Første gang gikk vi tom for strøm – nå prøver vi igjen

Mitsubishi i-MiEV er bilen som for alvor ga elbilene sitt gjennombrudd i Norge. Det skjedde tilbake i 2011, men den selges fortsatt som nybil.
Mitsubishi i-MiEV er bilen som for alvor ga elbilene sitt gjennombrudd i Norge. Det skjedde tilbake i 2011, men den selges fortsatt som nybil.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilen som for alvor startet elbil-eventyret i Norge.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Er det en elbil dette, ja. Hvordan er det med rekkevidden? Kommer vi helt til fjells?

– Ja, det tipper jeg. Den skal klare 15 mil, og det er ikke mer enn rundt 11-12 mil opp til Bøseter, det bør gå fint!

Året er 2011, vi er ganske tidlig i Broom-historien. Nå er jeg på vei til Bøseter på Norefjell for å ha seminar. Ved siden av meg sitter prosjektlederen vår i TV 2, en særdeles hyggelig mann ved navn Ivar Steen Johnsen. Ivar har fint lite greie på bil, men har altså fått med seg at vi kjører elbil. Det er han som lurer på om vi kommer helt til fjells. Og det er jeg som uten å ha gjort den helt store researchen fastslår at det skal gå bra.

Bakker er ikke bra...

Det skal vise seg at jeg tar solid feil. Her er et lite referat fra det som nå venter:

Dette er første langturen min med i-MiEV og derfor kikker jeg ganske avslappet bort på måleren som viser hvor mange kilometer vi har igjen. Den faller overraskende kjapt, men jeg regner med at det skyldes at vi har hatt litt småkjøring i starten. Og ganske riktig: Det kommer seg etter hvert ute på motorveien, måleren går heldigvis litt riktig vei igjen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Likevel er det liksom ikke nok. Det er mye stigning fra Lysaker og opp Sollihøgda og bakker er tydeligvis ikke bra for en elbil. Jeg er ekstremt forsiktig med gasspedalen, likevel forsvinner kilometrene vi har igjen skummelt fort.

Les også: Slik endte elbil-testen, les hele historien fra 2011 her

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken fortsetter under)

God stemning i i-MiEV-en tilbake i 2011. Men snart skal prosjektleder Ivar (til venstre) og jeg skjønne at dette ikke går bra.
God stemning i i-MiEV-en tilbake i 2011. Men snart skal prosjektleder Ivar (til venstre) og jeg skjønne at dette ikke går bra.

Veiarbeid og omkjøring

Og så er det bare strøm til 42 kilometer igjen – når vi i virkeligheten har igjen mye mer enn det. Nøyaktig hvor mye er jeg faktisk ikke sikker på. i-MiEV er utstyrt med en kombinert stereo/navigasjonsenhet fra Pioneer som er påfallende tungvint å bruke, de folkene som har utviklet dette har i alle fall ikke blitt headhuntet fra Apple!

For å gjøre en lang historie kort: Turen ender på Noresund, der en hyggelig kar med verksted forbarmer seg over Ivar og meg, og lar Mitsubishien få stå og lade seg til dagen etter. Heldigvis for oss var dette i elbilismens barndom, det var noe eksotisk med to karer som kom og ba pent om å få lade bilen. Forsøk det samme i dag, og du får neppe samme reaksjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Med i-MiEV plugget inn, hopper vi over i bilen til kollega Benny som den gangen kjørte stor diesel-SUV. Og han får oss trygt fram, helt opp til fjells.

(Saken fortsetter under)

Bilekspert Benny dukker opp bak oss, for anledningen også han i Mitsubishi. Det ble redningen på denne turen.
Bilekspert Benny dukker opp bak oss, for anledningen også han i Mitsubishi. Det ble redningen på denne turen.

Holder fortsatt koken

Den gangen var altså i-MiEV en liten sensasjon. Den var ikke bare elektrisk, den var også en noenlunde fullverdig bil og skilte seg betydelig fra pioneerene Think og Buddy. Så ble da også Mitsubishien umiddelbart en stor suksess i Norge.

Daværende Mitsubishi-sjef Bernt Jessen var forresten sterkt delaktig i å få den til Norge. Den svært entusiastiske Jessen hadde stor tro på at det måtte være mulig å selge mye av i-MiEV i Norge. Og resten er historie.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå har det gått åtte år siden den gangen. Det er lenge i bil-sammenheng og normalt sett skulle den vært erstattet for lenge siden. Men det har ikke skjedd. i-MiEV og søstermodellene fra Peugeot og Citroën holder fortsatt koken, selv om det nå er like før det er slutt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvordan fungerer så en ny i-MiEV i 2019? For å finne ut av det, har vi lagt hendene på ett stykk blått og svart eksemplar som til daglig er firmabil hos Mitsubishi. Fargen og formen har gitt den tilnavnet «blåbæret». Sånt kan vi like!

Les også: Stor elbil? Da skal du ta en titt på denne!

(Saken fortsetter under)

Formen er karakteristisk og ligner ikke så mye på noe annet som ruller på norske veier.
Formen er karakteristisk og ligner ikke så mye på noe annet som ruller på norske veier.

Cruisekontroll? Nei, ikke her

Bak rattet i i-MiEV er det ikke overraskende som å rykke et godt stykke bakover i tid. Bilen var enkel da den kom, det er den fortsatt. Her har det nemlig ikke skjedd veldig mye. Sittestillingen er noe for seg selv, overraskende høy, samtidig som setene nok passer best for mennesker som er maks 1,70 høye.

Førermiljø av den spartanske sorten.
Førermiljø av den spartanske sorten.

Rattet er nettopp det, et ratt. Her er det ingen tegn til nymotens oppfinnelser som knapper og brytere på det i tillegg. Dashbordet er også enkelt, inntil det primitive. Men det fungerer og etter litt tilvenning kjennes det helt greit.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Utstyrsnivået er mildt sagt begrenset. Her er det ikke mye elbil-gadgets i form av målinger og fancy visninger. Det begrenser seg til å vise om batteriet lades og om vi kjører økonomisk eller ikke. Ja. også rekkevidden da. En ting jeg savner umiddelbart er adaptiv cruisekontroll. Det kan vi bare glemme. Ja, i-MiEV har faktisk ikke «vanlig» cruisekontroll en gang. Ganske spesielt i 2019.

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken fortsetter under)

Her er det ikke mer informasjon enn du trenger!
Her er det ikke mer informasjon enn du trenger!

Mindre rekkevidde

Jeg husker i-MiEV som en svært lettkjørt bil og det er den fortsatt. Svingradiusen er perfekt for trange bygater og parkeringshus. Den smetter inn i små luker. Samtidig virker de fleste andre biler rundt meg i trafikken plutselig veldig store, ja på kanten til truende. Med i-MiEV er du langt nede på den fysiske rangstigen. Men det kan du naturligvis også utnytte.

Ett område det har skjedd ting på, er rekkevidden. i-MiEV ble altså målt til 150 kilometer etter den altfor snille (eller for å være helt ærlig, villedende) NEDC-målemetoden. Nå er det WLTP som gjelder, og der er tallet nedjustert til 105 kilometer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det virker også ganske realistisk i testperioden som starter med rundt 10 varmegrader. Batteripakken er ikke på mer enn 16 kWt, så her gjelder det å spare på strømmen. Det er tydelig at bruken av varmeapparatet har mye å si. Skal du komme lengst mulig, må du tåle å fryse litt. Varm og god bil gjør at kapasiteten faller fort.

Misfornøyd eier: Elbilen er et rent helvete å kjøre

(Saken fortsetter under)

Ingen "frunk" i denne bilen, ladekabelen må ligge i bagasjerommet. Det er forresten ikke så halvgærent. Du får med en god del handleposer her med litt god pakking.
Ingen "frunk" i denne bilen, ladekabelen må ligge i bagasjerommet. Det er forresten ikke så halvgærent. Du får med en god del handleposer her med litt god pakking.

Skikkelig priskutt

Bilen kan hurtiglades, på sommeren er du oppe i 80 prosent batterikapasitet etter en halv time. På vinteren kan det nok ta betydelig lengre tid å komme dit. Forvarming er veldig smart da, da bruker du ikke verdifull strøm for å få opp varmen helt i starten.

Tilfeldighetene gjør at jeg går rett fra en Range Rover til denne bilen. Gjett om det er overgang! Her snakker vi så til de grader to verdener. Heldigvis gjenspeiler deg seg også i prisen. Du kan kjøpe ti I-MiEV til det Range Roveren koster – og fortsatt ha penger igjen til en helt kurant familie-SUV.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Apropos pris: Den har også endret seg. Da vi testet i-MiEV første gang kostet den rundt 250.000 kroner. Siden har prisen gått én vei: Nedover. Nå får du denne bilen for 149.900 kroner. Og vi har sett enda bedre tilbud på en av de franske trillingene.

Les også: I Norge er det bare én utgave som gjelder

(Saken fortsetter under)

Svært kompakte ytre mål, det kan være smart i byen.
Svært kompakte ytre mål, det kan være smart i byen.

Festbremsen kom

At biler går så mye ned i pris gjennom livsløpet er høyst uvanlig, men her handler det om å tilpasse seg markedet. De første årene var livet en fest både for i-MiEV og forhandlerne til Mitsubishi. Bilen hadde ingen reelle konkurrenter. Og da er det moro å selge bil!

Festbremsen het Nissan Leaf og da den dukket opp, ble det brått mye tøffere å være i-MiEV. Ikke at første utgave av Leaf var en fantastisk bil, men den gikk likevel godt utenpå i-MiEV på de aller fleste områder. Dermed ble priskutt løsningen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Når jeg sitter på motorveien, på til vei jobb, omgitt av Teslaer, e-Golf, Jaguar i-Pace, nye Leaf og en og annen Audi e-tron, tenker jeg på at det sannelig har skjedd mye på elbilfronten disse åtte årene. Elbilkjøperne har gått fra å være en gjeng miljø- og/eller teknologi-interesserte folk (gjerne med Fjellreven-jakke og skjegg) – til nå å være bortimot et tversnitt av befolkningen. Du kan like det eller ikke, men elbil har blitt den nye folkebilen i Norge. Og den lar seg neppe stoppe.

Les også: Det er en grunn til at den har blitt så billig

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken fortsetter under)

Denne spesialutgaven har du neppe sett før, i-MiEV Sport heter den og blir her vist hjemme i Japan. Foto: Scanpix
Denne spesialutgaven har du neppe sett før, i-MiEV Sport heter den og blir her vist hjemme i Japan. Foto: Scanpix

Spikeren i kista

Jeg smetter inn i kollektivfeltet før en Tesla Model X, med en eier som helt tydelig ikke setter særlig pris på å få en i-MiEV foran seg. Ved første mulighet legger den seg ut i «fossilfeltet», kjører forbi meg - og slenger seg inn rett foran. Den har vunnet en hel billengde, det var tydeligvis viktig. Noen elbileiere kjører virkelig som tullinger, det så vi ikke mye til i 2011.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I forhold til dem er biler som i-MiEV en god motvekt. Hvis du «bare» skal ha en liten elbil som duger til all småkjøring, som har plass til fire og en liten bunke handleposer bakerst: Da funker i-MiEV fortsatt. I alle fall så lenge du er klar for å lade så ofte du kan og vet at langtur er temmelig uaktuelt.

Til den bruken finnes det etter hvert utrolig mange biler. Som nybil betraktet er i-MiEV nå utdatert og har også strengt tatt vært det noen år allerede.

(Saken fortsetter under)

EL 12965 - da er vi tidlig i den norske elbil-alderen. Bildet er for øvrig tatt med min første smarttelefon, en HTC. Det har (heldigvis) også skjedd noen med mobilkameraene siden den gang.
EL 12965 - da er vi tidlig i den norske elbil-alderen. Bildet er for øvrig tatt med min første smarttelefon, en HTC. Det har (heldigvis) også skjedd noen med mobilkameraene siden den gang.

140.000 kilometer i en i-MiEV

Den siste spikeren i kista kom i høst, da elbil-trillingene VW e-up!, Skoda Citigo e og Seat Mii kom med rekkevidde på over 250 kilometer og startpris godt under 200.000 kroner. Da er det ikke mange gode grunner til å velge i-MiEV i stedet.

Men i bruktmarkedet vil den naturligvis leve videre mange år framover. Der får du nå godt holdte eksemplarer med grei kilometerstand, til under 50.000 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En liten digresjon: Da jeg sjekket litt i bruktmarkedet rundt i-MiEV til denne artikkelen, kom jeg over et eksemplar som virkelig skiller seg ut: En 2011-modell som har gått 140.000 kilometer. Ett hundre og førti tusen kilometer i en Mitsubishi i-MiEV! Akkurat det kjenner jeg at jeg er glad for å ha sluppet å gjøre!

PS: Første gang vi testet, gikk vi altså tom for strøm. Det skjedde bare nesten denne gangen. Akkurat det skal du få lese mer om her på Broom om ikke veldig lenge.

Les mer: Det gikk ikke så bra første gang kollega Vegard testet Nissan Leaf heller

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no