Her får du en dose luksus – til hyggelig pris
Focus Vignale er familiebil med gode kjøreegenskaper. Les testen:
Focus har vært Fords modell i Golf-klassen helt siden den tok over for Escort tilbake i 1998.
Det som startet som en kompakt bil, har vokst oppover i generasjonene. I fjor kom en helt ny Focus på markedet, og stasjonsvognutgaven av denne overgår flere av konkurrentene i klassen over på bagasjerom.
I et marked der veldig mye handler om elektriske drivlinjer, har Ford havnet litt i bakleksa. Men Focus-salget viser at det tross alt er mulig å selge biler med "bare" bensin eller dieselmotor.
Tidligere har vi testet Focus stasjonsvogn i sporty ST-Line-utgave og den mer offroad-inspirerte Active. Nå er turen kommet til det mest eksklusive medlemmet i Focus-familien.
Hva er nytt:
Vignale heter testbilen. Opprinnelig ble Vignale lansert som et eget, eksklusivt undermerke hos Ford. Men slik det fungerer i praksis, er det mer å regne som en utstyrsversjon. Likevel: Alle Focus-merkene er fjernet, her står det bare "Ford" og "Vignale" på bilen. Gimmick? Ja, det føles strengt tatt litt sånn.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenUnder panseret finner vi en 1,5-liters, tresylindret bensinmotor på 150 hestekrefter. Den jobber i kompaniskap med en åttetrinns automatgirkasse. Vignale betyr høyt utstyrsnivå som standard, i tillegg er testbilen bra spekket opp.
Dette er småbil for de som vil snobbe oppover
Focus har vært Fords modell i Golf-klassen helt siden den tok over for Escort tilbake i 1998.
Det som startet som en kompakt bil, har vokst oppover i generasjonene. I fjor kom en helt ny Focus på markedet, og stasjonsvognutgaven av denne overgår flere av konkurrentene i klassen over på bagasjerom.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenFORD FOCUS VIGNALE
Modell: 1,5 EcoBoost automat
Motor: 1,5-liter bensin
Effekt: 150 hk
0-100 km/t: 9,1 sekunder
Toppfart: 206 km/t
Forbruk: 0,60 liter/mil
Lengde/bredde/høyde: 4,66 - 1,82 - 1,48 meter
Vekt: 1.370 kilo
Bagasjerom: 608/1.620 liter
Pris: 396.000 kroner
Pris testbil: 453.700 kroner
I et marked der veldig mye handler om elektriske drivlinjer, har Ford havnet litt i bakleksa. Men Focus-salget viser at det tross alt er mulig å selge biler med "bare" bensin eller dieselmotor.
Tidligere har vi testet Focus stasjonsvogn i sporty ST-Line-utgave og den mer offroad-inspirerte Active. Nå er turen kommet til det mest eksklusive medlemmet i Focus-familien.
Artikkelen fortsetter under annonsenHva er nytt:
Vignale heter testbilen. Opprinnelig ble Vignale lansert som et eget, eksklusivt undermerke hos Ford. Men slik det fungerer i praksis, er det mer å regne som en utstyrsversjon. Likevel: Alle Focus-merkene er fjernet, her står det bare "Ford" og "Vignale" på bilen. Gimmick? Ja, det føles strengt tatt litt sånn.
Under panseret finner vi en 1,5-liters, tresylindret bensinmotor på 150 hestekrefter. Den jobber i kompaniskap med en åttetrinns automatgirkasse. Vignale betyr høyt utstyrsnivå som standard, i tillegg er testbilen bra spekket opp.
Dette er småbil for de som vil snobbe oppover
Hva koster den?
Testbilen starter på 396.000 kroner. Med fire utstyrspakker og en god bunke ekstrautstyr i tillegg, ender vi på 453.700 kroner. Da har du veldig mye utstyr på plass.
Isolert sett er det etter vår mening fortsatt mye bil for pengene, men denne klassen er tøff. Hvis mye utstyr ikke er viktig for deg, kan du få biler en klasse over til rundt samme pris som denne testbilen.
Artikkelen fortsetter under annonsenHvem er konkurrentene?
Vi kommer naturligvis ikke unna VW Golf . Den er fortsatt målestokken i klassen og for mange kjøpere et opplagt valg. Det er også mange andre bra biler å velge mellom her: Opel Astra har aldri vært bedre, selv om den går under radaren hos mange.
Artikkelen fortsetter under annonsenAndre? Peugeot 308 , Hyundai i30 , Kia Ceed , Mazda 3 , Renault Megane , Volvo V40, denne lista er virkelig lang. Skal du prøve alle før kjøp, har du mye bilkjøring foran deg!
Vil naboen bli imponert?
Du kan jo gå offensivt ut og fortelle at du har "kjøpt deg en Vignale!". Mest sannsynlig er svaret da "en hva?!?".
Focus stasjonsvogn er et typisk fornuftsvalg. Den kjøpes av de som trenger stasjonsvogn, men ikke har lyst (eller mulighet) til å bruke altfor mye penger på nybilen. Småbarnsfamilier er den naturlige målgruppen.
Vignale-versjonen byr på en dose luksus, uten at den på noen måte ruinerer deg.
Artikkelen fortsetter under annonsenComeback i Norge, salgsrekord i Europa
Broom mener:
I en klasse preget av fornuft og praktiske hensyn, klarer Focus Vignale å stå litt ut fra mengden. Som du sikkert skjønner nå: Du får ikke noen premiumbil her, men du får en rommelig og praktisk stasjonsvogn som byr på en liten dose hverdagsluksus – med fint utstyr som absolutt er kjekt å ha.
Liker du å kjøre bil, kan du også glede deg over svært gode og presise kjøreeegenskaper. Når nattasangene er sunget og ungene sover, kan du ta med deg denne og ha det morsomt på svingete småveier. Det er ikke så veldig mange andre biler i klassen du kan gjøre det med.
Bagasjerom på hele 608 liter gjør den til en fullverdig familiebil. Baksetet er også rommelig, her sitter to voksne godt, med rikelig plass både til beina og i høyden.
Startprisen er etter vår mening gunstig, og du får også solid valuta for de drøyt 50.000 kronene som er brukt på ekstrautstyr her. Ønsker du å holde igjen mest mulig, behøver du heller ikke alt dette.
Artikkelen fortsetter under annonsenDerfor kan Focus være et smart bruktkjøp
Dette mener eierne:
Vi har hele 80 anmeldelser av Ford Focus inne i Brooms bruktbilguide. Her kan du lese hva alle de eierne mener om bilen sin.
Klikk her hvis du eier en Focus og vil dele dine erfaringer med den.
Visste du at:
– Focus har solgt 16 millioner eksemplarer siden den kom på markedet for 20 år siden. Den har også vært Europas mest solgte bil i flere år.
– De høyreiste crossoverne har tatt mye salg fra Golf/Focus-klassen de siste årene. Ford svarer på det med Active-utgaven av Focus. I tillegg er en nye Puma på vei.
– Focus er den første bilen fra Ford i Europa med Head up display. Lysteknologi "ser" veien foran bilen, og lyser opp de viktigste områdene.
Se så glad Roy er i Forden sin!
Saken ble først publisert på Broom.no