BMW i8 er snart historie - legges ned neste år

Artikkelen fortsetter under annonsen

Neste år ruller histories aller siste BMW i8 ut av fabrikken. Før den tid skal det lages 200 spesialutgaver av bilen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det var i 2014 BMW lanserte sin aller første sports-hybridbil, i8.

Den fikk massiv oppmerksomhet, mye på grunn av det spektakulære designet ingen annen BMW-modell har matchet.

Som vanlig har BMW prioritert kjøreegenskapene i utviklingen av i8. Men også bærekraft har vært avgjørende, noe som blant annet speiles i den hybride drivlinjen.

Med fulladet batteri skal i8 klare 55 kilometer på ren strøm, selv om de færreste i8-eierne neppe bryr seg nevneverdig om akkurat det.

I stedet er det ytelser og kjøreglede som står i fokus, og akkurat der leverer i8 i bøtter og spann. Det kan nok også forklare hvorfor i8 har blitt verdens mest solgte ladbare sportsbil.

Slutt

Selv om i8 har solgt godt i klassen, er bilen allerede på vei til å fases ut. Som planlagt skal nemlig i8 legges ned til neste år.

Dermed har bilen fått en svært kort levetid, med kun fem år, når produksjonen ender i april 2020.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette bekrefter BMW selv i forbindelse med annonseringen av en siste utgave av i8. Den får navnet Ultimate Sophisto Edition, og skal kun lages i et svært begrenset antall.

Les også:

(Saken fortsetter under)

Det er bare et drøyt halvår igjen, så er BMW i8 historie.
Det er bare et drøyt halvår igjen, så er BMW i8 historie.

Nye detaljer

Nærmere bestemt 200 eksemplarer, fordelt mellom både coupé- og roadster-utgavene.

Ultimate Sophisto Edition-utgaven av i8 får kun visuelle forandringer. Blant annet en spesiallakk på karosseri og felger. Detaljer som sorte kalippere og nye lyktglass er også nytt på modellen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

På innsiden understreker BMW at det er snakk om en limited-utgave, ved å stemple produksjonsnummeret både i midtkonsollen og ved døra.

Les også:

(Saken fortsetter under)

i8 har egentlig fire seter, men du skal være rimelig mager for å få plass i baksetene.
i8 har egentlig fire seter, men du skal være rimelig mager for å få plass i baksetene.

Samme motor

Teknisk og mekanisk er det ingenting som skiller Ultimate Sophisto Edition-utgaven med dagens i8.

Det vil si at drivlinjen er akkurat den samme, nemlig en 3-sylindret 1,5 liters bensinmotor, som får bistand fra en elmotor.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Samlet systemeffekt er 374 hk og 570 Nm. 0-100 km/t er i mål på 4,6 sekunder i roadsterutgave.

Hvorvidt den nye Ultimate Sophisto-versjonen kommer til Norge er ikke kjent, ei heller prisen. Men ettersom det nå igjen bekreftetes at i8 legges ned, vil antagelig ikke populariteten synke i årene som kommer.

Les full test av i8 Coupé her

VIDEO: BMW i8 - dekket av rust!

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no