Tre grunner til at elbil er bedre enn fossilbil om vinteren

Aldri mer startvansker. Elbilens motor sliter ikke i kulda.
Aldri mer startvansker. Elbilens motor sliter ikke i kulda. Foto: Shutterstock
Artikkelen fortsetter under annonsen

For det første: Ingen startvansker. Slik drar du på hytta med elbilen i vinter.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Elbil24): Først tre gode nyheter: I elbiler blir kupeen varm med én gang du starter bilen. Du slipper å hutre det første kvarteret, som i de fleste bensin- og dieselbiler (dog har nyere modeller gjerne forvarming).

Du vil heller ikke oppleve startvansker med en elbil, selv om du står på Filefjell i 25 effektive kuldegrader, for kuldegradene biter ikke på en elektrisk motor.

Du risikerer dessuten aldri å fryse nesa av deg mens du venter på kolonnekjøringen.

- Noen tror det er problematisk med elbil når det er kolonnekjøring over fjellet, men det er en myte. Bensin- og dieselbiler må skru av motoren fordi snø kan fokke igjen rundt bilen og føre til at farlig eksos kommer inn i bilen. Med tenningen av blir det fort kaldt. Med elbil trenger du ikke skru av tenningen og kan derfor sitte og ha det varmt og godt inne i bilen, sier Nils Sødal, NAFs elbilekspert.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette er fine fordeler med å kjøre langtur med elbilen på vinterstid. Men det fordrer altså at du har kontroll på batterikapasiteten. Sitter du der med flatt batteri blir turen en utrivelig opplevelse.

Kulda stjeler 30 prosent av rekkevidden

- Du må huske på at rekkevidden blir redusert om vinteren. I sprengkulde kan det være snakk om ganske mye, men jevnt over har elbilene 20 til 30 prosent kortere rekkevidde om vinteren, sier Sødal.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En annen faktor du må ta høyde for er status på dekkene dine. Kjører du med piggdekk vil det påvirke rekkevidden negativt, på grunn av den økte rullemotstanden. Det vil også dårlig lufttrykk gjøre.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Sjekk at lufttrykket i dekkene dine er riktig. Er det for lavt, øker rullemotstanden og energiforbruket, sier nestleder Petter Haugneland i Norsk elbilforening.

Trekk fra 30 prosent rekkevidde

Før du starter firetimersturen til hytta bør du planlegge ladingen. Trekk fra 30 prosent av bilens maksimale rekkevidde, og se om det holder helt fram. Hvis ikke,

Artikkelen fortsetter under annonsen
Sjekkliste før fjellturen
  • Beregn rekkevidde (trekk fra 30 prosent av maks rekkevidde), og planlegg ladestopp.
  • Sjekk dekktrykk.
  • Bruk silikonstift eller -spray på dørlister og ladeluke.
  • Sjekk veihjelp-avtalen, eller skaff deg en før turen.
  • Forvarm batteriet før du starter turen.
  • Kjør jevnt, unngå unødig akselerasjon og nedbremsing,
  • Senk temperaturen på klimaanlegget og bruk ratt- og setevarme i stedet.
  • Bruk eco-programmet, spesielt om du er fersk elbilist.
  • Sett bilen på lading straks du er framme, mens batteriet er varmt.
  • Lading med vanlig stikkontakt fordrer at du følger med på at det ikke oppstår varmeutvikling.
(Kilde: elbil24.n0)

må du ta et ladestopp på veien. Husk også å planlegge tilbaketuren.

- Bruk en god app på telefonen for å finne ladestasjoner langs ruten du skal kjøre. Ut i fra rekkevidden til din elbil er det enkelt å finne ladestasjoner du kan lade på underveis. Finn gjerne en der det er noe annet å finne på for barna og deg selv, tipser Sødal.

Det siste er smart hvis du kjører når alle andre også er på veien, for da kan det oppstå ventekø ved laderne lang de mest trafikkerte rutene.

Neste tips er å starte turen med forvarmet batteri.

- Mange elbiler kan forvarme batteriene. Det er lurt å gjøre det så du starter med et varmt batteri. Da er både komfort og rekkevidde bedre, sier Sødal.

Hvis batteriet er iskaldt ved start, kan det ta en stund før det er blitt driftsvarmt, og arbeider effektivt.

Hvordan lader du på hytta?

Har du ladeboks på hytta, er det grei skuring. Sett bilen på lading straks du ankommer, for lading av varmt batteri er mest effektivt. La gjerne bilen stå til lading hele tiden den ikke er i bruk, så har du fullt batteri når du skal reise hjem igjen. Husk å forvarme også før hjemreisen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Har du strøm på hytta, men mangler ladeboks, må du huske forholdsreglene du må ta ved lading med vanlig stikkontakt, sier Haugneland i Norsk elbilforening.

Se opp for ladeluker som fryser fast

- En del elbiler som har ladeluken plassert foran på bilen, sliter med at luken fryser fast. Til noen av bilene, blant annet Hyundai, får du kjøpt en gummi-innsats som gjør at ladeluken ikke skal fryse fast. Det er også lurt å bruke en silikonstift og smøre på silikon på kanten av dekselet til ladeluken. Silikonstift får man kjøpt på en bilrekvisita-butikk, tipser Sødal i NAF.

Silikonstiften kan også brukes på bildørenes gummilister, slik at de ikke fryser fast.

Smart langkjøring

Å kjøre økonomisk er viktig for å maksimere rekkevidden. Det betyr mest mulig jevn kjøring, med minst mulig akselerasjon og unødvendig nedbremsing. På vinterføre gjelder det uansett å ta det pent, og tilpasse fart etter lysforhold og veigrep.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Ha blikket rettet langt frem slik at du har god oversikt og finn deg en fin marsjfart. Det er viktig å ikke være for tung på gassfoten. Når det gjelder elbiler så er jo også regenerering viktig. Særlig når du skal ned fra fjellet kan du faktisk lage en del strøm selv. I mange elbiler kan det stilles inn hvor mye regenerering det skal være, sier Sødal i NAF.

- Det du skal være litt oppmerksom på når det er vinterføre er at for kraftig regenerering kan føre til at bilen sklir. Så se an forholdene før du stiller bilen på maksimal regenerering.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Her er det også et poeng å starte hjemturen ned fra fjellet med forvarmet batteri.

- Elbiler flest ikke vil regenerere energi før batteripakken når plusstemperatur, sier Haugneland i Norsk elbilforening.

Han anbefaler ferske elbilister å bruke bilens eco-program.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Slike kjøreprogram finnes i de fleste elbiler, og de hjelper deg å spare energi. Det mest merkbare er at du får et «egg på pedalen». Litt forenklet betyr det at bilen holder deg igjen, slik at du ikke får gi full gass. I tillegg justeres kupétemperaturen ned noen hakk, ved at mindre strøm går til oppvarming.

Et klimaanlegg på full guffe med 24 grader i bilen vil trekke godt med strøm om det er 15 minusgrader ute. Ved å senke klimaanlegget til en lavere temperatur, blir rekkevidden bedre.

- Bruk av setevarme, rattvarme og varmetråder i front- og bakrute er mer energieffektivt enn bruk av klimaanlegget, selv på biler med varmepumpe. Sjekk hva elbilen din har i vinterpakken, det kan øke rekkevidden og spare lommeboka, sier Haugneland.

– Lys og radio bruker så lite strøm at det ikke påvirker kjørelengden merkbart. I tillegg er det essensielt for både trafikksikkerhet og trivsel i elbilen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvis du likevel går tom for batteri …

Skulle du ende opp med flatt batteri midt på vidda, vil du, om du har en avtale om veihjelp, få tauing til nærmeste hurtiglader.

Skal du kjøre i grisgrendte strøk, eller over fjellet, bør du med deg ekstra varme klær i bilen (som mange uansett pakker med seg når de skal til fjells). Det kan også være lurt å ha et par telys og en fyrstikkeske i bilen. Telys vil varme opp kupeen ganske raskt dersom du skulle bli stående fast i minusgrader med flatt batteri.

Hvis du lader med stikkontakt

Det bør være en egen kurs til elbilen på maks 10 ampere, og med jordfeilbryter type B.

Husk alltid å trekke ut kabelen fra bilen før du tar ut støpselet fra stikkontakten.

Har du ikke egen kurs til elbilladeren på hytta, kan du likevel lade bilen, men da er det en risiko for kortslutning og varmeutvikling, så da må du følge med under ladingen, og du bør heller ikke la laderen stå lenger enn til batteriet er fulladet.

(Artikkelen er først publisert av elbil24.no)