En av Norges mest solgte – slik har du aldri sett den før
TOKYO (BROOM/TV 2): Har noe mange nordmenn ønsker seg.
Nissan Leaf er verdens mest solgte elbil – og var i fjor Norges mest solgte bil, uansett klasse. For det norske markedet har den andre generasjonen av Leaf vært en svært viktig modell.
Vi har tatt turen til Tokyo for å høre mer om framtidsplanene. Et av punktene på programmet er testing av en spesialbygget Nissan Leaf – med firehjulsdrift.
Den er sågar stylet med noen offroad-detaljer for å understreke at dette er noe utenom det vanlige. Nå er det sikkert mange lesere som spisser ørene og gleder seg til å kunne kjøpe Leaf med 4x4 hjemme i Norge.
Så enkelt er det imidlertid ikke…
Viktig nyhet
Det finnes nemlig ingen planer om å tilby firehjulsdrift på Leaf. Poenget med prøvekjøringen er ikke å teste bilen, men det nye firehjulsdriftsystemet som skal komme i en annen elbil fra Nissan.
De går nemlig svanger med en el-SUV, som vil bygges på en helt ny plattform og blir tilgjengelig med firehjulsdrift. Konseptmodellen Aryia ble avduket på Tokyo Motorshow – men skal være mer eller mindre identisk med produksjonsmodellen som avdukes i mai neste år.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenNå vil dessverre tilfeldighetene det slik at vi ikke får teste firehjulsdriftsystemet. Mens vi er på besøk, er det etterdønninger av tyfonen som herjet Tokyo uken før – og testanlegget vi skulle kjøre på, blir stengt.
Fullvoksen SUV
Men vi får likevel vite mye om den nye modellen som i utgangspunktet kan bli en storselger her hjemme.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenI forbindelse med visningen i mai, vil det også bli åpnet opp for å ta imot reservasjoner. Men Nissans andre elbil kommer ikke på markedet før i 2021. Det er selvsagt noe senere enn Nissan skulle ønske. 2020 blir tross alt et år med veldig mange elbilnyheter. Inkludert blant disse er konkurrenter som Skoda Vision E, Ford sin elektriske SUV og Tesla Model Y – biler som på mange måter befinner seg i samme klasse.
Aryia er en fullvoksen SUV, og vil dermed befinne seg i klassen over biler som Hyundai Kona og Kia. De to sistnevnte er heller ikke tilgjengelig med firehjulsdrift.
Artikkelen fortsetter under annonsenNy retning
Med markant skulderlinje, aggressiv front med V-grillen og coupeaktig taklinje representerer Aryia en helt ny designretning. Hekken er også mye mer markant enn tidligere – med LED-lys som strekker over hele bredden. Sjefsdesigner, Alfonso Albaisa, forteller oss med stor entusiasme hvor viktig denne bilen blir.
Han har vært i Nissan i over 30 år – men virker like engasjert og motivert som om det skulle vært første dag på jobb.
– Jeg elsker jobben min – og jeg elsker denne bilen. Jeg mener virkelig at den byr på noe nytt. Og jeg kan ikke vente med å vise dere de andre modellene vi har på vei, slik at dere kan få se hvor bra den nye serien blir, fortsetter han med et bredt glis.
Strekker seg mot premium-klassen
For øvrig skal også det nye interiøret være representativt for hva vi kan vente oss i produksjonsmodellen. Det lover godt! For dette er stilige greier.
Artikkelen fortsetter under annonsenTo store skjermer høyt plassert på dashbordet utgjør hovedfokus i det nye multimediasystemet. Analoge instrumenter tilhører veldig snart fortiden.
Det er også minimalt med knapper. De aller fleste, inkludert startknappen, er faktisk blitt en integrert del av selve listene på dashbordet. De er usynlige fram til bilen låses opp – da lyser de opp. Stilig og nyskapende!
Vårt inntrykk er faktisk at man snuser på premiumklassen her. Det er vi ikke bortskjemt fra Nissan-hold tidligere.
PS: Testen av firehjulsdriftsystemet må vi altså vente med til senere.
Artikkelen er først publisert hos Broom.no.