Brooms ekspert mener:Det har aldri vært vanskeligere å selge bilen

En kjøreglad BMW stasjonsvogn med dieselmotor bør vel fortsatt være attraktiv på bruktbilmarkedet?
En kjøreglad BMW stasjonsvogn med dieselmotor bør vel fortsatt være attraktiv på bruktbilmarkedet?
Artikkelen fortsetter under annonsen

Får bare skambud på BMW-en – hva kan årsaken være?

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Jeg leser fra tid til annen den spalten og mange gode råd kommer fra Benny.

Mitt spørsmål er hva som egentlig skjer i dagens marked, når man følger opp med å opplyse ALLE sider ved en bil, slik det jo oppfordres til?

Egen erfaring tilsier at det er slettes ikke lønnsomt – For etter fire ulike annonseringer over tre måneders tid, ender det hele opp i skambud!

Her snakekr vi om en nydelig BMW 520DAT fra 2009, med 100.000 kjørte kilometer. Alle servicer er fulgt på merkeverksted og bilen er særdeles godt vedlikeholdt. Fargekombinasjonen med skinn-interiøret er god og bilen selges med full NAF-test, nylig utført storservice og nylig EU-godkjenning.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Prisen er lagt helt i det øvre midt-sjiktet (ikke topp pris). Med bilen følger også greit med utstyr (to utstyrspakker) og løst utstyr ved siden av. (Listepris med alt utstyr nytt; drøye 600.000 kroner. Prisantydning nå, cirka 140.000 kroner.

Så mottar man skambud, cirka halve prisen av utbud. Men med en hyggelig melding attåt: Da hjelper jeg deg med å bli kvitt bilen. Men bilen er jo en «diesel-sugge» - og det er jo ikke populært i Stor-Oslo. Såpass forstår jeg. Men hva med resten av landet?

Dette er jo et landeveislokomotiv! Likevel er det helt dødt? Så jeg spør Benny: Er det dødt fordi man fullt ut har deklarert hele bilen? (Skulle man heller ha holdt tilbake opplysninger?) Eller er det slik at det faktisk IKKE omsettes slike biler mer? (I så fall er det jo bare å beholde den – den er jo helt utmerket)

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Håper dette er et relevant spørsmål, av allmen interesse? Jeg imøteser gjerne et opplysende svar. På forhånd tusen takk!

Benny svarer

Hei på deg!

Jepp – dette er definitivt et relevant spørsmål og av allmenn interesse. Dette er noe som veldig mange kjenner seg igjen i. Dessverre.

Dagens bruktbilmarked er spesielt og tungt. Tyngre enn noen gang. Det er også færre og færre som velger å selge bilen sin selv.

Les mer om det her.

Det er det helt sikkert flere årsaker til. En ting er et vanskelig marked. En annen ting er svært sterke norske forbrukerrettigheter. Noe som gjør at man kan havne i en kjedelig situasjon, selv om man selger bilen i aldri så god tro. En tredje årsak er at det er lettvint å bytte den inn. Man leverer inn den gamle bilen – og tar med seg den nye hjem. Enklere blir det jo ikke. Men det kan ha sin pris. Som regel får man mye bedre betalt for bilen ved å selge den selv. Om man få solgt den, vel å merke.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I ditt tilfelle høres det jo ut som om du har en fin og attraktiv bil. Med ny EU-godkjenning, nylig service og tilstandsrapport. I tillegg synes jeg at kilometerstanden absolutt er akseptabel, med tanke på at den er ti år gammel. Altså siste årsmodell det som på BMW-språket kalles E60 / 61. Året etter kom den kom den nye og mer moderne F10 / F11. En ny generasjon som ble kraftig forbedret i forhold til den du har. Uten at prisforskjellen er avskrekkende. Mange prioriterer nok derfor denne generasjonen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Priskutt: Flere biler blir over 100.000 kroner billigere

Riktig utstyr er veldig viktig

Redaksjonssjef Vegard er på sett og vis BMW-mannen i redaksjonen og har hatt flere slike biler som dette selv.

Jeg spurte ham hva som er viktig for de som skal kjøpe en slik bil.

Han sier som følger: Utstyr! M-pakke, stor navigasjon (navi professional), sports-/komfortseter, panorama-glasstak og skinninteriør er nesten et must.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Automatgir er selvsagt også viktig. Etter hvert ble mange av disse tilgjengelig med xDrive firehjulsdrift, noe som viktig for mange.

Dessuten er både "riktige" felger / dekk viktig. Det samme er fargekombinasjonen lakk / interiør. Mange av entusiastene ønsker nok også de større motorene, mener Vegard.

Les også: Grombilen har stått på en låve i Trøndelag i 20 år

Bruk tid på annonsen

Selve annonsen har veldig mye å si. Både når det gjelder tekst og bilder. Begge deler er verdt å bruke litt tid på. Gode bilder og en ryddig, saklig og positiv tekst er viktig.

Jeg mener absolutt at men skal være ærlig i annonsen og også fortelle om vesentlige feil ved bilen. Men for all del gjør dette på en diplomatisk måte. Husk alltid på det positive og det unike ved bilen skal ha hovedfokus, uten at det blir pompøst og overdrevent.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men det viktigste av alt er prisen. Er ikke denne riktig – så hjelper ingenting. Litt høy pris og litt "feil" utstyrt. Da får du ikke solgt. Så brutalt er det.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Du sier selv at du har priset det i øvre middel-sjiktet. Uten at jeg har sett bilen din, eller vet noe om utstyr og farge, så tror jeg helt klart du skal begynne med å justere prisen til nedre del av middelsjiktet.

Har bilen ligget ute lenge uten at noe har skjedd, bør du vurdere å lage en ny annonse. Ta nye bilder, lag en ny tekst – og pris deg attraktivt. Du bør aller helst være billigst i forhold til andre relevante biler som selges.

Det blir mitt råd til deg. Ønsker deg hell og lykke til med salget av bilen!

Les også : Derfor bør du være på vakt når du kjøper bil

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen.

Artikkelen ble først publisert på Broom.no.