Overlege med egen teori rundt gassran i bobil

KAN BOBIL OG GASS: Hallstein Sørebø er leder av Dethleffsklubben og overlege i anestesi. Foto: Geir Svardal
KAN BOBIL OG GASS: Hallstein Sørebø er leder av Dethleffsklubben og overlege i anestesi. Foto: Geir Svardal

Hvert år kan vi lese om bobilturister som hevder at de er blitt gasset og ranet langs motorveien i Europa. Hallstein Sørebø er overlege i anestesi og en erfaren bobileier. Han tror det kan dreie seg om CO₂, og har testet sin egen teori.

Ingen i bobilen merker den tynne plastslangen som smyges ned gjennom den åpne takluken over sengene. Ingen merker den svakt syrlige lukten når en dose CO₂ sprøytes inn. Gassen, som er tyngre enn luft, senker seg som et usynlig og bedøvende teppe over de sovende, som glir videre inn i enda dypere hvile når den kjemiske forbindelsen trekkes inn i lungene.

Les også: Brukt bobil - slik gjør du et trygt kjøp

Så lirkes en av bobilens dører opp. En hettekledd skygge rasker til seg verdisaker som ligger lett tilgjengelig på bordet i sittegruppen. Vedkommende fordufter før minuttet er gått. Bak raneren står døren på gløtt. CO₂-gassen forsvinner like raskt som den kom.

Om morgenen våkner ekteparet i sengen med hodepine og en prikkende følelse i kroppen. Først forundret, så forferdet, ser de at døren står på gløtt, og at verdisaker er borte.

Mistenker CO₂ i bobil

SLANGEN I PARADIS: Mange har takluka over senga oppe. En potensiell vei inn for CO₂-gass. Foto: Geir Svardal
SLANGEN I PARADIS: Mange har takluka over senga oppe. En potensiell vei inn for CO₂-gass. Foto: Geir Svardal

Dette er ikke et urealistisk scenario, mener Hallstein Sørebø. Han er overlege i anestesi og leder av Dethleffs Club Norge. Sørebøs teori er at det kan dreie seg om bruk av CO₂ i noen av tilfellene der personer har hevdet at de er blitt sløvet/bedøvet og ranet i sin egen bobil.

Sørebø har sågar testet dette. Han misliker at ofre blir mistrodd og latterliggjort i sosiale medier, men er samtidig enig med kolleger innen anestesien om at bruk av narkosegass ved innbrudd er svært lite sannsynlig. ( Se vår kommentar: Gassran i bobil - sannhet eller myte?).

I Sverige sier den erfarne politimannen og bobilentusiast, Christer Fuxborg, at gassrelaterte ran av bobilturister bare er en myte.

Sløvende gass i bobil

– Men vi må kunne tenke utenfor boksen. CO₂, for eksempel, er ingen narkosegass, men en sløvende gass som er enklere å bruke og enklere å anskaffe enn narkosegasser. Du finner den for eksempel i kullsyrepatroner. Den er

ENKELT: Med dette enkle brusmaskin-utstyret økte Sørebø CO₂-konsentrasjonen rundt bobilsenga med cirka tre prosent. Foto: Geir Svardal
ENKELT: Med dette enkle brusmaskin-utstyret økte Sørebø CO₂-konsentrasjonen rundt bobilsenga med cirka tre prosent. Foto: Geir Svardal

dessuten en vanlig industrigass. Ingen vil reagere på at det står flasker med karbondioksid i en varebil.

Sørebø er ikke bevandret i kriminelle kretser, og vet ikke med sikkerhet at gassen har vært i bruk ved denne typen innbrudd. Men han synes det er viktig å påpeke at det er fullt mulig å bedøve mennesker i en bobil ved hjelp av for eksempel CO₂.

– Det er ikke store mengdene som skal til. Tyvene skal jo ikke operere bort nyrene til de som ligger der – de skal bare bedøves litt.

Testet med CO₂-patron. Sørebø har selv testet ut sin teori i egen bobil. Han brukte halvparten av innholdet i en kullsyrepatron fra en vanlig brusmaskin, koblet den til en slange og sprøytet rundt 200 gram gass inn gjennom takluken. En måler ved sengen viste at konsentrasjonen av CO₂ i luften for en kort periode økte til rundt tre prosent.

– Forskning viser at det ikke skal så mye CO₂ til for å skape en sløvende effekt; såpass lite faktisk, at det ikke fortrenger oksygen og skaper farlige situasjoner. Temmelig små doser kan redusere hørsel, gjøre folk svimle og fortumlede, og gi dem hodepine. Og gassen forsvinner fort.

Les også: Bygde om vogntog til luksusbobil

Alarmen reagerte ikke

LETT Å STJELE: En rekke gassflasker med CO₂ står foran en butikk i Akershus. FOTO: Hallstein Sørebø LETT Å STJELE: En rekke gassflasker med CO₂ står foran en butikk i Akershus. FOTO: Hallstein Sørebø Foto: Hallstein Sørebø
LETT Å STJELE: En rekke gassflasker med CO₂ står foran en butikk i Akershus. FOTO: Hallstein Sørebø LETT Å STJELE: En rekke gassflasker med CO₂ står foran en butikk i Akershus. FOTO: Hallstein Sørebø Foto: Hallstein Sørebø

Under testen hadde Sørebø aktivert alarmen i bobilen. Den reagerte ikke.

– Bobiler er godt ventilert, og CO₂-gassen synker og forsvinner raskt. I og med at jeg pumpet den inn bak i bobilen, langt fra alarmens sensor, ble den ikke oppdaget.

Kloroform?

– En norsk familie mente seg i sommer dopet ned og ranet i bobil i Frankrike. Det lokale politiet mente det var brukt kloroform?

– Det har jeg ingen tro på. Kloroform ble brukt til narkose på slutten av 1800-tallet, og kan gi arytmier og hjertestans. Det ville være lite hensiktsmessig å bruke den typen gass mot en bobil. Jeg har også lest at eksos skal ha vært brukt. I så fall en livsfarlig metode.

Les også: Gassbruk ved ran av bobilturister - fakta eller myte?

Gasser i kombinasjon?

Hexan er en annen gasstype som for en del år tilbake ble nevnt funnet i blodprøver i forbindelse med innbrudd i bobiler. Sørebø tror i så fall at den må ha vært brukt i kombinasjon med andre typer gasser.

ENKELT II: Jekkestropp mellom dørene hindrer tyver i å komme inn den veien. Foto: Geir Svardal
ENKELT II: Jekkestropp mellom dørene hindrer tyver i å komme inn den veien. Foto: Geir Svardal

– Blodprøver blir gjerne tatt flere timer etter at gass skal ha vært i bruk, og ulike stoffer fjernes fra blodet med ulik hastighet.

Tror på forebyggende tiltak

Tror på forebyggende tiltak. Gassing eller ei – Sørebø har kjørt bobil i mange år og mener forebyggende tiltak og passiv sikring er det beste for å sikre seg mot alle typer innbrudd og ran

– Alt som tiltrekker seg oppmerksomhet bidrar til å gjøre deg til et mindre attraktivt mål for mennesker med skumle hensikter. Bruk lys som blinker, lys som skrur seg på hvis noen går tett på bobilen – slikt virker avskrekkende på tyver. Jekkestropp mellom fordørene på alkovebiler, delintegrerte og bybobiler er også et godt tips – det hindrer tilgang til bobilen den veien.

Og til slutt – parker der det står andre bobiler. En enslig bobil på en rasteplass vil alltid være mer utsatt for kriminalitet.

Saken er først publisert å Side3.no

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden