Klar melding: – Kast elbilene ut av kollektivfeltet!

Tilgang til kollektivfeltet har vært et viktig gode for mange elbileiere lenge. Men innstrammingen er allerede i gang.
Tilgang til kollektivfeltet har vært et viktig gode for mange elbileiere lenge. Men innstrammingen er allerede i gang. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

Frustrerte bussjåfører har fått nok.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Anledning til å kjøre i kollektivfeltet har vært et viktig gode for mange elbileiere, særlig i det store byene. På denne måten har de kunnet unngå kø – og har kommet seg raskere frem.

Men godet har også vært omdiskutert. Ikke minst har mange innen transportsektoren ment at elbilene ikke hører hjemme i kollektivfeltet.

Nå krever Yrkestrafikkforbundet totalforbud i Oslo mot elbiler i kollektivfeltet. De hevder at bussjåførene er lei av å ikke få gjort jobben sin med å frakte folk til og fra jobb etter tidstabellen.

Blir ofte kø

– Vi oppfordrer de rødgrønne partiene som nå skal gå inn i byrådsforhandlinger i Oslo om å jobbe for å få elbilene ut av kollektivfeltene, slik at kollektivtrafikken inn, ut og gjennom Oslo blir mer effektiv, sier Trond Jensrud, generalsekretær i Yrkestrafikkforbundet.

– Når det blir så mange elbiler som det er i Osloområdet nå, blir det ofte kø i kollektivfeltet. I tillegg bidrar det at elbilene bytter fil, til at bussen må bremse ned eller det det kan oppstå farlige situasjoner, sier Jensrud, i en pressemelding.

Les også: 16 elbiler gikk rett i fella – og fikk bot

Tror mange deler frustrasjonen

Han forteller om mange henvendelser fra fortvilte bussjåfører. De er rett og slett lei av å ikke kunne gjøre jobben sin.

– Det er misforstått miljøpolitikk når elbilene får lov å hindre bussene, sier Jensrud.

Han tror mange passasjerer deler frustrasjonen som bussjåførene føler ved at de aldri kommer fram på den tiden de egentlig skal.

Les også: Nå må mange elbiler ut av kollektivfeltet

Må ha passasjer

– To elbiler tar opp samme plass som en buss med 50 passasjerer, da gir det seg selv hva som er mest fornuftig å prioritere. Folk kommer for sent på jobb eller rekker ikke fotballtreningen med jentungen på ettermiddagen, fordi bussen er forsinket. I tillegg rekker ikke bussjåførene å ta matpause eller toalettbesøk, fordi de kommer alt for seint inn til holdeplassene, sier Trond Jensrud.

Det har allerede kommet innskjerping for elbilenes bruk av kollektivfeltet. I 2015 ble kollektivfeltet fra Sandvika og inn til Oslo stengt for elbiler uten passasjer, mellom klokken 07 og 09 på morgen. Senere har det blitt lignende ordninger flere andre steder.

Artikkelen ble først publisert på Broom.no.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden