Gir full stopp-ordre for strekningsmålinger: – Trafikkfarlig

Strekningsmåling blir stadig mer vanlig, blant annet i tunneler. Nå vil regjeringen bremse utviklingen. Foto: NTB scanpix.
Strekningsmåling blir stadig mer vanlig, blant annet i tunneler. Nå vil regjeringen bremse utviklingen. Foto: NTB scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Samferdselsdepartementet har beordret stopp av planleggingen av alle nye strekninger med gjennomsnittsfartsmålinger. I tillegg blir fire nybygde anlegg ikke satt i drift. Det får Arbeiderpartiet til å reagere. 

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Artikkelen er oppdatert.

Statens vegvesen har fått en ordre fra den politiske ledelsen i Samferdselsdepartementet om å stanse all planlegging av nye strekningsmålinger, også kalt streknings-ATK (automatisk trafikkontroll), ifølge Dinside.no, som først omtalte saken.

Fire anlegg som allerede er bygget og klar til drift, skal ikke tas i bruk. De fire anleggene er på Riksvei 3 ved Kvikneskogen i Hedmark, Europavei 39 i Bømlafjordtunnelen i Hordaland og to tunneler på strekningen mellom Ålesund og Vigra i Møre og Romsdal.

– Bømlafjordtunnelen har vært under oppgradering over lengre tid. Dette var et av de siste tiltakene som ble gjort. Derfor synes jeg det er veldig merkelig at de ikke vil sette det i drift, sier Magne Rommetveit (Ap) til ABC Nyheter.

Han sitter på Stortinget for Arbeiderpartiet og Hordaland, fylket der Bømlafjordtunnelen ligger.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Så effektive er fotoboksene på norske veier

Kan redusere døde og hardt skadde med 50 prosent

Rommetveit reagerer kraftig på Samferdselsdepartementets avgjørelse om å ikke sette de fire ferdigbygde strekningsmåling-systemene i drift.

Magne Rommetveit sitter på Stortinget for Arbeiderpartiet, og reagerer på Samferdselsdepartementets avgjørelse om å la være å starte opp drift av fire nye gjennomsnittsfartsmålinger. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Magne Rommetveit sitter på Stortinget for Arbeiderpartiet, og reagerer på Samferdselsdepartementets avgjørelse om å la være å starte opp drift av fire nye gjennomsnittsfartsmålinger. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

Han har sendt et skriftlig spørsmål til samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) hvor han spør statsråden hvordan han kan forsvare avgjørelsen om ikke å ta i bruk nyoppførte kameraer for gjennomsnittsfartsmåling i Bømlafjordtunnelen.

Transportøkonomisk institutt har konkludert med at slike målinger kan redusere antall døde og hardt skadde i trafikken med 50 prosent, og fagfolkene i Statens vegvesen har konkludert med at slike målinger er med på å dempe farten totalt sett, sier Ap-politikeren.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Han påpeker at nettopp Bømlafjordtunnelen er en ulykkesutsatt strekning.

– De fleste veiene på Vestlandet er kronglete og smale. Når du kommer til en tunnel er det som regel en rett og bred strekning, og da er det mange som gir på ekstra med fart. Bømlafjordtunnelen er en sju kilometer lang undersjøisk tunnel som har vært ulykkesutsatt. På slike strekninger kan strekningsmålinger gjøre en forskjell.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Virker som om Frp bare skal vise muskler

Regjeringen ønsker å begrense bruken av strekningsmålinger. I regjeringsplattformen fra Granavolden heter det at regjeringen vil «begrense bruken av streknings-ATK (automatisk trafikkontroll)»

– Jeg trodde ikke at det å begrense betydde å kutte ut noe som allerede er montert og en del av en sikkerhetsplan. Nå tolker de Granavolden-plattformen litt for bokstavelig og strekker strikken litt langt. I tillegg går det imot alt av faglige innspill, sier Rommetveit.

Han fortsetter:

– Det virker som om Frp bare skal vise muskler og ta et punkt de har fått med i Granavolden veldig bokstavelig. Et punkt som ikke har noen hensikt, men tvert imot er trafikkfarlig.

Regjeringen vil avgrense bruken

Torsdag ettermiddag fikk Rommetveit svar på det skriftlige spørsmålet han stilte samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp).

Han viser til den politiske Granavolden-plattformen hvor regjeringen har som mål at de ønsker å avgrense bruken av streknings-ATK.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Streknings-ATK, både for tunnel/bro og for strekninger i dagen, bør avgrenses til der man har erfaring i ulykkesstatisikken på den aktuelle strekningen som tilsier bruk av tiltaket, eller at dette åpenbart er det eneste realistiske trafikksikringstiltaket, skriver Dale i sitt svar.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han skriver videre at det er grunnen til at han har bedt Statens vegvesen sammen med politiet, om å gå gjennom kriteriene for bruk av streknings-ATK, og komme opp med forslag til reviderte kriterier. Statsråden har også bedt Datatilsynet om å involvere seg i prosessen, for å sikre at personvernet blir ivaretatt på en god måte. Det arbeidet har frist 1. november.

– Forventer at systemet snart blir satt i drift

Fram til kriteriene er gjennomgått og vurdert blir det full stopp med å etablere nye strekninger med streknings-ATK.

– Dette gjelder i utgangspunktet også for strekninger der arbeidet allerede er i gang, med mindre annet blir særskilt avklart med departementet. Statens vegvesen kan altså dersom de mener det er avgjørende for trafikksikkerheten ha dialog med departementet om dette for strekninger der arbeidet med streknings-ATK var i gang før departementet ga dette oppdraget, avklarer Dale.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Magne Rommetveit (Ap) synes det er bra at han fikk svar så raskt, etter to dager. Han synes det er gledelig at samferdselsministeren åpner for å åpne enkelte strekninger der arbeidet allerede er i gang, dersom Statens vegvesen mener det er nødvendig.

– Jeg tolker dette til at samferdselsministeren nå vil rette seg etter Statens vegvesen sine faglige vurderinger. Jeg tror han vil gjøre det i alle fall for undersjøiske tunneler. Det er ganske risikabelt for en statsråd å ikke lykke til fagfolk når det gjelder trafikksikkerhet, sier Rommetveit til ABC Nyheter.

Han viser til at de faglige anbefalingene har vært klare når det gjelder Bømlafjordtunnelen.

– Derfor har de allerede montert utstyret for gjennomsnittsmåling av fart i denne tunnelen. Jeg forventer at systemet i Bømlafjordtunnelen snart blir satt i drift.