Høyre vil snakke om veiprising, Frp om elbil-moms

<p>Elbilene har allerede begynt å betale for passeringer i bomringen i Oslo. Spørsmålet er om de fortsatt skal ha momsfritak. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix</p>
Elbilene har allerede begynt å betale for passeringer i bomringen i Oslo. Spørsmålet er om de fortsatt skal ha momsfritak. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix Foto: Ole Berg-rusten / NTB scanpix

Frp vil innføre moms på elbiler, det vil ikke Høyre. Høyre vil innføre veiprising, det vil ikke Frp. 

– Fra 2021 bør moms på elbiler være inne i statsbudsjettet, sa Fremskrittspartiets finanspolitiske talsperson Sivert Bjørnstad til ABC Nyheter i begynnelsen av mai. Han argumenterte med at klimaforliket fra 2012 var mer enn oppnådd.

Da gikk et samlet Storting, med unntak av Frp, for at avgiftsfordelene skulle vare til 2017, eller 50.000 elbiler var solgt. Ved inngangen til 2019 fantes det – ifølge SSB – 195.351 elbiler i Norge. I juni var tallet steget til 231.296, ifølge tall fra Norsk elbilforening.

Men å innføre moms på nybilsalget av elbiler sitter langt inne hos Høyre.

– Det kommer ikke til å skje, slår Høyres finanspolitiske talsperson, Henrik Asheim, fast i et intervju med ABC Nyheter og fortsetter:

– Vi har en regjeringsplattform. Men jeg følger Bjørnstad langt på vei, for disse fordelene kan ikke fortsette for alltid. Jo lenger man skyver på å endre avgiftene, jo høyere blir terskelen for å ta grep. Faktum er at staten tar inn mellom 13 og 14 milliarder kroner mindre i bilavgift nå enn i 2013. Det skyldes flere ting, men også elbilfordelene.

Les også: Lekkasjer fra statsbudsjettet for 2020

Henrik Asheim (H) vil ikke diskutere moms på elbiler nå. Han vil diskutere veiprising. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Henrik Asheim (H) vil ikke diskutere moms på elbiler nå. Han vil diskutere veiprising. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Må betale for seg

Men i 2025 har Stortinget sagt at alle biler skal være lavutslippsbiler, påpeker Asheim, det betyr at elbil da trolig er normalen. Skal nye veier bygges og elbiler kjøre der, må det også betales, sier han.

– Elbilene er tunge, og de sliter på veiene som andre biler. Da må man se på noen endringer som gjør at også elbilene betaler noe.

Bjørnstad mener 2021 tross alt er et stykke fram i tid. Han viser til Oslo hvor elbilene fra i sommer betaler for å passere i bomringen, om enn mindre enn biler som kjører på fossilt drivstoff.

– Problemet er at i Oslo benyttes provenyen til andre ting enn til gode for bilistene. Skal det gå, må inntektene gå til å gjøre veiene bedre, sier Bjørnstad.

Veiprising eller ei

I stedet for å fjerne momsfritaket på elbiler, mener Asheim at veiprising er en god måte å håndtere dette på.

– Noe av det viktige med det grønne skiftet er jo hvilket valg du tar når du kjøper bil. Det er et valg som for samfunnet varer i 15-20 år. Så det å ha incentiver til å velge miljøvennlig når du kjøper bil, er veldig viktig, men å betale for bruken av veien er ganske rimelig.

I en rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI) foreslås det at bompenger og bilavgifter fjernes, og erstattes med veiprising. TØI skriver ifølge NRK at bilistene heller skal betale en kilometeravgift etter hvor de kjører, når de kjører, hvilken biltype de kjører og hvordan bilen er utstyrt. Og at 20 øre i basiskilometeravgift vil være tilstrekkelig.

Men det kommer ikke i budsjettet for neste år.

– Nei, jeg tror ikke vi vil se endringer i veiprisingen i budsjettet for neste år. Det ligger også i bompengeavtalen at veiprising skal legges litt bort nå. Men jeg tror på løsninger som er mer effektive og mindre byråkratiske, og så deles regningen på flere. Ja, elbilene må betale noe mer, men betyr ikke at kostnadene må gå opp, sier Asheim.

Sivert Bjørnstad (Frp) vil begynne å snakke om moms på elbiler etter hvert, men veiprising er han ikke så interessert i. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Sivert Bjørnstad (Frp) vil begynne å snakke om moms på elbiler etter hvert, men veiprising er han ikke så interessert i. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix

Ønsker ikke veiprising

Han forklarer at det ikke er slik at det er behovet for å ta inn mest mulig avgifter som ligger til grunn, men det kommer ikke til å bære seg i lengden med så mange elbiler på veiene uten at de betaler.

– De betaler ikke en gang moms for å sette inn et nytt stereoanlegg i bilen, det er ikke moms på det heller. Det har vært en villet og ønsket politikk. Men vi må se hva vi gjør framover når store deler av bilparken er byttet ut.

– Vi ønsker ikke veiprising, sier Bjørnstad i Frp og utdyper: – Vi er redd satsene i en slik ordning kan skrus opp når det mangler noen millioner. Det vil være enklere å skru opp prisen her enn å skru opp pumpeprisen. Et øre økt i veiprising kan bety enormt mye for den enkelte, og staten får noen hundre millioner flere kroner inn i statskassen.

Bjørnstad vil heller at de høsten 2021 begynner arbeidet med innfasing av moms på elbil. Ikke over natten, for det vil ikke gi forutsigbarhet, men litt eller litt.

– Det kan være fordeler ved å innfase, da vil veldig mange kjøpe elbil framover. Dessuten å strupe over nyttår vil gjøre situasjonen uforutsigbar for både forhandlere og forbrukere.

Må bestemme seg snart

Asheim mener noen vedtak bør fattes i partiene før 2021. Da er det stortingsvalg og alle partiene må være klare for å gi svar. For det er i denne perioden 2025-målet skal nås.

– Skal du stå rakrygget overfor velgerne må du gjøre noe før 2021. Det må være lov for regjeringspartiene å diskutere det før 2021, selv om vi har en plattform. Og det kommer vi definitivt til å gjøre.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden