50 år siden den første Olsenbanden-filmen:

Benny fra Olsenbanden favoriserte én biltype

Det er slik vi husker Olsenbanden. Benny og Kjell som venter på Egon utenfor "Botsen" – med en ny bil. Foto: Egmont Kids
Det er slik vi husker Olsenbanden. Benny og Kjell som venter på Egon utenfor "Botsen" – med en ny bil. Foto: Egmont Kids

Bilene Benny valgte representerte noe helt spesielt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I år er 50 år siden den første Olsenbanden-filmen hadde premiere. Filmen var ment som en enkeltstående filmproduksjon, men det ble til slutt 14 filmer. Det har generert 6,5 millioner solgte kinobilletter og 780.000 solgte filmer (DVD/VHS).

Bennys biler

I hver episode har Benny, spilt av nå avdøde Sverre Holm, og hans biler en sentral rolle. I løpet av 14 filmer brukes det 12 amerikanske biler, en tysk og en japansk bil som bandens hovedkjøretøy.

Jon Selås, forfatter av den nye boken «Olsenbanden - et helmaks norsk filmeventyr», sier at bilvalget nok ikke var tilfeldig.

– Bilene er valgt kløktig ut. De var en viktig del av det totale bildet. En rekvisitt. Benny var sjåfør og det var hans biler. De var en forlengelse av karakteren Benny. De amerikanske bilene representerte nok drømmen om Amerika – og om rikdom og luksus, sier Selås.

(Saken fortsetter under)

Det er slik vi husker Olsenbanden og Benny. Husker du i hvilken film denne bilen ble brukt? Du finner komplett liste lenger ned i artikkelen. Foto: Egmont Kids
Det er slik vi husker Olsenbanden og Benny. Husker du i hvilken film denne bilen ble brukt? Du finner komplett liste lenger ned i artikkelen. Foto: Egmont Kids

– Tror du Benny stjal bilene?

– Nei, jeg tror nok ikke han stjal dem. De var nok mer et resultat av tuskhandel med tvilsomme bilforhandlere et sted utenfor Oslo. Det var nok også et spørsmål om penger. Det er heller ikke utenkelig at noen av bilene ble reddet fra bilopphuggeren, sier Selås.

Bennys favorittbil

– Hva er din favorittbil?

– Jeg tror det må bli bilen fra film nummer to, «Olsenbanden og Dynamitt-Harry». En Mercury Monterey. Det var nok det mest overdådige dollargliset av alle bilene som brukes i de 14 filmene, sier forfatter av Olsenbanden-boka.

– Hva tror du Benny hadde svart på det samme spørsmålet?

– Jeg tror nok også Benny hadde valgt den samme bilen. Det var nok den bilen som var helest og penest og kanskje den som best representerte Bennys drømmer, sier Selås.

Under har vi listet opp alle bilene som ble brukt som hovedbil av Olsenbanden. Flere av bilene ruller fortsatt på norske veier.

«Olsenbanden: Operasjon Egon» (1969)

I den første filmen kjører Olsenbanden en Kaiser Karolina fra 1953. Foto: Egmont Kids
I den første filmen kjører Olsenbanden en Kaiser Karolina fra 1953. Foto: Egmont Kids

Kaiser Carolina, sedan

  • Motor: 118 hk
  • Årgang: 1953
  • Nasjonalitet: USA

Bilen ble lånt ut av Ivan Petersborg Hansen fra Magnor. Da han gikk bort i 2013, ble bilen testamentert til Eight Amcars Club. Bilen er nå hentet frem fra glemselen og gjort kjørbar av amcar-klubben. Kaiser Carolina var i sin tid en velbygd bil til en lav pris.

«Olsenbanden og Dynamitt-Harry» (1970)

I film nummer to er det dollargliset, en Mercury Monterey, som brukes som hovedbil. Foto: Egmont Kids
I film nummer to er det dollargliset, en Mercury Monterey, som brukes som hovedbil. Foto: Egmont Kids

Mercury Monterey

  • Årgang: 1961
  • Nasjonalitet: USA

Mercury var en bil produsert av en fabrikk eid av Ford. 1961-modellen fantes med en V6-motor, men det ble også laget versjoner med V8-motorer. Bennys bil hadde selvsagt V8-motoren. En perfekt fluktbil med andre ord.

Det er ikke kjent hvor denne Olsenbanden-bilen tok veien.

Les også: Nå kan du gjøre kupp på dieselbiler i luksusklassen

«Olsenbanden tar gull» (1972)

I film nummer tre er det en sliten Chevrolet Bel Air som spiller rollen som bandens hovedbil. Foto: Egmont Kids
I film nummer tre er det en sliten Chevrolet Bel Air som spiller rollen som bandens hovedbil. Foto: Egmont Kids

Chevrolet Bel Air

  • Årgang: 1954
  • Nasjonalitet: USA

En typisk familiebil fra 50-tallets USA. Markedsført mot kvinner, men bilen fantes også i en todørs versjon.

Hvor denne bilen tok veien vites ikke.

«Olsenbanden og Dynamitt-Harry går amok» (1973)

I Olsenbanden og Dynamitt-Harry går amok (1973) er det en flott Oldsmobile 98 som er bandens bil. Foto: Egmont Kids
I Olsenbanden og Dynamitt-Harry går amok (1973) er det en flott Oldsmobile 98 som er bandens bil. Foto: Egmont Kids

Oldsmobile 98 De Luxe Holiday

  • Årgang: 1955
  • Nasjonalitet: USA
  • Motor: 135 hk

I dag går Olsenbandens bil et sted på Østlandet. Oldsmobile 98 var en modell som General Motors produserte helt fra 1940 til 1996, der uttrykket selvsagt endret seg med tidene. Modellen var flaggskipet til General Motors i disse årene.

Les også: Slik blir Nissans nye elbil

«Olsenbanden møter Kongen og Knekten» (1974)

I filmen Olsenbanden møter Kongen og Knekten fra 1974 dukker banden opp i en Mercedes-Benz. Foto: Egmont Kids
I filmen Olsenbanden møter Kongen og Knekten fra 1974 dukker banden opp i en Mercedes-Benz. Foto: Egmont Kids

Mercedes-Benz 190C (W110)

  • Årgang: 1962
  • Nasjonalitet: Tyskland

I «Olsenbanden møter Kongen og Knekten» bruker banden en relativt sliten Mercedes-Benz som kan se ut som den har fått noen ekstra lag med fargerik lakk i anledning filmen. Denne modellen var en innstegsmodell i mellomklassen i Mercedes-Benz’ modellportefølje.

I dag er bandens bil borte.

«Olsenbandens siste bedrifter» (1975)

Benny elsket amerikanske biler og i 1975 er det en Chevrolet Bel Air Sport Sedan som er i sentrum. Foto: Egmont Kids
Benny elsket amerikanske biler og i 1975 er det en Chevrolet Bel Air Sport Sedan som er i sentrum. Foto: Egmont Kids

Chevrolet Bel Air Sport Sedan (2413)

  • Årgang: 1956
  • Nasjonalitet: USA

Chevrolet Bel Air var en bil Chevrolet produserte fra 1950 og helt frem til 1981. Bel Air-navnet var i utgangspunktet forbehold hard-top-versjonene fra Chevrolet, men fra 1953 ble Bel Air brukt som betegnelse på de litt mer velutstyrte bilene til Chevrolet. 1956-modellen fikk en ansiktsløftning, der grillen ble strukket over hele fronten.

Den aktuelle bilen Olsenbanden brukte i filmen ble avregistrert i 1981.

Les også: Byttet fra brukt diesel til brukt elbil. Sparer 15.000 kroner i året

«Olsenbanden for full musikk» (1976) og «Olsenbanden og Dynamitt-Harry på sporet» (1977)

I filmen Olsenbanden og Dynamitt-Harry på sporet (1977) gjenbrukes Impala-en fra fjorårets film. Foto: Egmont Kids
I filmen Olsenbanden og Dynamitt-Harry på sporet (1977) gjenbrukes Impala-en fra fjorårets film. Foto: Egmont Kids

Chevrolet Impala (1837)

  • Årgang: 1959
  • Nasjonalitet: USA

Chevrolet lager fortsatt modellen Impala. Men dagens modell skiller seg kraftig fra 1959-modellen til Olsenbanden. 1959-modellen har en svært spesiell bakside med triple lykter og en symmetri og design vi trolig aldri vil se fra en bilprodusent igjen. Bilen kunne utstyres med en seksveis elektrisk justerbart sete og en «fartspåminner», der sjåføren satte en nål på en spesifikk hastighet. Oversteg man den grensen, så gikk det en alarm.

I dag er Olsenbandens Impala registret på Otta. Dette er den eneste bilen som er brukt i to filmer.

«Olsenbanden og Data-Harry sprenger Verdensbanken» (1978)

I filmen fra 1979 er det en sort Chevrolet 210 som er hovedbilen til banden. Foto: Egmont Kids
I filmen fra 1979 er det en sort Chevrolet 210 som er hovedbilen til banden. Foto: Egmont Kids

Chevrolet 210 (2013)

  • Årgang: 1955
  • Nasjonalitet: USA

1955 Chevrolet, eller ’55 Chevy, var en stor suksess for Chevrolet. Bilen var tilgjengelig i tre utgaver, 150, 210 og Bel Air. Det er 210-versjonen som ble brukt i denne filmen. Bilen kunne også kjøpes med en ny og kompakt V8-motor. Denne motoren ble så populær at den fortsatt kan kjøpes, ifølge Wikipedia.

Bandens bil er i dag registrert i Tønsberg.

Les også: Ombygd vogntog ble rå bobil

«Olsenbanden og Dynamitt-Harry mot nye høyder» (1979)

Benny var tydeligvis godt fornøyd med Chevrolet 210, for igjen velger Benny denne modellen som bil. Foto: Egmont Kids
Benny var tydeligvis godt fornøyd med Chevrolet 210, for igjen velger Benny denne modellen som bil. Foto: Egmont Kids

Chevrolet 210 (2013)

  • Årgang: 1955
  • Nasjonalitet: USA

Chevrolet 210 var tydeligvis en bil Olsenbanden var fornøyd med, for i denne filmen brukes samme type bil som i den foregående filmen. Det er ikke snakk om samme bil. Kun samme modell.

I dag er bilen fra denne filmen registrert på Jessheim i Akershus.

«Olsenbanden gir seg aldri» (1981)

I Olsenbanden gir seg aldri dukker Ford opp for første og siste gang. Foto: Egmont Kids
I Olsenbanden gir seg aldri dukker Ford opp for første og siste gang. Foto: Egmont Kids

Ford Fairlane 500 (54B)

  • Årgang: 1963
  • Nasjonalitet: USA

Ford Fairline er en bil som ble solgt mellom 1955 og 1970. Navnet har bilen fått fra Henry Fords eiendom «Fair Lane» i Michigan. Fra 1962 var dette en stor familiebil. Bilen til Olsenbanden var fjerde generasjon Ford Fairlane. 500-modellen var en litt mer «dekorert» utgave, men i filmen er Bennys versjon en relativt sliten utgave.

Den aktuelle bilen som ble brukt i filmen ble avregistrert i 1981.

«Olsenbandens aller siste kupp» (1982)

I 1982 kommer Olsenbandens siste kupp og Benny velger en relativt sliten Chevrolet Bel Air som bil. Foto: Egmont Kids
I 1982 kommer Olsenbandens siste kupp og Benny velger en relativt sliten Chevrolet Bel Air som bil. Foto: Egmont Kids

Chevrolet Bel Air Four-Door-Sedan

  • Årgang: 1956
  • Nasjonalitet: USA

Igjen er Olsenbanden og Benny tilbake på en Chevrolet Bel Air. Nå snakker vi om en relativt rusten og sliten 1956 versjon.

Bilen er i dag registrert i Haugesund.

«Men Olsenbanden var ikke død» (1984)

I 1984 må Benny for første gang ty til en japansk bil. Foto: Egmont Kids
I 1984 må Benny for første gang ty til en japansk bil. Foto: Egmont Kids

Toyota Corona Mark II MX28 (RX28)

  • Årgang: 1975
  • Nasjonalitet: Japan

For første gang bruker Olsenbanden en japansk bil som hovedbil. En liten «funfact» her er at den slitne Toyotaen i utgangspunktet var filmselskapets lydbil. Filmselskapet hadde fått bilen så å si gratis.

«Olsenbandens siste stikk» (1999)

I 1999 dukker Olsenbanden opp på filmlerretet for siste gang. Igjen er det en Chevrolet 210 som benyttes av Benny. Foto: Egmont Kids
I 1999 dukker Olsenbanden opp på filmlerretet for siste gang. Igjen er det en Chevrolet 210 som benyttes av Benny. Foto: Egmont Kids

Chevrolet 210 (2013)

  • Årgang: 1955
  • Nasjonalitet: USA

Igjen er det en Chevrolet 210 som er bandens bil. Denne bilen har samme registreringsnummer som bilen i «Olsenbanden og Dynamitt-Harry mot nye høyder» (1979), men vi er usiker på om dette faktisk er samme bil.

I dag skal bilen være registrert i Tønsberg.

Det er også i denne filmen Basse dukker opp i en sprek Porsche Boxer (986) 1997-modell.

PS! At Bennys biler alltid går tommer for bensin, er blitt en slags sannhet. Fakta er at det kun er i tre filmer det faktisk skjer. Men, i flere filmer blir Benny påminnet om at han må fylle bensin.

Olsenbanden

  • I første film trenger Valgborg 4.398 kroner til billetter for å få med banden og familien til Kanariøyene.
  • Fortet i filmen «Olsenbanden tar gull» er det gamle tyskbygde kystfortet Rakke fort, ved Stavern
  • «Olsenbanden møter Kongen og Knekten» er regissør Knut Bowhims egen favorittfilm
  • I «Olsenbanden og Data-Harry sprenger Verdensbanken» kan man se folk som sperrer opp øynene og tar frem kameraet da banden krysser barnetoget på 17. mai
  • I «Olsenbanden og Dynamitt-Harry på sporet» er alle bilder av «Biffen» i Spania hentet fra den danske filmen som ble spilt inn to år tidligere.

Les også: Åtte trinn til et gullende rent interiør

Saken er opprinnelig publisert på side3.no

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden