Denne gjør deg litt uovervinnelig
Nå kan du få den for småpenger.
Benny Christensen er Brooms bilekspert.
I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.
Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:
Hallo Benny. Jeg er ute etter å kjøpe en Nissan Patrol eller lignende. Har et budsjett på ca. 200.000 kroner.
Har bodd i Australia nå i ett år og her florerer det av Nissan Patrol og Toyota Land Cruisere.
Ser virkelig potensialet i å ha en slik bil når man bor nær fjell og hav. Spørsmålet mitt er: Hva må jeg passe på ved kjøp av en brukt Nissan Patrol? Mvh. Kim
Benny svarer:
Hei Kim!
Nissan Patrol er helt klart en interessant bil. Den var en stor slager her hjemme fra 80-tallet og utover. Men de siste årene virker det som om den har kommet litt i skyggen av Nissan Pathfinder - som langt på vei gjør samme jobben, for en billigere penge.
Patrol har også blitt litt frakjørt av konkurrenter som Mitsubishi Pajero og Toyota Land Cruiser, som er en av konkurrentene du selv er inne på.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenGode biler
Det betyr ikke at Patrol er noen dårlig bil, men at det kan være vanskeligere å finne gode og fine biler.
Sjette generasjon av Patrol som kom i 2010 tas ikke inn til Norge i det hele tatt.
De nyeste bilene som er til salgs i Norge er fra 2006 og 2007, mens hovedtyngden er fra 2000/2001. Det er den modellen som internt heter Y61 eller GU/GR.
Du får knapt så dyr Patrol som til 200.000 kroner, med mindre du går for noen ombygde greier. Hovedtyngden av biler ligger mellom 120.000 kroner og nedover mot rundt 30.000 kroner i pris. Men man får dem enda billigere også.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenSlike SUV-er som vi snakker om her til under 50.000 kroner, vurderer jeg som noe midt i mellom reparasjonsobjekter og risikoprosjekter.
Vi snakker om aldrende biler. Ofte med høy kilometerstand. Og selv om bilene i utgangspunktet er både svært gode og solide, bør de sjekkes nøye før kjøp.
Artikkelen fortsetter under annonsenDette må du sjekke:
Vibrasjoner i forstillingen er en gjenganger som er vanskelig å få bukt ned. Nissan lanserte til og med tyngre ratt (!) for at det ikke skulle kjennes så godt.
Det holder altså IKKE å bare avbalansere hjulene. Det vil igjen si at alt av foringer, ledd etc. må sjekkes nøye. Som på mange andre Nissan-modeller, er slakk i stabilisatorledd en gjenganger, men ikke noen veldig stor sak.
På noen biler er det slakk i knokkelhusets svinglagere som gjør at drivakselen beveger seg og ødelegger drivakselsimmringene, som da begynner å lekke olje. Dekk, bremser og hjuloppheng er også obligatoriske sjekkpunkter.
Drivverket bør også sjekkes litt nøye. Som alltid er service og eierhistorikk viktig og en fersk EU-kontroll er heller aldri feil. Bilen fikk en oppgradering i 2005. Finner du en bil som er nyere enn dette er det et pluss.
Artikkelen fortsetter under annonsenSom sagt er dette gode, tøffe og solide biler,som gjør deg litt uovervinnelig! Jeg er absolutt ikke redd for å anbefale kjøp om du leter opp et pent eksemplar i god teknisk stand.
Lykke til!
Dette var drømme-SUV – nå får du den fra 25.000 kroner
Stort arkiv
Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen
Saken ble først publisert på Broom.no