
Gir inntil 50.000 kroner i elbil-støtte

Nå skal det bli fart også på varebilsalget.Nå skal det bli fart også på varebilsalget.
Elbilene har gått sin seiersgang i det norske bilmarkedet de siste årene. Ingen kjøper flere elbiler i forhold til folketallet, enn oss nordmenn.
Her snakker vi personbiler. For varebiler har det gått langt tregere i få i gang det elektriske skiftet.
Fra flere hold har det blitt påpekt at det er uheldig. Særlig i større byer vil det ha stor betydning å få mer av transporten over på elektriske varebiler.
Der private i mange tilfeller kan benytte offentlig transport (eller gå/sykle), finnes det knapt alternativer for varelevering eller for håndverkere som jobber i storbyene. Da må det brukes bil.
Flere elvarebiler

Ved å skifte over til elektriske varebiler kan man få ned luftforurensningen betydelig.
I dag ble det kjent at Enova skal rulle ut en ny støtteordning for elektriske varebiler. De gir inntil 50.000 kroner i støtte, basert på bilens motorytelse, og 5.000 kroner for lader. Med denne støtteordningen ønsker Enova å sette fart på elektrifiseringen av varebilmarkedet.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Støtteordningen er etterlengtet og helt nødvendig for at vi skal nå Stortingets mål om at det kun skal selges nullutslippsbiler fra 2025. Norge er verdensmester på elbil, det må også omfatte varebiler, sier Christina Bu som er generalsekretær i Norsk elbilforening.
Svenskene skal stenge eldre biler ute fra byene

– Penger å spare
Hittil i år utgjør elektriske varebiler kun 5 prosent av nybilsalget av varebiler, mot 44 prosent i personbilmarkedet.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Det er et stort potensial for vekst i andel elektriske varebiler. De er mye billigere i drift enn varebiler som går på diesel, så her er det penger å spare samtidig som bedrifter kutter utslipp, sier Christina Bu, i en pressemelding.
Utfordringen så langt har vært at engangsavgiften på varebiler er lav. Momsfritaket, som har bidratt til å gjøre elbiler populære hos privatpersoner, fungerer dessuten ikke som et incentiv for bedriftsmarkedet.
Artikkelen fortsetter under annonsenSe hvem som har meldt seg på med el-varebil

Basert på motorytelse
Til nå har utvalget av elvarebiler også vært begrenset, men dette er i ferd med å endre seg. Flere store flåteaktører, som Posten, har derfor startet satsingen på elvarebiler.
For å kvalifisere til støtte, må man søke før man kjøper elvarebil. For å få støtte må kjøretøyet være en hel-elektrisk varebil klasse 2 med tillatt totalvekt under 4.250 kg, og gjelder kun ved førstegangsregistering av bilen.
Støttetilbudet har standardsatser basert på bilens motorytelse:

LES TESTEN: Lengre fra Tesla kommer du nesten ikke
Les også:
Nå får du elbil på dagen – med store rabatter
Én ting skuffer litt med ny elbil
Volvos første elbil vil fylle et tomrom
Denne saken ble først publisert i Broom.no