Senterpartiet: – Rart at eldreministeren godtar diskriminering av eldre
Eldre over 80 år må fremvise obligatorisk helseattest for å fornye førerkortet. Senterpartiet mener det er aldersdiskriminering, og ønsker å fjerne hele ordningen.
– Vi ønsker å fjerne aldersdiskrimineringen som eldre opplever når de må få helseattest for å fornye førerkortet sitt ved en bestemt alder. Vi vil rett og slett at eldre skal behandles likt som alle andre som har førerkort, sier Siv Mossleth (Sp) til ABC Nyheter.
Hun sitter i Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, og er transportpolitisk talsperson for Senterpartiet. Hun understreker at Sp er tydelige på at bilførere som ikke er skikket til å kjøre bil, ikke skal kjøre bil. Politi og lege bør fortsatt kunne ta førerkortet fra folk, men det bør gjelde uansett alder.
– Mange eldre som mister førerkortet opplever at de blir stemplet som udugelige og ubrukelige. Det går utover psykisk helse selvfølgelig, for det er jo en psykisk trøkk å få beskjed om at du ikke lenger kan kjøre til butikken eller til venner.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Viser hvor feil det kan bli
ABC Nyheter skrev sist uke om Bjørn Seielstad (82) som fikk beskjed av legen om at han hadde kognitiv svikt basert på en test, og derfor ikke kunne kjøre bil lenger. Seielstad godtok ikke legens beskjed, og tok en kjøretime privat i tillegg til å få en grundigere utredning av sin kognitive helse ved et sykehus. Det viste seg at legens vurdering var feil, og Seilstad fikk beholde førerkortet.
– Eldre diskrimineres fortsatt, og Bjørn Seielstads kamp viser hvor feil det kan bli. Det er rart at eldreministeren godtar diskriminering av eldre. Jeg tror mange eldre ikke orker å ta samme kampen som Seielstad tok, og dersom noen fra regjeringspartiene hadde stemt annerledes i 2018, hadde vi unngått dette, mener Sp-politikeren.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenHun viser til at Senterpartiet i fjor fremmet et forslag i Stortinget om å fjerne kravet om helseattest for eldre, og å gjøre førerkortet gyldig i 10 eller 15 år uavhengig av alder. De fikk kun støtte av Arbeiderpartiet, og forslaget ble nedstemt.
Artikkelen fortsetter under annonsenFrp-politiker: – I tvil om endringene er tilstrekkelige
Fakta om de kognitive testene legene bruker:
Det er fire kognitive tester fastleger benytter seg av for å avdekke kognitiv svikt hos pasienter.
- MMSE (Mini Mental Status Evaluering): Pasienten skal svare på en rekke spørsmål knyttet til dato, sted, språk, regning og figurer. Testen går ikke på tid.
- Trialmaking A: Pasienten får utdelt et ark hvor tallene 1-25 er tilfeldig fordelt utover inni små sirkler. Pasienten skal tegne strek mellom hvert tall i kronologisk rekkefølge fra 1 opp til 25. Testen går på tid.
- Trialmaking B: Pasienten får utdelt et ark hvor tallene 1-13 og og bokstavene A-L er tilfeldig fordelt utover inni små sirkler. Pasienten skal tegne strek mellom hvert tall og hver bokstav annenhver gang i kronologisk rekkefølge, så det blir: 1A-2B-3C, osv. Testen går på tid.
- Klokketesten: Pasienten får et ark med en tom sirkel og får beskjed om å sette inn tall i sirkelen så det blir en korrekt gjengitt urskive. Deretter får pasienten beskjed om å tegne klokkevisere satt til et tidspunkt legen oppgir. Testen går ikke på tid.
Kilde: Norsk forening for allmennmedisin og Aldring og helse.
Siden har regjeringen gjort endringer i lovverket. 19. juni i år ble alderskravet for obligatorisk helseattest hevet fra 75 år til 80 år, og det ble mulig å få fornyet førerkortet i inntil tre år av gangen der det tidligere kun var mulig å få fornyet for inntil to år.
– Det vil si at regjeringen enda ikke har oppfylt intensjonen vi hadde når vi la fram forslaget vårt i fjor, selv om noe er endret, sier Mossleth.
Hun får støtte fra en som som stemte mot Senterpartiets forslag i fjor. Tor Andre Johnsen (Frp) sitter også i Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, og har jobbet for å myke opp regelverket over lengre tid.
– Jeg er i tvil om de endringene vi gjennomførte tidligere i år er tilstrekkelige. Det er vesentlig bedre nå enn før, men jeg er usikker på om vi oppnår det vi politisk ønsker. Vi vil egentlig fjerne hele bruken av kognitive tester og at alderskravet skal bort, sier Johnsen til ABC Nyheter.
Artikkelen fortsetter under annonsenDårlige resultater på kognitive tester var årsaken til at legen til Bjørn Seielstad mente han ikke burde kjøre lenger. Bruken av de kognitive testene er omdiskutert, og Helsedirektoratet har nylig presisert at de kun skal benyttes i tilfeller der fastlegen har mistanke om kognitiv svikt hos pasienten.
Artikkelen fortsetter under annonsen– Vi har vært krystallklare på at den testen skal bort. Så har vi landet på en ordning om at den kun skal brukes ved tydelige tegn på kognitiv svikt. Bruk av kognitive tester skal være unntakstilfellet.
Lappen hos eldre: – Bør gjøre alt man kan for å unngå å frata folk førerkortet
Ønsker å høre flere historier fra eldre
Johnsen mener Seielstads tilfelle viser at dagens ordning slår ut tilfeldig og urettferdig.
– Jeg er veldig glad for alle eldre som kontakter meg med konkrete eksempler å vise til. Det kan vi politikere bruke til å få korrigert og fulgt opp endringene vi innførte slik at det blir sånn at alle som bør få kjøre bil, skal få kjøre bil.
Artikkelen fortsetter under annonsenHan har hatt flere møter med engasjerte eldre for å snakke om problematikken, og er i ferd med å planlegge et nytt møte.
– Flere av historiene jeg har fått høre er alvorlige. Eldre blir isolert og innestengt, og tapet av førerkortet går dramatisk utover livskvaliteten. Jeg føler et stort ansvar for å sørge for at eldre skal kunne fortsette å leve livene sine som de har gjort før, så lenge det ikke går utover trafikksikkerheten.
Eldre- og folkehelseminister Sylvi Listhaug (Frp) ønsker ikke å kommentere kritikken fra Senterpartiet.
Danmark hadde tilsvarende ordning som Norge tidligere, men fjernet den i 2017 fordi statistikken viste at den var lite hensiktsmessig. Les mer om det i denne artikkelen: Svakt statistisk grunnlag for å rettferdiggjøre strenge førerkortkrav for eldre