Stoppet bilreklame – mener den er for drøy

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hva mener du? Se video:

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

TV-reklame er fremdeles blant de mest effektive formene for markedsføring.

Derfor er reklamefilmene som regel nøye gjennomtenkt. Men så hender det noen ganger at budskapet ikke alltid oppfattes slik man hadde tenkt.

Det har nylig skjedd med en reklame for den populære elbilen Volkswagen e-Golf, i England.

Kjønnsdiskriminerende

Ifølge Advertising Standards Authority (ASA), som tidligere i sommer innførte nye regler for sexisme og stereotype kjønnsroller, fremstår reklamen som kjønnsdiskriminerende.

Derfor har de rett og slett stoppet hele kampanjen i England.

I videoen som du kan se nederst i saken, ser vi blant annet en mann som løper med en protese og er i verdensrommet, mens kvinnen i filmen vasker klær, smører matpakke og passer barn i parken.

Denne BMW-reklamen ble for drøy

Ikke akseptert

Reklamefilmen omhandler denne modellen, en VW e-Golf. Foto: broom.no
Reklamefilmen omhandler denne modellen, en VW e-Golf. Foto: broom.no

Dette mener altså Advertising Standards Authority blir for drøyt og begrunner sitt standpunkt med følgende:

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

En mann i verdensrommet og en kvinne som vasker klær, ble ikke godt mottatt av ASA i England.

«Reklame som viser mannlige og kvinnelige stereotypiske roller, eller egenskaper, må håndteres varsomt. En reklame som skildrer en mann som eventyrlysten og en kvinne som følsom og vakker vil ikke bli akseptert.»

Hva mener du? Under kan du se reklamen som nylig ble forbudt å vise i England:

En av deres viktigste biler – i dag feirer den jubileum

(Artikkelen er først publisert av broom.no)