Fergefri E39:Staten har brukt 1,8 milliarder på planlegging av fjordkrysninger

Staten har brukt nesten 800 millioner kroner på planleggingen av fjordkrysningen over Bjørnafjorden, en del av planen om å gjøre E39 mellom Kristiansand og Trondheim fergefri.
Staten har brukt nesten 800 millioner kroner på planleggingen av fjordkrysningen over Bjørnafjorden, en del av planen om å gjøre E39 mellom Kristiansand og Trondheim fergefri. Foto: Statens vegvesen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Nå må statsråden og de største partiene på Stortinget trekke i nødbremsen, mener SV.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mellom 2010-2019 har Norge brukt 1839 millioner kroner på planlegging av ni ulike fjordkrysninger i gigaprosjektet Fergefri E39 mellom Trondheim og Kristiansand.

Kostnadene fordeler seg slik:

  • Bjørnafjorden inkluder Langenuen: 766 millioner kroner
  • Rogfast: 372 millioner kroner

  • Sulafjorden: 263 millioner kroner
  • Romsdalsfjorden: 218 millioner kroner
  • Halsafjorden: 124 millioner kroner
  • Vartdalsfjorden: 58 millioner kroner
  • Sognefjorden: 21 millioner kroner
  • Julsundet: 17 millioner kroner
  • Nordfjorden: 0 kroner

Det opplyser samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) i et svarbrev gjengitt på Stortingets sider. Det er stortingsrepresentant Arne Nævra (SV) som har stilt spørsmål til samferdselsministeren om kostnadene. Han sitter i Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, og reagerer over tallene statsråden legger fram.

– Det er jo skremmende tall statsråden kommer med. Innen utgangen av dette året nærmer det seg to milliarder, to tusen millioner, bare til planlegging av fjordkryssingene i Fergefri E39. Disse har vokst med flere hundre millioner i året. Hvor skal dette stoppe? sier Nævra til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Ikke minst gjelder dette Bjørnafjorden, som nå nærmer seg 800 millioner kroner bare til planlegging. Dette er jo en av de beste kandidatene for betegnelsen luftslott.

Fakta om Rogfast og fergefri E39:

  • Veiprosjektet E39 Rogfast innebærer kryssing av Boknafjorden og Kvitsøyfjorden nord for Stavanger med undersjøisk tunnel.
  • Prosjektet har en kostnadsramme på rundt 20 milliarder kroner.
  • Det ligger inne i Nasjonal transportplan (NTP) 2018-2029.
  • Prosjektet er en del av det større prosjektet om å få E39 mellom Stavanger og Trondheim helt fergefri.
  • Fergefri E39 ble lansert som et samferdselsprosjekt under Jens Stoltenbergs regjering i 2013. Målet med prosjektet er å halvere reisetiden mellom Kristiansand og Trondheim, som i dag er på 21 timer og inneholder 7 fergesamband
  • Rogfast er det første fergeavløsningsprosjektet som er igangsatt i det overordnede prosjektet.
  • Med sine 26,7 kilometer vil Rogfast bli verdens lengste undersjøiske veitunnel. Den blir også den dypeste på 392 meter.
  • Byggingen av Rogfast skal etter planen være ferdig i 2025/2026.
Kilde: Statens vegvesen

– Kan være milliarder kastet ut av vinduet

Stortingspolitker Arne Nævra (SV). Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Stortingspolitker Arne Nævra (SV). Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Nævras parti SV har sammen med Rødt og MDG tatt til orde for å skrinlegge hele fergefri E39-prosjektet, og alle fjordkrysningene som følger med. Foreløpig at de ingen større partier med på laget.

– Alle store utbygginger krever planlegging, og det koster. Men når fagetater og forskningsmiljøer setter stadig større spørsmål ved flere av de pengeslukende fjordkryssingene, da kan dette være milliarder kastet ut av vinduet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I september åpnet Statens vegvesen for å gå bort fra fergefri E39 for å kutte kostnader. Ifølge NTB jobber de med nye alternativer og vil etter hvert råde samferdselsminister Dale til å utsette planene om enkelte fjordkrysninger.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Noen dager tidligere ble det klart at Statens vegvesen så seg nødt til å avlyse en kontrakt i Rogfast-prosjektet, som skal sikre fergefri veiforbindelse på E39 mellom nord og sør i Rogaland under Boknafjorden, fordi den tilbudte prisen lå én milliard kroner over det Vegvesenet hadde regnet med.

Hverken Ap eller regjeringen vil bremse

SV mener regjering og Storting må ta grep.

– Nå må statsråden og de største partiene på stortinget snart ta til fornuften og trekke i nødbremsen, sier Nævra.

Regjeringen ved samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) har tidligere sagt til Stavanger Aftenblad at planen er å fullføre Rogfast og de fergefri E39-prosjektene som ligger inne i gjeldende Nasjonale transportplan (NTP).

Det har ikke lyktes ABC Nyheter å få kommentar fra Dale eller Samferdselsdepartementet om de ferske planleggingstallene onsdag eller torsdag.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Stortingspolitiker Sverre Myrli (Ap). Foto: Elisabeth Bergskaug/ABC Nyheter
Stortingspolitiker Sverre Myrli (Ap). Foto: Elisabeth Bergskaug/ABC Nyheter

Arbeiderpartiet er det største partiet på Stortinget. De har ingen planer om å trekke i noen nødbrems.

– Hvis nødbrems betyr å stoppe planleggingen av vedtatte prosjekter, er vi ikke for det. De prosjektene som ligger inne i gjeldende NTP må planlegges som forutsatt, sier transportpolitisk talsperson Sverre Myrli (Ap) til ABC Nyheter.

Hva som skjer med andre fjordkrysninger må tas med i arbeidet med i ny NTP som gjelder fra 2021, mener Myrli.

– Prioriteringer for videre utvikling av fergefri E39 vil bli foretatt i neste NTP.

SV har tidligere fridd til Senterpartiet om å hjelpe dem, MDG og Rødt med bremsingen, men det eneste Senterpartiet er villige til, er å se på utformingen av det dyre fjordkrysningen over Bjørnafjorden.