
En trailer ble stående i midtrabatten på E18 i Askim i november i år. Snøvær og glatte veier førte til flere uhell i trafikken på Østlandet. Gjenside og Facebook-gruppen «Stopp dødstrailerne på norske vinterveier» frykter vintervedlikeholdet av fylkesveier vil bli dårligere når Statens vegvesen ikke lenger har ansvaret. Foto: Freddie Larsen / NTB scanpix

– Vi mener det er på sin plass å påpeke bekymringen, sier Bjarne Rysstad i Gjensidige. 

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Fra 1. januar 2020 overtar fylkeskommunene ansvaret for drift og vedlikehold av fylkesveiene fra Statens vegvesen. Endringen skaper et anslått behov for 1850 nye stillinger i fylkeskommunen, hvorav flertallet flyttes fra Statens vegvesen. Ved utgangen av oktober var fremdeles 585 av stillingene ubesatt.

– I og med at det har vært problemer med å få overført nok ansatte, skaper det et helhetsbilde som bekymrer. Vi frykter vintervedlikeholdet på fylkesveiene kan bli dårligere, og at det forsterker problemet med utenlandske vogntog på vinterføre, sier kommunikasjonssjef i Gjensidige Bjarne Rysstad til ABC Nyheter.

Vedlikehold av veier gjøres av entreprenører på kontrakt. Flere av de gjeldende kontraktene for vedlikehold løper i fire eller fem år, og er gjeldende i overgangsfasen for omorganiseringen.

– Vi mener likevel det er på sin plass å påpeke denne bekymringen. Den siste tiden har vi sett forferdelige videoer fra Nord-Norge om hva som kan skje med vogntog på vanskelig vinterføre, særlig i kombinasjon med dårlig dekkutrustning og smale, trange veier, sier Rysstad.

– Politikerne må åpne pengesekken

Håkon Haug Enga står bak Facebook-gruppa «Stopp dødstrailerne på norske vinterveier», som har i overkant av 33.000 medlemmer. Enga mener vintervedlikehold på norske veier allerede er for dårlig.

– Jeg har forståelse for at det er en krevende jobb, og de som gjør selve jobben gjør en god jobb. Men politikerne må åpne pengesekken og bevilge mer midler, sier han til ABC Nyheter.

Han ønsker mer penger til vintervedlikehold, slik at veiene kan strøs og måkes hyppigere. I tillegg mener han kontrollvirksomheten må opp, til tross for at Samferdselsdepartementet og statsråd Jon Georg Dale (Frp) har bevilget 20 millioner kroner ekstra til kontrollvirksomhet.

– Det siste tallet jeg hørte var at tre prosent av tungbilene som krysset grensen blir kontrollert. Det er ikke godt nok. Når det er sånne ekstreme værforhold vi har sett i nord den siste tiden burde det være kontroll døgnet rundt i Norge, sier Enga.

Vegvesenet: Ikke grunn til bekymring

Stein Johansen er konstituert direktør for drift og vedlikehold av riksveinettet i Statens vegvesen fra 1. januar 2020. Han mener det ikke er grunn til bekymring.

– Kontraktene er inngått på ulike tidspunkt, men noen av dem løper fram til 2023. Apparatet for vintervedlikehold er der, sier Johansen til ABC Nyheter.

Statens vegvesen og fylkeskommunen inngår avtaler om hvordan ting skal fungere i overgangsperioden.

– Blant annet for å beholde drift og vedlikehold som det er. Det meste vil bli videreført slik det er i dag.

Johansen sier det å holde norske vinterveier så trygge som mulig er en sammensatt utfordring.

– Når du får værsituasjoner som nærmer seg det ekstreme vil man ikke greie å holde veiene 100 prosent vedlikeholdt. Sånn har det egentlig alltid vært.

Regjeringen foreslo i november å overføre 1,2 milliarder kroner til fylkeskommunene for å sikre at de lykkes å ta over administreringen av fylkesveiene.

– Regjeringen sitt forslag sikrer at fylkene får penger tilsvarende det Statens vegvesen har brukt på å utføre oppgavene, regnet til om lag 1,2 milliarder kroner. I tillegg kan fylkeskommunene få utstyr fra Statens vegvesen, sa samferdselsminister Jon Georg Dale i en pressemelding 8. november.

Flere saker fra ABC Nyheter

Personvernpolicy