50 biler til – så er det slutt for Rolls-Royce Ghost

Har vært på markedet i ni år nå.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I 2010 kom Rolls-Royce med en bil som har vært svært viktig for merket siden. Ghost heter den – og plasserte seg et godt stykke under flaggskipet Phantom, både i pris og størrelse.

Dette var også den andre nye modellen etter at BMW tok over Rolls-Royce. Tyskerne startet den gangen med helt blanke ark (og sikkert noen fargestifter). Og ikke minst: De startet med en klar plan om hva de skulle gjøre og de hadde pengene som trengtes til å gjennomføre den.

Resten er historie. Rolls-Royce har vokst til å bli en familie av biler. De har breddet modellutvalget sitt kraftig, samtidig som de de har beholdt posisjonen som verdens mest eksklusive bilmerke.

Bare 50 eksemplarer

Ghost har solgt bra helt fra starten og har også klart å hente mange nye kunder til Rolls-Royce. Men nå er det snart slutt for denne modellen. Rolls-Royce har jobbet med en erstatter i flere år, den skal debutere i 2020.

Men hos Rolls-Royce forsvinner naturligvis ikke en bilmodell bare pent og forsiktig. Nei, her skal det markeres skikkelig! Rolls-Royce skal derfor bygge 50 eksemplarer i en siste spesialversjon kalt Zenith Collector's Edition.

Her lover de blant annet høyeste grad av skreddersøm noen gang tilbudt på en Ghost. Det betyr at kjøperne i veldig stor grad kan få bilen akkurat som de vil.

Les også: Denne myteomspunnede damen er verdens mest kjente radiator-ornamentet

(Saken fortsetter under)

Ingen tvil: Dette er ikke hvilken som helst bil!
Ingen tvil: Dette er ikke hvilken som helst bil!

Møtt med skepsis

Bare utvendig er valget noe begrenset: Her er det tre alternativer, alle kombinerer to farger. I taket innvendig finner vi en håndlaget stjernehimmel, med til sammen 1.340 lyspunkter. Rolls-Royce har også hentet frem