Milad (23) sikret seg drømmebilen – har over 650 hk

Med 650 hestekrefter rett på hjulene, klarer bilen til Milad Poorkar 0-100 km/t på rundt 2,7 sekunder.
Med 650 hestekrefter rett på hjulene, klarer bilen til Milad Poorkar 0-100 km/t på rundt 2,7 sekunder.
Artikkelen fortsetter under annonsen

La på hjul med Lamborghini i Tyskland: – Helt verst!

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nissan er kanskje ikke merket de fleste av oss assosierer med ekstreme ytelser og lidenskap.

I hvert fall ikke i Norge, hvor elbilen Leaf dominerer salget. Men Nissan har også en modell som skiller seg temmelig godt ut fra både Leaf og NV200.

Vi snakker selvfølgelig om GT-R. Den ble lansert i 2007, som en direkte etterfølger til ikonet Skyline GT-R.

Sistnevnte har for lengst blitt legendarisk, både gjennom suksess i motorsport og ikke minst gjennom Fast and the Furious-filmene. Disse er forøvrig aktuelle igjen nå – med film nummer ni (!) i rekken.

Drømmebil

Dagens GT-R regnes av mange som noe av det råeste du får kjøpt på hvite skilter. Under panseret sitter en 3,8 liters V6-motor, som leverer 570 hk og 637 Nm.

Det tar bilen fra stillestående til 100 km/t på lynraske 2,8 sekunder. Toppfarten skal være 315 km/t, så her snakker vi utvilsomt superbilytelser.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Dette er en av verdens råeste biler

(Saken fortsetter under)

3,8 liter, V6, twinturbo og firehjulstrekk. Nissan GT-R er mildt sagt en habil sportsbil som holder følge med mange av superbilene fra Italia.
3,8 liter, V6, twinturbo og firehjulstrekk. Nissan GT-R er mildt sagt en habil sportsbil som holder følge med mange av superbilene fra Italia.

Bilen til Milad Poorkar er en 2010-modell GT-R, som han har eid siden tampen av 2016. Til Broom forteller 23-åringen fra Fredrikstad at bilen har vært en drøm helt siden lanseringen.

– Jeg kjøpte bilen i desember 2016, og kjørte den hele vinteren. Så dukket det opp en BMW M6 på bruktmarkedet, en bil jeg faktisk endte opp med å kjøpe. Etter to måneders eierskap med BMW-en, klarte jeg ikke holde ut. Jeg måtte ha GT-R igjen!

Milad legger til at han nå kommer til å beholde bilen for godt, og at det ikke frister å bytte den ut igjen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Kostet på bilen 500.000 kroner: – Den er livsfarlig

650 hk på hjulene

Bilen: Nissan GT-R 2010 modell

Hvor lenge har du eid den? Cirka to år.

Hva har du gjort med den? En del. Bilen har customeksos med Cobra downpipes. I tillegg er den mappet og har forskjellige effektuttak som kan styres via skjermen inne i bilen. På det meste har den 650 hk på hjulene – og lader 1,5 bar! 0-100 går da unna på 2,7 sekunder.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Spoileren er ikke akkurat av det diskré slaget.
Spoileren er ikke akkurat av det diskré slaget.

Det er også montert spesiallagde Rohanna-felger, med 285/30-R20 foran og 325/25-R20 bak. I tillegg har den tonede ruter rundt om, custom spoiler, senk og litt annet småtteri. Bilen her helt verst!

Liker best med bilen: Utseendet, plassen (den er ganske praktisk til å være sportsbil) og lyden. Ja, egentlig alt!

Liker minst med bilen: Det er faktisk ingenting.

Beste opplevelse med bilen: Da jeg havnet bak en Lamborghini Aventador S i Tyskland. Jeg vant ikke «duellen» – da V12 mot V6 i fart er rått parti. Men da vi stoppet og fylte drivstoff etterpå, fikk jeg høre dette:

«Det er ingen biler jeg har kjørt mot som har holdt så bra følge!»

Les også: Nå kan Nissan GT-R bli nesten 200.000 kroner billigere

(Saken fortsetter under)

Skal du kjøpe GT-R ny i Norge, koster den rundt 2 millioner kroner.
Skal du kjøpe GT-R ny i Norge, koster den rundt 2 millioner kroner.

Alltid vært bilgal

Framtidsplaner for bilen: Foliering, tenker jeg.

Drømmebil: Nissan GTR Nismo R35

Eieren: Milad Poorkar

Alder: 23 år

Bosted: Fredrikstad

Litt om meg selv: Jeg har vært bilgal siden jeg ble født. Racing og kjøring er noe jeg har stor lidenskap for, i tillegg til jobben. Utenom bil og jobb er jeg stort sett med familien – og har få andre hobbyer.

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no