Nå blir minstemann enda hissigere
Dette er helt nye Brabus B 35 S.
De heftigste modellene til Mercedes er signert AMG. Kjøper du en slik, får du de beste, raskeste og mest brutale bilene med stjerne i grillen.
For aller fleste holder dette i massevis, men som alltid er det noen som aldri får nok galskap. Tuningselskapet Brabus har funnet ut akkurat det. Derfor har de spesialisert seg på å gjøre Mercedes sine aller råeste modeller enda et hakk råere.
Nå har turen kommet til den minste og billigste modellen i AMG-universet, nemlig A 35.
Økt effekt
Dette er en skikkelig hissigpropp i utgangspunktet. Fra AMG yter bilen 306 hk og gjør 0-100 km/t på 4,7 sekunder.
Det har Brabus gjort noe med. Faktisk har de endret hele modellbetegnelsen til B 35 S, med fare for å høres ut som flerbruksbilen B-Klasse.
Den nye Brabus-modellen yter nå hele 365 hk, opp 59 hk fra AMG sin versjon. I tillegg til en merkbar effektøkning er også momentkurven forbedret. Nå leverer 2-literen fra seg 486 Nm – mot 400 Nm i standard-versjon.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenHer kan du gjøre bil drømmen til virkelighet
En mellomting
Det betyr selvfølgelig at bilen har blitt noe kvikkere. Nå klarer den 0-100 km/t 4,4 sekunder, noe som er en bedring på 0,3 sekunder.
Så ja, bilen har blitt raskere. Samtidig plasserer den seg litt i mellomsjiktet, ettersom AMG har lansert A-Klasse i en 45 S-utgave også. Sistnevnte yter brutale 421 hk og gjør 0-100 på 3,9 sekunder.
Slik sett er nye Brabus B 35 S ikke kongen på A-Klasse-haugen, men kjenner vi gutta i Bottrop rett, tar det ikke lang tid før de også kaster seg over A 45 S…
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLamborghini sin legendariske V12-motor kan snart bli historie
Straks premiere
I velkjent Brabus-stil kan kundene pimpe opp bilen nærmest slik de selv vil. På de offisielle bildene ser vi at Brabus har utviklet et nytt eksosanlegg. Her ventes det mer lyd, i tillegg til at de to originale pottene er erstattet med fire.
Artikkelen fortsetter under annonsenTakspoileren er også ny. Den skal ikke bare bidra visuelt, men også optimalisere de aerodynamiske egenskapene.
Nye femeikede felger er på plass med tilhørende Pirelli P Zero-dekk på 19 toms felger.
Norge vant kampen om ny superbil – to nordmenn er blant de heldige
Fårikål lille julaften
Broom var tidlig ute med å teste nye AMG A35 da den var fersk i Norge tidligere i vår. Dette konkluderte vi med i vår test av bilen:
Vi kommer heller ikke unna å nevne totalopplevelsen bak rattet. Det er noe med kombinasjonen av kraftpakken, designet og det klasseledende interiøret – som gjør opplevelsen ganske så komplett.
Enten du vil kjøre aktivt i sport +, eller ta livet med ro i comfort. Bilen leverer på begge områder.
Det er egentlig fint lite å sette fingeren på i nye A 35. Det eneste må være tanken på at det snart kommer en ny A 45. Slik sett blir A 35 litt som å varme opp med fårikål lille julaften, når du vet at pinnekjøttet er like rundt hjørnet.
Her kan du lese hele testen av AMG A 35
En av Mercedes' råeste var ikke rå nok Når Mercedes-AMG ikke er godt nok
Her kan du sitte – mens sjåføren din gruser sportsbiler
Denne saken ble først publisert i Broom.no