Test av Porsche Taycan Turbo S / Turbo: Elbilen som kan snu selv de største skeptikerne

Se video: Her testes Porsche Taycan på ulike typer føre.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette er et mesterstykke! Les testen av Porsche Taycan Turbo S / Turbo.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

LUXEMBOURG (BROOM TV 2): Porsche har alltid vært synonymt med kjøreglede. Et merke som ga bilverden et av dets største ikoner gjennom tidene: Sportsbilen 911.

Boxermotor, raspende eksosanlegg og manuell girkasse, er noe av det merket er tuftet på. Det er dette som har gitt utallige mesterskap i motorsport, som gir noen av de mest fintunede kjøretøyene på planeten og som har gitt Porsche et rykte som tåler at man også lager familiebiler (Panamera), SUVer (Cayenne og Macan) – og til og med at det brukes dieselmotor.

Men vil fansen tåle at man går så langt bort fra opprinnelsen som overhodet mulig? Tåler Porsche-folket at boxermotoren, lyden og clutching skal tilhøre fortiden?

Før jeg drar til Luxembourg for å få mine første minutter bak rattet i den nye og elektriske Taycan, er jeg ikke så sikker på det. Det er MYE som står og faller på denne bilen. Og kanskje viktigst av alt: Porsche sitt rykte.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

De vet, akkurat som de fleste kundene har innfunnet seg med, at elektrifiseringen bare vil få en større og større plass i sortimentet til Porsche, også. Da kan man ikke bomme på første forsøk.

Porsche Cayenne Nå begynner luksus-SUV-en å bli billig

Porsche er på Europa-turné med Taycan – og de startet faktisk i Norge!
Porsche er på Europa-turné med Taycan – og de startet faktisk i Norge!

Fire land på to dager

En rask tur i propellfly av typen Dash 8 (som jeg for øvrig ble veldig godt kjent med da jeg bodde i Sogndal og fartet rundt med Widerøe), lander vi i Luxembourg. Et storhertugdømme som ligger inneklemt mellom Tyskland, Frankrike og Belgia – og som har omtrent 600.000 innbyggere.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi tipper dessuten en del investorer, ala gutta i NRK-serien Exit, har noe penger på bok her nede.

Det florerer av gamle slott og festninger – som på mange måter minner meg om de lange tradisjonene til Porsche. Det er også en del Porsche-entusiaster som har barrikadert seg bak en mental festning, i møte med elektrifiseringen av favorittmerket sitt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Joda, heftig sportsbil kan funke året rundt

6.440 kilometer

Hver gang vi krysser landegrenser, kommer informasjon om fartsgrenser opp. Smart!
Hver gang vi krysser landegrenser, kommer informasjon om fartsgrenser opp. Smart!

På hotellet får vi en rask påminnelse om ruten. Lanseringen av Taycan er rett og slett en diger roadtrip gjennom Europa. Turen startet sågar i Norge – og skal ende opp "hjemme" i Stuttgart.

Innen man kommer dit, har kolonnen med Taycaner rullet solide 6.440 kilometer med journalister fra hele verden bak rattet.

Vi kommer inn omtrent midt i ruten – og skal kjøre fra Luxembourg til Dorbirn. Den turen vil ta oss gjennom intet mindre enn fire land!

Dette kan være dårlig nytt for Tesla

SE VIDEO: Porsches elbil imponerer på Nürburgring:

– Hei, Tesla

Vi får selvsagt litt opplysninger om bilene vi skal kjøre. Det er to varianter: Taycan Turbo og Taycan Turbo S. Navnet har altså ingenting med teknikken i bilen å gjøre. Du får som kjent ikke turbo på en elbil. Men Porsche har valgt å se til tradisjonene, og navningen man kjenner fra andre modeller blir altså med videre.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Som vanlig er altså Turbo S topputgaven. Og for en en topputgave! Ingen trenger i alle fall å bekymre seg for at Porsche har holdt igjen på effekten. Her er det 625 hk – som øker til 761 hk / 1050 Nm med overboost i Turbo S. Det er nesten så man skulle tro det var danskebåten vi snakket om!

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fra podiet kommer også et lite stikk til Tesla.

– Turbo S klarer 0-100 km/t på 2,8 sekunder. Ja, det er fra stillestående start. Ikke alle bruker det som utgangspunkt, kommer det med et skjevt smil.

Bakgrunnen for kommentaren er at Tesla ofte har brukt rullende start når de måler akselerasjonen.

Taycan Turbo har også 625 hk – her stopper effekten på 680 hk med overboost-funksjonen. Det holder til 3,2 sekunder fra 0-100 km/t.

Turbo S har 761 hk med overboost-funksjonen. Det gjør at den klarer 0-200 km/t på 9,8 sekunder.
Turbo S har 761 hk med overboost-funksjonen. Det gjør at den klarer 0-200 km/t på 9,8 sekunder.

Her er prisene på Porsches lynraske elbil

Hemmelig lanseringstur

Så er det endelig tid for å møte bilene. De står på rekke og rad bortover parkeringsplassen. Jeg merker at jeg er nervøs – men av en litt annen grunn enn jeg hadde ventet. Jeg er nemlig nervøs på vegne av Porsche!

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvis denne bilen bommer, kommer nedturen til å bli enorm. Du bare én sjanse til å gjøre et godt førsteinntrykk.

Designet har vi jo allerede sett, i forbindelse med avdukingen i Frankfurt. Interiøret har vi også fått sett nøye på. Det skjedde i sommer, da vi var på en strengt hemmelig tur med Porsche til Belgia. Der fikk vi se og lære masse om Taycan, ja til og med sitte på – men ikke fikk lov å ta bilder eller video. Og det var streng sperrefrist på hva vi kunne fortelle, etterpå.

Takket være alt dette, føler jeg nesten at jeg kjenner bilen, allerede. Men det er jo først nå jeg skal få kjøre den. Det er nå de viktige svarene vil komme ...

Vær så god, ta plass! Porsche Taycan er et innbydende sted å være.
Vær så god, ta plass! Porsche Taycan er et innbydende sted å være.

Her kan du lese om inntrykkene fra vårt førte møte med Taycan

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dårlig sikt

I Taycan får du straks følelsen av å sitte i en sportsbil, når du sklir ned i førersetet. Selv om plattformen er den sammen som i Panamera, er sittestillingen omtrent like lav som i 911. Like interessant er det at tyngdepunktet faktisk er lavere, enn i sportsbilikonet. Det lover godt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Siden midtkonsollen er høy, kler du liksom på deg bilen. I bakspeilet ser vi bakruta. Men du kan bare glemme å se ut, av den bakruta. For den er s-m-a-l. Du kommer til å trenge alle kameraene du kan få, for å lukeparkere!

Som man forventer, er startknappen på venstre side av rattet. Og som på superbilen 918 – er girspaken oppe på dashbordet, på høyre side av rattet.

Foran meg står den buede skjermen som utgjør instrumentpanelet. Lekker og veldig oversiktlig å lese. Porsche har ikke gått i fella, som mange andre gjør, med å lesse ned med massevis av lys og glitter. Dette er ujålete, funksjonelt og oversiktlig. Bra!

Da er det bare å vippe girspaken i D, og komme oss ut på veien!

Her kan du lese hvordan det gikk da vi testet rekkevidden på Taycan

Den buede, digitale instrument-"planken" har veldig god lesbarhet – og visningsmodus kan settes opp etter eget ønske.
Den buede, digitale instrument-"planken" har veldig god lesbarhet – og visningsmodus kan settes opp etter eget ønske.

Vi har fortalt alt om interiøret på Porsche Taycan – les om det her!

Artikkelen fortsetter under annonsen

Antiklimaks

OK, vi innrømmer at det er antiklimaks å trykke på startknappen i en Porsche og ikke vekke til live en forbrenningsmotor. Det er ikke til å komme fra at lydbildet er en del av opplevelsen, når man kjører sportsbil. Å ikke ha den der, er litt som å være på en Pink Floyd-konsert, der man ikke har noe lysshow. Musikken er fortsatt knallbra, men du vil savne noe, likevel.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Del

Personlig vil jeg også alltid foretrekke å kunne gire selv, i en sportsbil. Aller helst manuelt.

Men Porsche har i alle fall utstyrt Taycan med TO gir (jada, i tillegg til revers, om noe skulle ønske å kverulere), noe som er ganske unikt. Ett gir brukes til akselerasjonen – det andre til å oppnå toppfarten. Smart – og effektivt, skal det vise seg.

Her blir Porsches elbil avslørt i buss-feltet!

Komfort i toppklasse

Under vanlig kjøring er Taycan svært så sivilisert. Du kan bestille den uten trekammers luftfjæring, men vi kan nesten ikke tenke oss at noen velger det. Det er en viktig del av opplevelsen i Taycan – og noe av forklaringen på hvordan den takler rolig kjøring og ujevne veier så godt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Du kan fint dra på langtur i Taycan, uten å bekymre deg for komforten.

I tillegg ville vi krysset av for de støydempende vinduene. De er ekstremt effektive! I en elbil blir vind- og dekkstøy langt mer framtredende enn i en vanlig bil. Derfor er denne detaljen så viktig. Vi blir mektig imponert over hvor lavt støynivået er – også på motorveien.

Du skal være veldig forsiktig med å ikke bli fartsblind i denne bilen. Uten motorlyd som forteller litt om hvor mye man gir gass, er det VELDIG lett å bare gli uforvarende opp i hastigheter som UP vil reagere strengt på. Akkurat på det området er dette kanskje den mest ekstreme bilen vi har kjørt. Lappen lever farlig, om du ikke følger med.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Fronten er umiskjennelig Porsche - med firepunkts LED-lys. "Gardinene" som strekker seg ned på sidene kan åpnes og lukkes, avhengig av om bremsene trenger kjøling.
Fronten er umiskjennelig Porsche - med firepunkts LED-lys. "Gardinene" som strekker seg ned på sidene kan åpnes og lukkes, avhengig av om bremsene trenger kjøling.

Vanvittig pågang etter elektrisk Porsche

Det som gjelder!

Men la oss nå komme oss til det som virkelig skiller klinten fra hveten. Hvordan bilen takler aktiv kjøring. Uansett hvor god rekkevidde, hvor rask akselerasjon og hvor stilig design den måtte ha – det er på denne grenen Taycan virkelig vil bli målt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvis du er en av skeptikerne, bør du lese videre. For denne bilen er intet mindre enn en åpenbaring!

Måten den klorer seg fast i svingene er til å få frysninger av. Gasspedalen er "lang", og gir deg ypperlig anledning til å justere akkurat hvor mye fart du vil ha. Og siden det ikke er noen girkasse, får du porsjonert kreftene helt sømløst.

Jada, det er annerledes enn å kjøre en 911. Jeg klarer ikke å bestemme meg for om Taycan er fullt så morsom som 911-en. Det er noe med sistnevnte og motoren bak som er magisk. Men bare det at jeg lurer, er det største komplimentet Taycan kan få.

Taycan byr på fantastiske kjøreegenskaper, størrelse og vekt tatt i betraktning.
Taycan byr på fantastiske kjøreegenskaper, størrelse og vekt tatt i betraktning.

Emil lot seg ikke lure, fikk et Porsche-scoop

Digre dekk

Det lave tyngdepunktet, bakhjulsstyringen og tidligere nevnte luftfjæring, gjør at den 2,3 tonn tunge bilen ligger paddeflatt gjennom svingene. Det må oppleves!

Ja, også kjører vi på skikkelige dekk. Her er det ikke noe hensyn til luftmotstand for å bedre rekkevidde. Hos Porsche er grep og kjøreegenskaper i høysetet. Sånn skal det være. Bakdekkene på Turbo S har 305 bredde!

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi får en deilig firehjulssladd på den våte asfalten, gjennom en ordentlig lang og åpen venstresving. Bilen lot seg lett kontrollere og var med på notene med en gang, balansert og udramatisk. Taycan lar deg leke, om du vil det.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men husk: Det er vanvittig med krefter, og selv om bilen ikke kjennes tung, veier den 2,3 tonn. Det, kombinert med null elektroniske støttehjul, kan være oppskriften på katastrofe, om du er litt uvøren.

Vil du gå mer i dybden på Taycan - klikk her

Ekstrem askelerasjon

Vi måtte naturligvis teste launch control, også. Det er enkelt og greit: Hold gass og bremse helt inne, samtidig. Så slipper du bremsen – og bilen skyter fart som en kule. Det gjør fysisk vondt!

Denne øvelsen kan du gjennomføre når som helst og så ofte du vil – forutsatt at det er minst 40 prosent kapasitet igjen på batteriet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Bak de digre 21" felgene, skjuler det seg keramiske bremser (gule kalipre er som vanlig et tegn på det) – som biter noe helt voldsomt!
Bak de digre 21" felgene, skjuler det seg keramiske bremser (gule kalipre er som vanlig et tegn på det) – som biter noe helt voldsomt!

På 2,5 sekunder flytter du deg 28 meter. Det gjør noe med hele kroppen din!

Porsche har også lagt inn litt kunstig "motorlyd" inne i bilen, som du kan velge å ha på eller slå av. Den er ikke like høy som vanlig bensinmotor, og høres ikke ut som det, heller. Men gir likevel en indikasjon på hvor mye du tyner motoren. I utgangspunktet kommer den på når du setter bilen i Sport/Sport + – men du kan altså velge å slå den av.

Vi synes lyden kan være grei å ha når man kjører aktivt. Men den blir masete på vanlig kjøring. En morsom gimmick er at det høres ut som den girer ned og mellomgasser når du bremser ned foran en sving. Det likte vi!

Vi har også testet om bilen kan levere toppfarten – se video!

Stopper fort

Enda viktigere enn hvor fort du kommer opp i fart, er det naturligvis hvor fort du kan redusere den. Porsche overlater ingenting til tilfeldighetene, her heller.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Standardbremsene, Porsche Surface Coated Brake (PSCB), biter som bare juling. De har også Tungsten-legering, for å minske faren for rust – et kjent problem på mange elbiler.

Men vil du virkelig dra på, velger du de ventilerte keramiske bremsene – Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB). Porsche har dimensjonert disse for langt hardere kjøring enn du og jeg kan bidra med på vanlig vei. De er på 420 x 40 mm foran og 410 x 32 mm bak, og skal fungere optimalt også på bane – runde etter runde.

Vi testet "nødbremsing" med begge varianter. Med de keramiske bremsene måtte vi nesten plukke løs tennene fra frontruta, etterpå!

Denne parkerer selv Porsche Taycan på langstrekkene ...

I disse baksetene sitter du godt. Men takhøyden vil bli et problem for noen – og når forsetene står på sitt laveste, er det litt trangt til bena.
I disse baksetene sitter du godt. Men takhøyden vil bli et problem for noen – og når forsetene står på sitt laveste, er det litt trangt til bena.

Bra plass

En viktig komfort-faktor når man kjører langt, er selvsagt plassen. Foran sitter du som nevnt veldig lavt og med beina omtrent rett ut foran deg. Både sjåfør og passasjer har bra med plass her. Særlig om man ikke trenger å ta hensyn til de bak.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I baksetet er det fint plass til to. Men de med lange bein vil nok slite litt, hvis personen foran har setet helt ned. Da er det nemlig ikke plass under setet.

I baksetet er sittestillingen ellers litt mer oppreist, fordi man har laget en brønn i batteriene, til beina. Så da kommer man lenger ned enn de gjør foran.

Bagasjerommet foran er i utgangspunktet tiltenkt ladekablene.
Bagasjerommet foran er i utgangspunktet tiltenkt ladekablene.

Takhøyden er bra, med tanke på at dette er en lav firedørs coupe. Men skal du sitte skolerett, vil de med lang overkropp ta oppi.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Du kan få den med tre plasser i baksetet også. Sikkert praktisk når det virkelig kniper – men ikke veldig realistisk å belage seg på i den virkelige verden.

Bagasjerommet er for øvrig på 447 liter. Ikke all verden, men greit nok for en slik bil. Det er også et eget, mindre bagasjerom på 366 liter foran. Men dette er i utgangspunktet ment for ladekablene.

På spørsmål om hvorfor den ikke har tilhengerfeste, ser bare Porsche-representantene rart på oss. Akkurat som det skulle være noe tema på en Taycan. Glem det, med andre ord!

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bagasjerommet er ikke digert. Du har 447 liter til rådighet. Helt bakerst er det et ekstra rom under gulvet, som gir litt mer plass enn du ser på bildet.

Se opp, Tesla - det er en ny sjef i byen

Bagasjerommet er ikke digert. Du har 447 liter til rådighet. Helt bakerst er det et ekstra rom under gulvet, som gir litt mer plass enn du ser på bildet.
Bagasjerommet er ikke digert. Du har 447 liter til rådighet. Helt bakerst er det et ekstra rom under gulvet, som gir litt mer plass enn du ser på bildet.

Konklusjon:

Taycan er en helt spesiell bil. Den bringer absolutt noe nytt til elbilsegmentet: Porsche-DNA-et! Og det er helt klart en god ting!

Prisen er naturligvis høy. Det starter på 1,3 millioner for Turbo - og Turbo S koster deg 1,6 millioner kroner. Kanskje for høy, vil noen si. Tesla Model S Performance er tross alt omtrent like rask til 100 km/t, har bedre plass og betydelig bedre rekkevidde – og koster 300.000 kroner mindre.

Men så er det også en helt annen bil. Opplevd kvalitet er på et helt annet nivå i Taycan. Kjøreegenskapene er også mye bedre i bilen som produseres i Stuttgart.

Dessuten kommer Taycan om ikke så lenge med to utgaver som skal koste mindre. Vi tipper 4S, som legger seg under Turbo i hierarkiet, kan bli bestselgeren i Norge.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Én ting er i alle fall sikkert: Verden trenger en elbil som Taycan!

Test Porsche 911: Herlig! Vinteren er her – fram med sportsbilen!

Porsche Taycan Turbo S / Turbo

Motor: Elektrisk, en på foraksling og en på bakaksSling

Effekt: 625 hk – 761 hk med overboost / 1.050 Nm (Turbo: 680 hk m/overboost / 850 Nm)

0-100 km/t: 2,8 sek.

Batterikapasitet: 93,4 kWt

Rekkevidde: 388-412 km (Turbo: 381-450 km)

Forbruk: 2,69 kWh/mil (Turbo: 2,3 - 2,67 kWh/mil)

Toppfart: 261 km/t

Bagasjerom: 447 + 366 liter

Lengde x bredde x høyde: 496x197x138

Vekt: 2.295 kg

Pris: Fra 1,6 mill (Turbo: Fra 1,3 mill)

Porsche 911: Slik fikk vi en roadtrip vi aldri glemmer

Artikkelen ble først publisert av Broom.no.