Nå er en norsk forhandler størst i Europa

Elektriske I-Pace har tatt det norske markedet med storm og sørger for at Jaguar-salget her hjemme nærmest har eksplodert
Artikkelen fortsetter under annonsen

Her har veksten vært enorm.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Elbilen I-Pace har snudd opp-ned på hele situasjonen for Jaguar i Norge. Fra å ligge helt i bunnen av registreringsstatistikkene, har de gjort et solid byks oppover.

Vi skal ikke lenger tilbake enn til 2017 før antall solgte Jaguarer her hjemme var 299.

I fjor ble det en formidabel økning, til 1.360 eksemplarer. Og i år fortsetter oppturen.

Ved utgangen av september hadde Jaguar levert ut 2.813 biler. Dermed blir 2019 et helt unikt år i Jaguar-historien her hjemme.

Solgt Jaguar i 40 år

Dette merkes også godt på forhandlernivå. Jaguar opplyser nå at ingen andre europeiske forhandlere har solgt flere eksemplarer av I-Pace enn AS Insignia i Oslo.

Faktisk har Insignia levert ut flere Jaguar I-Pace enn mange europeiske land til sammen.

Insignia har solgt Jaguar i 40 år og historien går enda lenger tilbake – faktisk helt tilbake til 1974. Da startet de som autorisert Jaguar-verksted.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Siden har det skjedd mye i bilverdenen, og spesielt de siste 18 månedene har vært en elbilrevolusjon for forhanderen som selger nesten hver tredje I-Pace i Norge.

Les også: Denne er fra samme konsern og har blitt ladbar

(Saken fortsetter under)

Entusiastene hos AS Insignia leverer imponerende resultater og selger mer I-Pace enn noen annen Jaguar-forhandler i Europa i år.
Entusiastene hos AS Insignia leverer imponerende resultater og selger mer I-Pace enn noen annen Jaguar-forhandler i Europa i år.

15 biler om dagen

Allerede i midten av september kunne de overrekke nøklene til I-Pace nummer 1.000. Kjøperen var Raymond Østlund som hentet bilen hos forhandleren i Konows gate.

I perioder har Insignia vært oppe i 15 biler om dagen. Det byr naturligvis på utfordringer. To nye selgere er ansatt, i tillegg til en logistikkansvarlig, fire produktspesialister som har håndtert prøvekjøringer og utleveringer og flere nye mekanikere.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Marius Hayler er ny landssjef hos Jaguar Land Rover-importøren i Norge. Han understreker at kundeopplevelse blir stadig viktigere.

Les også: SUV-favoritter kommer som elbiler

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken fortsetter under)

Raymond Østlund (til venstre) kjøpte I-Pace nummer 1.000 hos Insignia i Oslo.
Raymond Østlund (til venstre) kjøpte I-Pace nummer 1.000 hos Insignia i Oslo.

Den første som utfordret Tesla

– Allerede til neste år vil nesten alle bilmerker ha elbiler, og konkurransen vil bli mye større. Det som kommer til å definere suksess eller fiasko, er evnen til å fokusere enda mer på kundeopplevelsen. Og med over 1000 leverte I-Pace hittil, har Insignia vist at de både har kapasiteten og ekspertisen til å sikre nettopp det, sier Hayler, i en pressemelding.

Da I-Pace kom på markedet i fjor, var dette den første bilen som for alvor utfordret Model S og Model X fra Tesla. Senere har flere konkurrenter kommet etter. Både Audi (e-tron) og Mercedes (EQC) har lansert elektriske SUV-er, en rekke andre merker har biler på vei.

Den store bølgen av nye elbiler kommer fra neste år av. Det vil gi elbilkundene langt mer å velge mellom enn i dag.

Les også: Sjekk hva du må betale for millionbilen nå

Fra svært lave nivåer, har Jaguar-salget her hjemme tatt helt av. Årsaken er elektrisk og heter I-Pace.
Fra svært lave nivåer, har Jaguar-salget her hjemme tatt helt av. Årsaken er elektrisk og heter I-Pace.

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no