Ikke gi opp, Kathleen!

Vi må få politikerne til å skjønne at det må bli like enkelt å lade som å fylle bensin- eller diesel, skriver Petter Haugneland, nestleder i Norsk elbilforening.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Stemmer: Petter Haugneland
Nestleder i Elbilforeningen

Delta i debatten

Send oss gjerne forslag til kronikker vi kan publisere.
Formen bør være kronikk/kommentar/blogginnlegg med maks 1000 ord.

E-post: stemmer@abcnyheter.no

En elbilist har gitt opp. Redaksjonssjef Kathleen Buer i ABC Nyheter ble lei av å planlegge lading, lei av ladekøer og lei av tekniske problemer. Hun beskriver en angstfull tilværelse som elbilist. Det er en tilværelse mange med eldre elbiler kan kjenne seg igjen i.

Heldigvis har den teknologiske utviklinga gått framover siden Buers tidligere elbil ble produsert, og rekkevidden er betydelig forbedret både for vinterbruk og sommerbruk. Selv om undersøkelser blant våre snart 80.000 medlemmer viser at elbilister flest stort sett er svært fornøyd med valget sitt, deler vi i Norsk elbilforening frustrasjonen over at utbyggingen av ladere ikke holder tritt med elbilsalget. Vi jobber hardt for å få politikerne til å forstå at dette ikke kan løses av de kommersielle aktørene alene.

Bakgrunn:

For det er mye som gjøres om skal vi nå målet Stortinget har bestemt; i 2025 skal alle nye biler som selges, være nullutslippsbiler. Forbrukerne er foreløpig med på laget, men skal det fortsette må vi unngå ladekollaps de kommende årene. Til neste år kommer det 20-30 nye etterspurte elbilmodeller på markedet, og ventelistene fylles opp. I Norsk elbilforening har vi regnet oss fram til at det trengs 1200 nye hurtigladere i året. Nå bygges det under halvparten. Da sier det seg selv at markedet ikke makter dette alene.

Det må bli like enkelt å lade som å fylle bensin- eller diesel.

Men vi roper ikke på nye støtteordninger. Vi er enig i ladeutbyggingen i hovedsak må skje kommersielt, men elbilistene i Norge er avhengig av at politikerne, med klima- og miljøminister Ola Elvestuen i spissen, endrer rammebetingelsene slik at Norges ladebehov dekkes og forbrukeren fortsetter å kjøpe elbil.

Norsk elbilforening ser særlig to utfordringer som må løses:

For det første er det ikke økonomisk lønnsomt å drifte hurtigladere i distriktene. I dag er måten strøm prises tilpasset kraftkrevende industri, ikke transport. Norges Vassdrags – og energidirektorat (NVE) kommer i disse dager med et nytt forslag til et nytt tariffsystem. Vi forventer at direktør Kjetil Lund har tatt innover seg innspillene fra oss og en samlet ladebransje, slik at prising av strøm stemmer overens med dagens virkelighet, og ikke fortsetter å henge igjen på 70-tallet. I tillegg til avgiften for å koble ladestasjoner til strømnettet så høy, at det i enkelte tilfeller har ført til byggestans for ladeparker.

Den andre store utfordringen er tilgang på areal. Vi mener det må bygges ladeparker hver femtende mil langs hovedveinettet, og minst en hurtigladestasjon hver femte mil langs fylkesveinettet. Her må lokalpolitikeren ta ansvar for å stille areal til disposisjon. I byene, der det er kamp om plassen, sliter også ladeleverandørene med å finne plasser å bygge på.

Regjeringen har slått fast at elbilfordelene står fast. Noe annet ville vært et gedigent løftebrudd for dagens og kommende elbilister. Men for å sikre at elbilister i frustrasjon over manglende lademuligheter går tilbake til forurensende biler, er det avgjørende at politikerne på sentralt og lokalt nivå er seg sitt ansvar bevisst. Det må bli like enkelt å lade som å fylle bensin- eller diesel.

Personvernpolicy