Gjetter du hvilken biltype dette interiøret kommer fra?

Det har skjedd veldig mye med pickup-interiører de siste årene. Slik ser det ut inne i oppgraderte Nissan Navara.
Det har skjedd veldig mye med pickup-interiører de siste årene. Slik ser det ut inne i oppgraderte Nissan Navara.
Artikkelen fortsetter under annonsen

En tøff bil har blitt sterkere og snillere.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nissan kan etter hvert mye om å bygge pickuper. De har 80 års erfaring med å produsere biltypen med et lite lasteplan bakerst.

Nå er Nissan klare for å ta nye steg med en oppgradert Navara. En modell som selges i tilsammen 109 land over hele verden, inkludert Norge.

VIDEO Nissan Navara:

Nå nyter modellen godt av flere forbedringer som sørger for at den befester sin posisjon i denne klassen hvor konkurrentene er både mange og tøffe.

Da dagens generasjon Navara ble lansert i 2015, var en av nyhetene å introdusere fem-links uavhengig fjæring i bakhjulsopphenget. Dette kommer nå også på King Cab-utgaven, samtidig som løsningen er oppgradert for bedre kjøreegenskaper og økt komfort.

Nyttelasten er høynet til opptil 1.180 kilo for Double Cab – en økning på over 100 kilo fra tidligere.

Nissan lover at Navara nå skal klare tyngre last, samtidig som kjøreegenskapene forbedres.
Nissan lover at Navara nå skal klare tyngre last, samtidig som kjøreegenskapene forbedres.

Forbedret motor og girkasse

Bakhjulsopphenget er økt med 25 mm i høyden og fjærene er stivere. Bremsene er også forsterket. Foran er blant annet bremseskivene økt i dimensjon fra 296 mm til 320 mm. I kombinasjon med Intelligent Trailer Sway Assist, et system som motvirker sleng på tilhenger, gjør det Navara mer sikker enn noen gang.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Motoren har fått oppdateringer så den er tilpasset Euro6D-temp. Innstegsmotoren har fått økt dreiemomentet med 22 Nm, takket være endringen fra singel- til twin-turbo. Innsprøytingssystemet har fått økt trykket fra 2.000 bar til 2.200 bar, med en ny pumpe som bedrer effektiviteten. Kjølesystemet er oppdatert og eksosanlegget er også nytt. I sum skal også dette bidra til redusert NOx-utslipp.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Videre er den manuelle girkassen helt nyutviklet med kortere girspak, endret girmønster og bedre synkronisering og lavere støynivå. 7-trinns automatgirkassen er videreutviklet for bedre komfort og respons.

Les også : Dette har du aldri sett i en bilbutikk før

Nissan Navara er klar for enda litt tøffere tak.
Nissan Navara er klar for enda litt tøffere tak.

Oppdatert innvendig

Infotainment-løsningen NissanConnec tar steget videre i å forbedre tilkoblingsmulighetene via infoteinment-skjermen som er økt i størrelse fra 7 til 8 tommer. Det nye systemet har raskere respons og byr på langt flere muligheter. Fører kan nå speile telefonen sin opp mot skjermen og utnytter fullt ut mulighetene som byr seg. TomTom-kart med direkte trafikk-informasjon, vær-informasjon, Google Street View er bare noen eksempler.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Gjennom appen kan du også betjene bilens horn og fjernlys, samt en mulighet for å gjenfinne bilen om du skulle ha glemt hvor den ble parkert. Systemet er kompatibelt med Apple CarPlay og Android Auto.

Dashbord og interiør ser moderne ut, dette er noe helt annet enn det vi var vant til på pickuper for ikke veldig mange år siden.

Som nevnt er det mange sterke konkurrenter i dette segmentet. Om disse oppdateringene er nok til å løfte salget forbi bestselgerne gjenstår å se. Men at Navara med dette blir en bedre og mer moderne bil er det ingen tvil om.

Priser og leveringstidspunkt er enda ikke klart.

Les også: Kommer BMW med pickup?

Saken er først publisert hos Broom.no.