Test av Porsche Taycan Turbo S / Turbo: Elbilen som kan snu selv de største skeptikerne

Se video: Her testes Porsche Taycan på ulike typer føre.

Dette er et mesterstykke! Les testen av Porsche Taycan Turbo S / Turbo.

LUXEMBOURG (BROOM TV 2): Porsche har alltid vært synonymt med kjøreglede. Et merke som ga bilverden et av dets største ikoner gjennom tidene: Sportsbilen 911.

Boxermotor, raspende eksosanlegg og manuell girkasse, er noe av det merket er tuftet på. Det er dette som har gitt utallige mesterskap i motorsport, som gir noen av de mest fintunede kjøretøyene på planeten og som har gitt Porsche et rykte som tåler at man også lager familiebiler (Panamera), SUVer (Cayenne og Macan) – og til og med at det brukes dieselmotor.

Men vil fansen tåle at man går så langt bort fra opprinnelsen som overhodet mulig? Tåler Porsche-folket at boxermotoren, lyden og clutching skal tilhøre fortiden?

Før jeg drar til Luxembourg for å få mine første minutter bak rattet i den nye og elektriske Taycan, er jeg ikke så sikker på det. Det er MYE som står og faller på denne bilen. Og kanskje viktigst av alt: Porsche sitt rykte.

De vet, akkurat som de fleste kundene har innfunnet seg med, at elektrifiseringen bare vil få en større og større plass i sortimentet til Porsche, også. Da kan man ikke bomme på første forsøk.

Porsche Cayenne Nå begynner luksus-SUV-en å bli billig

Porsche er på Europa-turné med Taycan – og de startet faktisk i Norge!
Porsche er på Europa-turné med Taycan – og de startet faktisk i Norge!

Fire land på to dager

En rask tur i propellfly av typen Dash 8 (som jeg for øvrig ble veldig godt kjent med da jeg bodde i Sogndal og fartet rundt med Widerøe), lander vi i Luxembourg. Et storhertugdømme som ligger inneklemt mellom Tyskland, Frankrike og Belgia – og som har omtrent 600.000 innbyggere.

Vi tipper dessuten en del investorer, ala gutta i NRK-serien Exit, har noe penger på bok her nede.

Det florerer av gamle slott og festninger – som på mange måter minner meg om de lange tradisjonene til Porsche. Det er også en del Porsche-entusiaster som har barrikadert seg bak en mental festning, i møte med elektrifiseringen av favorittmerket sitt.

Joda, heftig sportsbil kan funke året rundt

6.440 kilometer

Hver gang vi krysser landegrenser, kommer informasjon om fartsgrenser opp. Smart!
Hver gang vi krysser landegrenser, kommer informasjon om fartsgrenser opp. Smart!

På hotellet får vi en rask påminnelse om ruten. Lanseringen av Taycan er rett og slett en diger roadtrip gjennom Europa. Turen startet sågar i Norge – og skal ende opp "hjemme" i Stuttgart.

Innen man kommer dit, har kolonnen med Taycaner rullet solide 6.440 kilometer med journalister fra hele verden bak rattet.

Vi kommer inn omtrent midt i ruten – og skal kjøre fra Luxembourg til Dorbirn. Den turen vil ta oss gjennom intet mindre enn fire land!

Dette kan være dårlig nytt for Tesla

SE VIDEO: Porsches elbil imponerer på Nürburgring:

– Hei, Tesla

Vi får selvsagt litt opplysninger om bilene vi skal kjøre. Det er to varianter: Taycan Turbo og Taycan Turbo S. Navnet har altså ingenting med teknikken i bilen å gjøre. Du får som kjent ikke turbo på en elbil. Men Porsche har valgt å se til tradisjonene, og navningen man kjenner fra andre modeller blir altså med videre.

Som vanlig er altså Turbo S topputgaven. Og for en en topputgave! Ingen trenger i alle fall å bekymre seg for at Porsche har holdt igjen på effekten. Her er det 625 hk – som øker til 761 hk / 1050 Nm med overboost i Turbo S. Det er nesten så man skulle tro det var danskebåten vi snakket om!

Fra podiet kommer også et lite stikk til Tesla.

– Turbo S klarer 0-100 km/t på 2,8 sekunder. Ja, det er fra stillestående start. Ikke alle bruker det som utgangspunkt, kommer det med et skjevt smil.

Bakgrunnen for kommentaren er at Tesla ofte har brukt rullende start når de måler akselerasjonen.

Taycan Turbo har også 625 hk – her stopper effekten på 680 hk med overboost-funksjonen. Det holder til 3,2 sekunder fra 0-100 km/t.

Turbo S har 761 hk med overboost-funksjonen. Det gjør at den klarer 0-200 km/t på 9,8 sekunder.
Turbo S har 761 hk med overboost-funksjonen. Det gjør at den klarer 0-200 km/t på 9,8 sekunder.

Her er prisene på Porsches lynraske elbil

Hemmelig lanseringstur

Så er det endelig tid for å møte bilene. De står på rekke og rad bortover parkeringsplassen. Jeg merker at jeg er nervøs – men av en litt annen grunn enn jeg hadde ventet. Jeg er nemlig nervøs på vegne av Porsche!

Hvis denne bilen bommer, kommer nedturen til å bli enorm. Du bare én sjanse til å gjøre et godt førsteinntrykk.

Designet har vi jo allerede sett, i forbindelse med avdukingen i Frankfurt. Interiøret har vi også fått sett nøye på. Det skjedde i sommer, da vi var på en strengt hemmelig tur med Porsche til Belgia. Der fikk vi se og lære masse om Taycan, ja til og med sitte på – men ikke fikk lov å ta bilder eller video. Og det var streng sperrefrist på hva vi kunne fortelle, etterpå.

Takket være alt dette, føler jeg nesten at jeg kjenner bilen, allerede. Men det er jo først nå jeg skal få kjøre den. Det er nå de viktige svarene vil komme ...

Vær så god, ta plass! Porsche Taycan er et innbydende sted å være.
Vær så god, ta plass! Porsche Taycan er et innbydende sted å være.

Her kan du lese om inntrykkene fra vårt førte møte med Taycan

Dårlig sikt

I Taycan får du straks følelsen av å sitte i en sportsbil, når du sklir ned i førersetet. Selv om plattformen er den sammen som i Panamera, er sittestillingen omtrent like lav som i 911. Like interessant er det at tyngdepunktet faktisk er lavere, enn i sportsbilikonet. Det lover godt.

Siden midtkonsollen er høy, kler du liksom på deg bilen. I bakspeilet ser vi bakruta. Men du kan bare glemme å se ut, av den bakruta. For den er s-m-a-l. Du kommer til å trenge alle kameraene du kan få, for å lukeparkere!

Som man forventer, er startknappen på venstre side av rattet. Og som på superbilen 918 – er girspaken oppe på dashbordet, på høyre side av rattet.

Foran meg står den buede skjermen som utgjør instrumentpanelet. Lekker og veldig oversiktlig å lese. Porsche har ikke gått i fella, som mange andre gjør, med å lesse ned med massevis av lys og glitter. Dette er ujålete, funksjonelt og oversiktlig. Bra!

Da er det bare å vippe girspaken i D, og komme oss ut på veien!

Her kan du lese hvordan det gikk da vi testet rekkevidden på Taycan

Den buede, digitale instrument-"planken" har veldig god lesbarhet – og visningsmodus kan settes opp etter eget ønske.
Den buede, digitale instrument-"planken" har veldig god lesbarhet – og visningsmodus kan settes opp etter eget ønske.

Vi har fortalt alt om interiøret på Porsche Taycan – les om det her!

Antiklimaks

OK, vi innrømmer at det er antiklimaks å trykke på startknappen i en Porsche og ikke vekke til live en forbrenningsmotor. Det er ikke til å komme fra at lydbildet er en del av opplevelsen, når man kjører sportsbil. Å ikke ha den der, er litt som å være på en Pink Floyd-konsert, der man ikke har noe lysshow. Musikken er fortsatt knallbra, men du vil savne noe, likevel.

Del

Personlig vil jeg også alltid foretrekke å kunne gire selv, i en sportsbil. Aller helst manuelt.

Men Porsche har i alle fall utstyrt Taycan med TO gir (jada, i tillegg til revers, om noe skulle ønske å kverulere), noe som er ganske unikt. Ett gir brukes til akselerasjonen – det andre til å oppnå toppfarten. Smart – og effektivt, skal det vise seg.

Her blir Porsches elbil avslørt i buss-feltet!

Komfort i toppklasse

Under vanlig kjøring er Taycan svært så sivilisert. Du kan bestille den uten trekammers luftfjæring, men vi kan nesten ikke tenke oss at noen velger det. Det er en viktig del av opplevelsen i Taycan – og noe av forklaringen på hvordan den takler rolig kjøring og ujevne veier så godt.

Du kan fint dra på langtur i Taycan, uten å bekymre deg for komforten.

I tillegg ville vi krysset av for de støydempende vinduene. De er ekstremt effektive! I en elbil blir vind- og dekkstøy langt mer framtredende enn i en vanlig bil. Derfor er denne detaljen så viktig. Vi blir mektig imponert over hvor lavt støynivået er – også på motorveien.

Du skal være veldig forsiktig med å ikke bli fartsblind i denne bilen. Uten motorlyd som forteller litt om hvor mye man gir gass, er det VELDIG lett å bare gli uforvarende opp i hastigheter som UP vil reagere strengt på. Akkurat på det området er dette kanskje den mest ekstreme bilen vi har kjørt. Lappen lever farlig, om du ikke følger med.

Fronten er umiskjennelig Porsche - med firepunkts LED-lys. "Gardinene" som strekker seg ned på sidene kan åpnes og lukkes, avhengig av om bremsene trenger kjøling.
Fronten er umiskjennelig Porsche - med firepunkts LED-lys. "Gardinene" som strekker seg ned på sidene kan åpnes og lukkes, avhengig av om bremsene trenger kjøling.

Vanvittig pågang etter elektrisk Porsche

Det som gjelder!

Men la oss nå komme oss til det som virkelig skiller klinten fra hveten. Hvordan bilen takler aktiv kjøring. Uansett hvor god rekkevidde, hvor rask akselerasjon og hvor stilig design den måtte ha – det er på denne grenen Taycan virkelig vil bli målt.

Hvis du er en av skeptikerne, bør du lese videre. For denne bilen er intet mindre enn en åpenbaring!

Måten den klorer seg fast i svingene er til å få frysninger av. Gasspedalen er "lang", og gir deg ypperlig anledning til å justere akkurat hvor mye fart du vil ha. Og siden det ikke er noen girkasse, får du porsjonert kreftene helt sømløst.

Jada, det er annerledes enn å kjøre en 911. Jeg klarer ikke å bestemme meg for om Taycan er fullt så morsom som 911-en. Det er noe med sistnevnte og motoren bak som er magisk. Men bare det at jeg lurer, er det største komplimentet Taycan kan få.

Taycan byr på fantastiske kjøreegenskaper, størrelse og vekt tatt i betraktning.
Taycan byr på fantastiske kjøreegenskaper, størrelse og vekt tatt i betraktning.

Emil lot seg ikke lure, fikk et Porsche-scoop

Digre dekk

Det lave tyngdepunktet, bakhjulsstyringen og tidligere nevnte luftfjæring, gjør at den 2,3 tonn tunge bilen ligger paddeflatt gjennom svingene. Det må oppleves!

Ja, også kjører vi på skikkelige dekk. Her er det ikke noe hensyn til luftmotstand for å bedre rekkevidde. Hos Porsche er grep og kjøreegenskaper i høysetet. Sånn skal det være. Bakdekkene på Turbo S har 305 bredde!

Vi får en deilig firehjulssladd på den våte asfalten, gjennom en ordentlig lang og åpen venstresving. Bilen lot seg lett kontrollere og var med på notene med en gang, balansert og udramatisk. Taycan lar deg leke, om du vil det.

Men husk: Det er vanvittig med krefter, og selv om bilen ikke kjennes tung, veier den 2,3 tonn. Det, kombinert med null elektroniske støttehjul, kan være oppskriften på katastrofe, om du er litt uvøren.

Vil du gå mer i dybden på Taycan - klikk her

Ekstrem askelerasjon

Vi måtte naturligvis teste launch control, også. Det er enkelt og greit: Hold gass og bremse helt inne, samtidig. Så slipper du bremsen – og bilen skyter fart som en kule. Det gjør fysisk vondt!

Denne øvelsen kan du gjennomføre når som helst og så ofte du vil – forutsatt at det er minst 40 prosent kapasitet igjen på batteriet.

Bak de digre 21" felgene, skjuler det seg keramiske bremser (gule kalipre er som vanlig et tegn på det) – som biter noe helt voldsomt!
Bak de digre 21" felgene, skjuler det seg keramiske bremser (gule kalipre er som vanlig et tegn på det) – som biter noe helt voldsomt!

På 2,5 sekunder flytter du deg 28 meter. Det gjør noe med hele kroppen din!

Porsche har også lagt inn litt kunstig "motorlyd" inne i bilen, som du kan velge å ha på eller slå av. Den er ikke like høy som vanlig bensinmotor, og høres ikke ut som det, heller. Men gir likevel en indikasjon på hvor mye du tyner motoren. I utgangspunktet kommer den på når du setter bilen i Sport/Sport + – men du kan altså velge å slå den av.

Vi synes lyden kan være grei å ha når man kjører aktivt. Men den blir masete på vanlig kjøring. En morsom gimmick er at det høres ut som den girer ned og mellomgasser når du bremser ned foran en sving. Det likte vi!

Vi har også testet om bilen kan levere toppfarten – se video!

Stopper fort

Enda viktigere enn hvor fort du kommer opp i fart, er det naturligvis hvor fort du kan redusere den. Porsche overlater ingenting til tilfeldighetene, her heller.

Standardbremsene, Porsche Surface Coated Brake (PSCB), biter som bare juling. De har også Tungsten-legering, for å minske faren for rust – et kjent problem på mange elbiler.

Men vil du virkelig dra på, velger du de ventilerte keramiske bremsene – Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB). Porsche har dimensjonert disse for langt hardere kjøring enn du og jeg kan bidra med på vanlig vei. De er på 420 x 40 mm foran og 410 x 32 mm bak, og skal fungere optimalt også på bane – runde etter runde.

Vi testet "nødbremsing" med begge varianter. Med de keramiske bremsene måtte vi nesten plukke løs tennene fra frontruta, etterpå!

Denne parkerer selv Porsche Taycan på langstrekkene ...

I disse baksetene sitter du godt. Men takhøyden vil bli et problem for noen – og når forsetene står på sitt laveste, er det litt trangt til bena.
I disse baksetene sitter du godt. Men takhøyden vil bli et problem for noen – og når forsetene står på sitt laveste, er det litt trangt til bena.

Bra plass

En viktig komfort-faktor når man kjører langt, er selvsagt plassen. Foran sitter du som nevnt veldig lavt og med beina omtrent rett ut foran deg. Både sjåfør og passasjer har bra med plass her. Særlig om man ikke trenger å ta hensyn til de bak.

I baksetet er det fint plass til to. Men de med lange bein vil nok slite litt, hvis personen foran har setet helt ned. Da er det nemlig ikke plass under setet.

I baksetet er sittestillingen ellers litt mer oppreist, fordi man har laget en brønn i batteriene, til beina. Så da kommer man lenger ned enn de gjør foran.

Bagasjerommet foran er i utgangspunktet tiltenkt ladekablene.
Bagasjerommet foran er i utgangspunktet tiltenkt ladekablene.

Takhøyden er bra, med tanke på at dette er en lav firedørs coupe. Men skal du sitte skolerett, vil de med lang overkropp ta oppi.

Du kan få den med tre plasser i baksetet også. Sikkert praktisk når det virkelig kniper – men ikke veldig realistisk å belage seg på i den virkelige verden.

Bagasjerommet er for øvrig på 447 liter. Ikke all verden, men greit nok for en slik bil. Det er også et eget, mindre bagasjerom på 366 liter foran. Men dette er i utgangspunktet ment for ladekablene.

På spørsmål om hvorfor den ikke har tilhengerfeste, ser bare Porsche-representantene rart på oss. Akkurat som det skulle være noe tema på en Taycan. Glem det, med andre ord!

Bagasjerommet er ikke digert. Du har 447 liter til rådighet. Helt bakerst er det et ekstra rom under gulvet, som gir litt mer plass enn du ser på bildet.

Se opp, Tesla - det er en ny sjef i byen

Bagasjerommet er ikke digert. Du har 447 liter til rådighet. Helt bakerst er det et ekstra rom under gulvet, som gir litt mer plass enn du ser på bildet.
Bagasjerommet er ikke digert. Du har 447 liter til rådighet. Helt bakerst er det et ekstra rom under gulvet, som gir litt mer plass enn du ser på bildet.

Konklusjon:

Taycan er en helt spesiell bil. Den bringer absolutt noe nytt til elbilsegmentet: Porsche-DNA-et! Og det er helt klart en god ting!

Prisen er naturligvis høy. Det starter på 1,3 millioner for Turbo - og Turbo S koster deg 1,6 millioner kroner. Kanskje for høy, vil noen si. Tesla Model S Performance er tross alt omtrent like rask til 100 km/t, har bedre plass og betydelig bedre rekkevidde – og koster 300.000 kroner mindre.

Men så er det også en helt annen bil. Opplevd kvalitet er på et helt annet nivå i Taycan. Kjøreegenskapene er også mye bedre i bilen som produseres i Stuttgart.

Dessuten kommer Taycan om ikke så lenge med to utgaver som skal koste mindre. Vi tipper 4S, som legger seg under Turbo i hierarkiet, kan bli bestselgeren i Norge.

Én ting er i alle fall sikkert: Verden trenger en elbil som Taycan!

Test Porsche 911: Herlig! Vinteren er her – fram med sportsbilen!

Porsche Taycan Turbo S / Turbo

Motor: Elektrisk, en på foraksling og en på bakaksSling

Effekt: 625 hk – 761 hk med overboost / 1.050 Nm (Turbo: 680 hk m/overboost / 850 Nm)

0-100 km/t: 2,8 sek.

Batterikapasitet: 93,4 kWt

Rekkevidde: 388-412 km (Turbo: 381-450 km)

Forbruk: 2,69 kWh/mil (Turbo: 2,3 - 2,67 kWh/mil)

Toppfart: 261 km/t

Bagasjerom: 447 + 366 liter

Lengde x bredde x høyde: 496x197x138

Vekt: 2.295 kg

Pris: Fra 1,6 mill (Turbo: Fra 1,3 mill)

Porsche 911: Slik fikk vi en roadtrip vi aldri glemmer

Artikkelen ble først publisert av Broom.no.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden
11:45 Haaland etter drømmestarten: – Helt fantastisk11:39 Ropstad ber om ro rundt Granavolden-plattformen10:52 Varsler stor snøskredfare10:44 Johaug og Østberg sikret dobbelt norsk i Oberstdorf09:57 Distriktsfighten mellom Helleland og Vedum er i gang09:52 Solberg: Hatet er blitt mer intenst08:17 Nordmenn tror ikke Trump får fortsette - ekspert tror han blir felt av egne løgner07:38 Listhaug kaller det provokasjon mot Frp at Raja ble statsråd07:36 Kina innfører nasjonalt virus-tiltak blant reisende06:54 Minst 19 funnet døde etter jordskjelvet i Tyrkia06:01 Flere bekreftet døde av lungevirus – smitte oppdaget i nye land06:00 Dette skjer i dag05:30 Dette skjedde i natt04:44 Demokratene advarte igjen mot Trumps maktmisbruk03:48 Ingen pågrepet etter voldshendelse i Asker03:36 Coronavirus bekreftet i Australia02:43 Brasils urfolk saksøker president Bolsonaro02:42 Forsker tror skabben lever lenger enn man tidligere har trodd02:27 Giuliani-kontakt hevder å ha opptak hvor Trump beordrer ambassadør oppsagt01:28 Byrådet i Bergen vil ikke gå av før i mars00:43 Mann dømt for grov vold mot sin kone23:24 Kina-viruset påvist i Frankrike – første tilfeller i Europa22:48 Økokrim stoppet kun seks mistenkelige transaksjoner i fjor22:31 Erling Braut Haaland scoret to mål i hjemmedebuten for Borussia Dortmund22:23 VG: Nøkkel skal være borte i Lørenskog-saken22:20 Bergerud fikk skrue i hånden i dramatisk EM-semifinale22:05 Nesten 4,1 millioner cruisepassasjerer i Norge i fjor21:44 Når graviditeten går galt: – Par møtes på en teknisk og kald måte21:25 Drosjesjåfør slått med balltre21:21 Verdensmester Tänak krasjet stygt i Rally Monte-Carlo21:02 DN: Hareide måtte godta lojalitetskrav fra Ropstad20:47 Trumps popularitet øker20:39 Byrådet i Bergen vil ikke gå av før i mars20:35 Kina-viruset påvist i Frankrike - første tilfeller i Europa20:13 Norge tapte etter vanvittig thriller19:39 Kraftig jordskjelv i Tyrkia19:13 Pentagon: 34 soldater fikk hjerneskade i iransk angrep19:11 Røe Isaksen med syke-garanti første dag på jobb18:50 Kineserne som var innom Norge på vei til Finland, har ikke coronaviruset18:34 Oslomann tiltalt for å ha mishandlet sin ufødte sønn18:12 «Dytte og rette»-Raja nesten helt lik Trump18:09 Eckhoffs trøst på mørk norsk dag: Slo Wierer17:58 – Nå starter veien tilbake til livet17:42 Flyplass må holde stengt lørdag på grunn av sykdom17:24 Nytt tilfelle av Kina-virus bekreftet i USA17:15 Nav-ansatte: Mener Erna Solberg burde ventet med å skifte ut Anniken Hauglie17:12 Listhaug til etterfølgeren: Frp kommer til å følge nøye med17:00 Virus-mistenkte kinesere kom til Finland via Oslo og Kirkenes16:46 Uvær fører til kolonnekjøring ved flere fjelloverganger16:29 Hareide varsler tydelig retning for samferdselspolitikken: Klima er viktigst16:22 Russland inviterer Nato til kappestrid16:14 Rotevatn forsvarer valg av statssekretær16:07 Norsk vitneforklaring i tysk nazirettssak15:56 Imponerende seier til Herrmann i Pokljuka15:56 Spansk politi befridde hundrevis av hunder15:55 Siv Jensen: – Å gjøre regjeringen litt rødere ser jeg ikke på som en forbedring15:28 Støre overrasket over Hareide15:06 London-politiet vil bruke ansiktsgjenkjenning14:40 Tårevåt nøkkeloverrekkelse i Kulturdepartementet14:35 Svein Ludvigsen trekker anken – innrømmer ikke skyld14:20 Mann skjøt og drepte seks familiemedlemmer i tysk småby14:07 Hauglie: – Du får ansvaret for et departement som griper inn i folks liv13:34 Motorsyklist døde etter ulykke i Dakar-rallyet13:34 OL-kvalifiseringen i håndball til Discovery13:18 Stor demonstrasjon mot USA i Irak13:17 Japansk postmann unnlot å levere tusenvis av sendinger12:53 Jansruds første super-G-seier i Kitzbühel12:42 Tallet på døde etter uvær i Spania stiger12:36 Åtte pågrepet i Økokrim-aksjon i Bergen12:27 Store forventninger til Raja som kulturminister12:08 Sterk utforseier for Shiffrin i Bulgaria12:07 Ytterligere en mann siktet for Prinsdal-drapet11:59 Bondevik storfornøyd med Hareides comeback11:58 Fransk pensjonsreform legges fram – protester i Paris11:52 Her er Erna Solbergs nye regjering11:47 Solskjær: – Jeg endrer ikke kurs11:46 Erdogan advarer mot kaos i Libya11:11 Reiserestriksjoner i Kina påvirker minst 41 millioner mennesker11:09 Oslopakke 3 utsettes10:47 Nav-ofre mener Hauglie tar den feige veien ut10:32 20-åring dømt for vold mot 16-åring som senere døde10:22 Professor: Svært liten sannsynlighet for mange alvorlig syke i Norge10:02 Norskeid skip reddet over 90 mennesker i Middelhavet09:52 Ericsson økte omsetningen i 201909:51 Godtebutikk på nett legger ned09:50 Lars Petter Bartnes går av som leder i Norges Bondelag09:12 Nå får forskere enklere tilgang til nordmenns helsedata09:12 800 migranter pågrepet av mexicanske sikkerhetsstyrker09:11 EU-topper signerte skilsmissepapirene – brexit i rute08:38 Mild vinter kan gi mer flått08:34 Den nye Solberg-regjeringen er klar08:06 Kinesere i Finland som reiste via Norge kan ha coronaviruset07:48 Støre krever svar fra Solberg om regjeringsgrunnlaget07:26 – Solskjær må ha forsterkninger07:09 Norsk forsker med 40 EU-lovendringer: – Uvanlig konkrete forslag07:00 SV vil ha omkamp om Johan Castberg06:51 Nybø vil håndplukke utenlandske studenter til Norge06:45 Norsk folkehjelp: 99 banker tjener på okkupasjon av Palestina06:24 Kina bekrefter flere virusdødsfall06:15 UDI innvilget mer enn 13.000 norske statsborgerskap i fjor
Siste nytt
11:45SportHaaland etter drømmestarten: – Helt fantastisk11:39PolitikkRopstad ber om ro rundt Granavolden-plattformen10:52NorgeVarsler stor snøskredfare10:44SportJohaug og Østberg sikret dobbelt norsk i Oberstdorf09:57PolitikkDistriktsfighten mellom Helleland og Vedum er i gang09:52NorgeSolberg: Hatet er blitt mer intenst08:17VerdenNordmenn tror ikke Trump får fortsette - ekspert tror han blir felt av egne løgner07:38NorgeListhaug kaller det provokasjon mot Frp at Raja ble statsråd07:36VerdenKina innfører nasjonalt virus-tiltak blant reisende06:54VerdenMinst 19 funnet døde etter jordskjelvet i Tyrkia06:01VerdenFlere bekreftet døde av lungevirus – smitte oppdaget i nye land06:00NorgeDette skjer i dag05:30NorgeDette skjedde i natt04:44VerdenDemokratene advarte igjen mot Trumps maktmisbruk03:48NorgeIngen pågrepet etter voldshendelse i Asker03:36VerdenCoronavirus bekreftet i Australia02:43VerdenBrasils urfolk saksøker president Bolsonaro02:42Helse og livsstilForsker tror skabben lever lenger enn man tidligere har trodd02:27VerdenGiuliani-kontakt hevder å ha opptak hvor Trump beordrer ambassadør oppsagt01:28NorgeByrådet i Bergen vil ikke gå av før i mars00:43NorgeMann dømt for grov vold mot sin kone23:24VerdenKina-viruset påvist i Frankrike – første tilfeller i Europa22:48NorgeØkokrim stoppet kun seks mistenkelige transaksjoner i fjor22:31SportErling Braut Haaland scoret to mål i hjemmedebuten for Borussia Dortmund22:23NorgeVG: Nøkkel skal være borte i Lørenskog-saken22:20NorgeBergerud fikk skrue i hånden i dramatisk EM-semifinale22:05NorgeNesten 4,1 millioner cruisepassasjerer i Norge i fjor21:44PolitikkNår graviditeten går galt: – Par møtes på en teknisk og kald måte21:25NorgeDrosjesjåfør slått med balltre21:21SportVerdensmester Tänak krasjet stygt i Rally Monte-Carlo21:02PolitikkDN: Hareide måtte godta lojalitetskrav fra Ropstad20:47PolitikkTrumps popularitet øker20:39PolitikkByrådet i Bergen vil ikke gå av før i mars20:35VerdenKina-viruset påvist i Frankrike - første tilfeller i Europa20:13SportNorge tapte etter vanvittig thriller19:39NorgeKraftig jordskjelv i Tyrkia19:13VerdenPentagon: 34 soldater fikk hjerneskade i iransk angrep19:11PolitikkRøe Isaksen med syke-garanti første dag på jobb18:50NorgeKineserne som var innom Norge på vei til Finland, har ikke coronaviruset18:34NorgeOslomann tiltalt for å ha mishandlet sin ufødte sønn18:12Norge«Dytte og rette»-Raja nesten helt lik Trump18:09SportEckhoffs trøst på mørk norsk dag: Slo Wierer17:58Norge– Nå starter veien tilbake til livet17:42NorgeFlyplass må holde stengt lørdag på grunn av sykdom17:24VerdenNytt tilfelle av Kina-virus bekreftet i USA17:15PengerNav-ansatte: Mener Erna Solberg burde ventet med å skifte ut Anniken Hauglie17:12PolitikkListhaug til etterfølgeren: Frp kommer til å følge nøye med17:00NorgeVirus-mistenkte kinesere kom til Finland via Oslo og Kirkenes16:46NorgeUvær fører til kolonnekjøring ved flere fjelloverganger16:29PolitikkHareide varsler tydelig retning for samferdselspolitikken: Klima er viktigst16:22VerdenRussland inviterer Nato til kappestrid16:14PolitikkRotevatn forsvarer valg av statssekretær16:07NorgeNorsk vitneforklaring i tysk nazirettssak15:56SportImponerende seier til Herrmann i Pokljuka15:56VerdenSpansk politi befridde hundrevis av hunder15:55PolitikkSiv Jensen: – Å gjøre regjeringen litt rødere ser jeg ikke på som en forbedring15:28PolitikkStøre overrasket over Hareide15:06VerdenLondon-politiet vil bruke ansiktsgjenkjenning14:40PolitikkTårevåt nøkkeloverrekkelse i Kulturdepartementet14:35NorgeSvein Ludvigsen trekker anken – innrømmer ikke skyld14:20VerdenMann skjøt og drepte seks familiemedlemmer i tysk småby14:07PolitikkHauglie: – Du får ansvaret for et departement som griper inn i folks liv13:34SportMotorsyklist døde etter ulykke i Dakar-rallyet13:34SportOL-kvalifiseringen i håndball til Discovery13:18VerdenStor demonstrasjon mot USA i Irak13:17VerdenJapansk postmann unnlot å levere tusenvis av sendinger12:53SportJansruds første super-G-seier i Kitzbühel12:42VerdenTallet på døde etter uvær i Spania stiger12:36NorgeÅtte pågrepet i Økokrim-aksjon i Bergen12:27PolitikkStore forventninger til Raja som kulturminister12:08SportSterk utforseier for Shiffrin i Bulgaria12:07NorgeYtterligere en mann siktet for Prinsdal-drapet11:59PolitikkBondevik storfornøyd med Hareides comeback11:58VerdenFransk pensjonsreform legges fram – protester i Paris11:52PolitikkHer er Erna Solbergs nye regjering11:47SportSolskjær: – Jeg endrer ikke kurs11:46VerdenErdogan advarer mot kaos i Libya11:11ReiseReiserestriksjoner i Kina påvirker minst 41 millioner mennesker11:09MotorOslopakke 3 utsettes10:47NorgeNav-ofre mener Hauglie tar den feige veien ut10:32Norge20-åring dømt for vold mot 16-åring som senere døde10:22Helse og livsstilProfessor: Svært liten sannsynlighet for mange alvorlig syke i Norge10:02VerdenNorskeid skip reddet over 90 mennesker i Middelhavet09:52PengerEricsson økte omsetningen i 201909:51PengerGodtebutikk på nett legger ned09:50NorgeLars Petter Bartnes går av som leder i Norges Bondelag09:12Helse og livsstilNå får forskere enklere tilgang til nordmenns helsedata09:12Verden800 migranter pågrepet av mexicanske sikkerhetsstyrker09:11PolitikkEU-topper signerte skilsmissepapirene – brexit i rute08:38Helse og livsstilMild vinter kan gi mer flått08:34PolitikkDen nye Solberg-regjeringen er klar08:06NorgeKinesere i Finland som reiste via Norge kan ha coronaviruset07:48PolitikkStøre krever svar fra Solberg om regjeringsgrunnlaget07:26Sport– Solskjær må ha forsterkninger07:09VerdenNorsk forsker med 40 EU-lovendringer: – Uvanlig konkrete forslag07:00NorgeSV vil ha omkamp om Johan Castberg06:51NorgeNybø vil håndplukke utenlandske studenter til Norge06:45PengerNorsk folkehjelp: 99 banker tjener på okkupasjon av Palestina06:24Helse og livsstilKina bekrefter flere virusdødsfall06:15NorgeUDI innvilget mer enn 13.000 norske statsborgerskap i fjor
Populært