Mange dømte Lexus nord og ned – de tok veldig feil

Video: Lexus RX har blitt kalt ”verdens beste SUV”.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bli med på møtet med to klassiske Lexus-modeller.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

IBIZA (Broom/TV 2): – Unnskyld, er denne bilen ledig nå?

– Eh, ja. Den er egentlig det. Men ifølge programmet er det bare 20 minutter til dere skal møtes før presentasjonen her. Det blir kanskje litt snaut?

– Neida, det går bra. Jeg skal være effektiv!

– Den er god, du bestemmer!

Vi er på Ibiza, hit har Lexus invitert til prøvekjøring av sin oppgraderte SUV RX450 h. Jeg er akkurat ferdig med dagens testrute, og har kommet tilbake til hotellet.

Samtidig med RX-lanseringen markerer Lexus også at de nå fyller 30 år, det gjør de blant annet med å ha med seg en noen historiske Lexus-modeller til den spanske øya.

Skulle lage en av verdens beste biler

Det er en av dem jeg nå akkurat har hoppet inn bak rattet på. Det er garantert mange andre som også har lyst til å teste den. Derfor tenker jeg det gjelder å benytte anledningen, så får jeg heller komme litt sent til resten av programmet!

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

LS er modellen som startet det som etter hvert har blitt et skikkelig Lexus-eventyr. Det hele begynte med kodenavn F1. Det var Toyota sjef Eiji Toyoda (nei, det er ikke en skrivefeil…) som satte i gang prosjektet, som var mildt sagt ambisiøst.

Det handlet om å utvikle et luksus-flaggskip. En bil med en helt unik kvalitet, masse utstyr, kraftoverskudd og komfort. Det var like enkelt som vanskelig. De skulle lage en av verdens beste biler. Intet mindre…F1 betydde forresten Flagship One, for de som måtte lure på det.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Anders fortviler – får ikke ha luksusbilen i fred

(Saken fortsetter under)

Her står den: Det er bare å hoppe inn bak rattet og kjøre avgårde!
Her står den: Det er bare å hoppe inn bak rattet og kjøre avgårde!

Slått seg opp som luksusmerke

Når japanere vedtar noe, så gjennomfører de det som regel også. 60 designere, 1.400 ingeniører, 2.300 teknikere og 220 støttearbeidere satte i gang. 450 prototyper – ja, det er vilt mange – og én milliard dollar senere, resulterte F1-prosjektet i Lexus LS400 som debuterte på Detroit Motor Show i 1989.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er 30 år siden i dag. Den gangen slukte jeg alt jeg kom over om bilen i engelske bilblader. De tok imot dette prosjektet med en god dose skepsis. De hadde respekt for Toyota og ressursene de la i det, men trodde ikke at dette kunne bli noe særlig til suksess utenfor USA. Og å utfordre hjemlige Jaguar kunne Lexus bare drømme om å klare!

Det har skjedd endel på disse 30 årene. Lexus har slått seg opp som luksusmerke, ikke bare i USA, men i en rekke land verden over. 30 år er ikke lenge i bilbransje-sammenheng, men Lexus er med rette stolte av røttene sine, som altså startet med LS.

Les også: Stortest av Lexus RX 450 h

(Saken fortsetter under)

Nesten komisk lang hekk, det sikrer til gjengjeld god bagasjeplass.
Nesten komisk lang hekk, det sikrer til gjengjeld god bagasjeplass.

Lot seg inspirere av Mercedes

Nå ratter jeg forsiktig oppover den smale veien som fører ned til hotellet. Garmin-navigasjonen guider meg videre, den er det mest moderne innslaget i dette interiøret. Resten er som en skikkelig reise bakover i tid.

Artikkelen fortsetter under annonsen

LS var en konservativ bil da den kom. Den blir ikke mindre konservativ når det har gått noen tiår. Utvendig er det ikke vanskelig å se at Lexus helt bevisst la seg tett opp mot Mercedes S-klasse. Her er det langt panser og et nesten komisk langt bagasjeromslokk. Det ser tungt og tradisjonelt ut, men det hadde målgruppen tydeligvis ikke noe imot.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Jeg lener meg bakover i det rommelige skinnsetet. Sittestillingen er ganske høy. Det digre rattet ligger godt i hendene. Styringen er lett, men faktisk litt mer direkte enn jeg hadde ventet, tatt i betraktning at LS var skreddersydd for det amerikanske markedet. En annen ting: Her brukes rattet til å styre med, ikke noe annet. Multifunksjonsratt var ikke noe tema da LS ble utviklet.

Les også: Lyst på brukt Lexus – da må du sjekke her før kjøp

(Saken fortsetter under)

Artikkelen fortsetter under annonsen
Slik så det ut da japanerne laget luksusbil for 30 år siden.
Slik så det ut da japanerne laget luksusbil for 30 år siden.

Før charterturistene

Ute på landeveien lar jeg V8-eren på 280 hestekrefter få strekke litt ut. Det skjer særdeles udramatisk. Den firetrinns automatgirkassa girer mykt, motoren høres knapt. Lexus har alltid vært bevisst på at lavt støynivå er viktig for å gi premiumfølelse. Det var helt tydelig på plass fra starten av.

Ibiza er relativt kupert og med mange småveier. Resten av trafikken preges av små leiebiler, en god bunke Suzuki-Jeeper og ikke minst: Mye Mercedes BMW og Audi med godt voksne ektepar inni.

Jeg tipper de har sommerhus her og sikkert to golfbager i bagasjerommet.

Litt ut fra allfarvei blir det mer øde. Her er det ikke vanskelig å tenke seg hvordan denne øya må ha vært før charterturistene begynte å komme i strie strømmer. Folk levde ganske isolert, drev med fiske og litt jordbruk, en voldsom kontrast til turistmaskinen Ibiza er i dag.

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken fortsetter under)

For første gang får jeg kjøre debutmodellen til Lexus.
For første gang får jeg kjøre debutmodellen til Lexus.

Kunne vært hverdagsbil

Jeg finner en smal grusvei, og svinger av fra den merkede ruten. «Please make a U-turn» kommer oppskriftsmessig mens jeg ser etter et bra sted å ta bilder. Her må jeg være forsiktig. Lexusen er lav og de blir neppe veldig happy på museet i Sveits der denne hører hjemme til vanlig, hvis de får den tilbake med skader på understellet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den legendariske byggekvaliteten kommer på mange måter enda mer til sin rett når det har gått tre tiår. De fleste nybiler føles tighte og fine når de er – nettopp – nye. Det er naturligvis grunn til å tro at dette eksemplaret har fått ekstra mye omsorg, men likevel. Det er imponerende at den er helt uten skrangling eller ulyder. Her er alt på stell og vil sannsynligvis være det om ytterligere 30 år, hvis den fortsatt blir tatt godt vare på.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det hadde ikke vært noe problem å ha denne som hverdagsbil. LS-en er lettkjørt og komfortabel og føles overraskende moderne, den dag i dag.

Det vil si: Interiøret er ikke akkurat moderne. Det er en reise tilbake til 90-tallet og umiskjennelig japansk.

(Saken fortsetter under)

På denne tiden var det stas med flest mulig knapper!
På denne tiden var det stas med flest mulig knapper!

Solid hardplast

Sist jeg ryddet i garasjen fant jeg en eske med alle de gamle kassettene mine. Jeg burde tatt med en av 80-talls-miksene hit, for her er det naturligvis kassettspiller! Ikke bare det. Pioneer-spilleren opplyser stolt at den er utstyrt med «ANTI-THEFT SYSTEM». Dette var tider!

En av mine favoritt-kassetter fra 80-tallet. China Crisis holder fortsatt koken og er et strålende liveband.
En av mine favoritt-kassetter fra 80-tallet. China Crisis holder fortsatt koken og er et strålende liveband.

Skinnet i setene er mye grovere enn det vi i dag finner i premiumbiler. Igjen handler det nok om at ting skal vare og ikke gå i stykker. Mykt skinn er lekkert og innbydende når det er nytt. Men spesielt holdbart er det ikke.

Knapper og brytere bærer ellers preg av at japanerne på denne tiden var mest opptatt av at ting skulle virke og ikke gå i stykker. Hvordan det føltes å ta på og bruke dem var ikke så viktig.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Her er det solid hardplast, men egentlig ikke verre enn det Volvo leverte på første generasjon XC90 i mange år etter at denne LS-en for lengst var erstattet.

Sjokkerte Volvo

Apropos Volvo: Det går mange historier om Lexus fra starten av. En av dem er at Volvo i Sverige fikk skipet over ett eksemplar av LS for å finne ut hva det var Lexus egentlig hadde gjort her. De gikk systematisk til verks og plukket den fra hverandre.

De ble sjokkert. Ikke over avanserte fiks-fakserier og innovative løsninger, derimot over hvor enkelt det hele var. Men også over den ekstreme byggekvaliteten og hvor nøyaktig det hele var satt sammen. Det viste seg da også at kvaliteten og driftssikkerheten på en Lexus overgikk alt det som fantes.

Sånt er naturligvis heller ikke dumt når en bil skal vare i mange år. Tar du vare disse bilene, varer de til tilnærmet evig tid.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Dette er «konge-Lexusen»

(Saken fortsetter under)

Turen er over, Lexusen skal tilbake til hotellet.
Turen er over, Lexusen skal tilbake til hotellet.

Ga kundene det de ville ha

Dagen etter får jeg sjansen til å slå kloa i en annen klassisk Lexus: Nemlig første generasjon RX. Den debuterte tilbake i 1997 og var den gangen på mange måter noe helt nytt i klassen. Joda, det fantes SUV-er og offroadere allerede, men RX skilte seg ut ved å være mye mer personbil enn de fleste av dem.

Markedsavdelingen hos Lexus hadde kartlagt at mange kunder ønsket seg en litt høyreist bil med 4x4, men de hadde ikke bruk for ekstreme terrengegenskaper. For dem var det mye viktigere at bilen var komfortabel og stillegående på landevei.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Og Lexus ga dem akkurat det de ville ha. Jeg var så heldig å få kjøre denne bilen ganske mye sent på 90-tallet,. Da kom det noen eksemplarer til Norge og jeg jobbet blant annet med et magasin om offroadere og firehjulstrekkere. Den gangen var dette virkelig luksus-bil, nå er jeg spent på hvordan den står seg rundt 20 år senere.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Lexus RX 400h: Luksus-SUV til folkepris

(Saken fortsetter under)

Du ser ikke denne så ofte i Norge, men noen eksemplarer fant veien også til vårt marked.
Du ser ikke denne så ofte i Norge, men noen eksemplarer fant veien også til vårt marked.

Skinn og treverk

Den beste måten å finne ut det på er naturligvis å ta en ny kjøretur. Igjen er det en liten Garmin som guider meg frem, men bilen har faktisk innebygget navigasjon også. Med en grafikk som forteller at det har skjedd MYE på de årene som har gått siden dette var nytt og moderne!

Her snakker vi tidlig navigasjon!
Her snakker vi tidlig navigasjon!

Men bortsett fra det tar det ikke lang tid før jeg blir imponert igjen. RX er akkurat så lettkjørt som jeg husker. Den kjennes også imponerende lettbeint. Mye har naturligvis med vekt og høyde å gjøre. Den veier betydelig mindre enn moderne SUV-er, samtidig som karosseriformen er et sted mellom stasjonsvogn og SUV.

Interiøret er preget av lyst skinn og store doser treverk, også på rattet. Dette eksemplaret har snart rullet 200.000 kilometer, men det er ikke lett å merke. Igjen skinner byggekvaliteten gjennom. Og akkurat som LS føles bilen fortsatt tight og presis.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Dette var Norges billigste Lexus

(Saken fortsetter under)

Interiøret har klart tidens tann ganske bra. Som du ser: Lexus stoler ikke på original-navigasjonen, her er det en ekstra oppe i frontruta.
Interiøret har klart tidens tann ganske bra. Som du ser: Lexus stoler ikke på original-navigasjonen, her er det en ekstra oppe i frontruta.

Tilbake til den nye

Kjøreegenskapene sladrer om at USA var viktig her også. Styringen er rett og slett livløs, og automatkassen viser at det har skjedd mye teknologien på dette området de siste tiårene. Den tenker seg litt om før den sjalter, men det er likevel ikke plagsomt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå kan du få denne RX-generasjonen seriøst billig i bruktmarkedet. Finner du et eksemplar som har blitt tatt godt vare på (de dukker opp innimellom), bør det også kunne være et relativt trygt kjøp, selv om bilene begynner å få mange år og kilometer på hjulene.

Jeg skulle gjerne kjørt rundt hele Ibiza med denne bilen, men det er det ikke tid til nå. Navigasjonen loser meg tilbake til utgangspunktet, hvor det er tid for avsluttende testkjøring av helt nye RX. Det er naturligvis en mye mer avansert og moderne bil, på alle måter. Men første generasjon har sannelig ikke noe å skamme seg over den heller.

Den digre antennen på bakskjermen sladrer om at årene har gått. Legg også merke til de karakteristiske baklyktene. De ble bare kalt "Lexus-lykter" og var en designkjennemerke for Lexus i mange år.
Den digre antennen på bakskjermen sladrer om at årene har gått. Legg også merke til de karakteristiske baklyktene. De ble bare kalt "Lexus-lykter" og var en designkjennemerke for Lexus i mange år.

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no